آرامش نسبی به بازار مرغ یاسوج برگشت/معرفی ۶۰متخلف صنفی به تعزیرات

آرامش نسبی به بازار مرغ یاسوج برگشت/معرفی ۶۰متخلف صنفی به تعزیرات
بازار یاسوج که طی چند روز گذشته با کمبود شدید مرغ مواجه شده بود اکنون وضعیت نسبتا بهتری دارد و این کالای پرمصرف با افزایش قیمت به بازار بازگشته است.
به گزارش خبرنگار مهر، از قبل هم معلوم بود که کمبود مرغ در بازار یاسوج برنامه ای برای افزایش قیمت آن است. تولید و توزیع کنندگان این کالا از مدتها پیش زبان به اعتراض در خصوص قیمت پایین مرغ نسبت به سایر شهرهای کشور باز کرده بودند و به دنبال فرصتی برای افزایش قیمتها می گشتند.
ورود موج گرما به جنوب کشور و هجوم گردشگران به یاسوج این فرصت را به آنها داد تا با سوء استفاده از این وضعیت و فشار بر مسئولان از این نمد برای خود کلاهی بدوزند.
با این حال عصر روز گذشته کارگروه تنظیم بازار برگزار شد تا مسئولان به دنبال چاره ای برای مقابله با کمبود و افزایش قیمت مرغ باشند.
بازی با مرغ برای سودجویی بیشتر
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیمی از نیاز ۱۶ هزار تنی این استان به گوشت مرغ، وارداتی است و تولید مرغ در واحدهای مرغداری این استان جوابگوی نیاز مردم نیست.
جعفر گوهرگانی افزود: در حال حاضر ۸۰ واحد مرغداری در این استان درگیر جوجه‌ریزی هستند که برخی از آن‌ها تا چهار بار هم در سال جوجه‌ریزی دارند.
وی بیان کرد: در شرایط عادی هر روز در شهر یاسوج، ۲۰ تن گوشت مرغ گرم و بین هفت تا ۱۰ تن هم مرغ منجمد مصرف می‌شود ولی در روزهای خاص و به ویژه با افزایش شمار مسافران و گردشگران، این مصرف به حدود سه برابر می‌رسد.
گوهرگانی به بهانه جویی برخی افراد سودجو برای افزایش خودسرانه قیمت این کالای مهم اشاره کرد و گفت: این افراد بازی‌هایی در می‌آورند تا یک شبه سود چند ماه را به دست بیاورند.
وی در عین حال افزود: برخی دست‌اندرکاران بازار مرغ هم واقعا زحمت می‌کشند ولی برخی به دنبال سودهای بادآورده هستند تا یک شبه به نوایی برسند که باید جلوی این سودجویی‌ها با تعامل و همفکری گرفته شود.
وی تصریح کرد: بازار مرغ بعد از یک دوره آرامش، دچار نوساناتی شد که به دنبال حل ریشه‌ای این مشکل هستیم.
برخورد با افزایش دهندگان خودسرانه قیمت مرغ
وی، انحصاری بودن کشتارگاه مرکز استان را یکی از علل مشکلات فعلی بازار مرغ دانست و اظهار کرد: اگر چه سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی یکی از بزرگ‌ترین کشتارگاه‌های صنعتی جنوب ایران اعلام آمادگی کرده ولی انتظار می‌رود، اتحادیه مرغداران با مشارکت همه تولیدکنندگان اقدام به خرید یا اجاره بلندمدت این کشتارگاه کند و ما نیز حمایت‌های لازم را خواهیم داشت.
گوهرگانی چرخه دلالی و واسطه‌گری ناسالم را از دیگر علل افزایش قیمت دانست و گفت: تأمین مستقیم مرغ از سوی کشتارگاه‌ با حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی ضروری است.
گوهرگانی، افزایش سخت‌گیری سازمان صنعت، معدن و تجارت را در بحث نظارت بر قیمت‌ها و کنترل نوسانات اخیر مؤثر خواند و گفت: انتظار می‌رود، واحد نظارت این سازمان وقت و انرژی بیشتری برای نظارت بر قیمت‌ها، برخورد با متخلفان و جلوگیری از افزایش خودسرانه قیمت‌ها به خرج دهد.
وی بیان کرد: در حالی که ستاد تنظیم بازار تا چند روز پیش قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم را هشت هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد ولی خودم نیز از نزدیک شاهد بودم که برخی فروشندگان و عوامل توزیع به قیمتی بالاتر از این فروش می‌کردند.
گوهرگانی به تعطیلی پایان هفته و شنبه هفته بعد اشاره کرد و گفت: برخی روزها حجم ورود گردشگر بیش از حد پیش‌بینی‌ها است که امیدواریم با همکاری و پای کار بودن کشتارگاه، نظارت قوی بر قیمت‌ها و رعایت انصاف از سوی برخی عوامل توزیع شاهد ثبات بازار مرغ باشیم.
وی تاکید کرد: تا پایان تعطیلات قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم هفت هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ منجمد در یاسوج پنج هزار و ۳۰۰ و در شهرستان‌ها پنج هزار و ۴۰۰ تومان خواهد بود و یک ریال بیشتر از این تخلف محسوب می‌شود.
گوهرگانی عنوان کرد: همه فروشندگان موظف هستند به صورت شفاف قیمت مرغ گرم و منجمد را در جلوی دید مصرف کننده نصب کنند.
وی از مدیر تنها کشتارگاه مرکز استان خواست تا در این ایام تعطیلی نداشته باشد و مرغ مورد نیاز شهرستان‌های بویراحمد و دنا را کشتار کنند و اتحادیه مرغداران نیز مرغ زنده را با قیمت پنج هزار و ۸۰۰تومان در اختیار کشتارگاه قرار دهد.
گرانی مرغ دوام ندارد
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام هم دراین نشست گفت: گرانی مرغ دوام نخواهد داشت و ذخیره کافی مرغ منجمد با کیفیت در یاسوج و کل استان وجود دارد.
علی لاهوتی افزود: در مورد کیفیت مرغ منجمد باورهای غلطی در جامعه وجود دارد در حالی که سالم‌ترین مرغ‌ها، منجمد می‌شوند که سلامت بیشتری دارند.
برخورد قاطعانه با اخلالگران بازار مرغ از مهمترین تصمیمات این نشست بود. اگرچه بر اساس آمار سازمان صنعت، معدن  تجارت، طی روزهای اخیر تاکنون ۶۰ متخلف به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.
با این حال در تعطیلات آخر هفته و با توجه به گرمای بی سابقه در جنوب کشور، بازهم شاهد هجوم گردشگران به یاسوج خواهیم بود و مسئولان با نظارت بیشتر اجازه سوء استفاده از این موضوع را به سودجویان ندهند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com