عمده نیروی کار مرغداری‌های کشور اتباع افغانی هستند

عمده نیروی کار مرغداری‌های کشور اتباع افغانی هستند
صاحبان صنایع مرغداری کشور، عمده نیروی کار مورد نیاز خود را از طریق اتباع خارجی تأمین می‌کنند و به‌راحتی امکان جایگزینی نیروی کار ایرانی به جای خارجی را ندارند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران در واکنش به ابلاغیه معاون اول رئیس جمهوری مبنی بر ممنوعیت اشتغال به کار اتباع افغانی در بازار کار ایران ضمن اعلام این مطلب افزود: از آنجا که عمده نیروی فعال در صنعت مرغداری کشور را اتباع افغانی که مجوز کار در ایران دارند تشکیل می‌دهد، جایگزینی نیروی کار ایرانی به جای اتباع خارجی دشوار است.
همایون دارابی افزود: در بخش خصوصی امکان جایگزینی نیروی کار ایرانی به جای نیروی افغانی وجود ندارد، زیرا صاحبان نیروی کار بر اساس قانون کار می‌توانند اتباع خارجی مجاز را به کار گیرند.
وی در پاسخ به این پرسش که پراکندگی و فعالیت نیروی کار ایرانی در این بخش چگونه است، خاطرنشان کرد: در این صنعت صاحبان مشاغل در رده‌های دامپزشک، کارشناس، راننده و... ایرانی هستند، اما عمده نیروی کارگری مرغداری‌های کشور را افغانی‌ها تشکیل می‌دهند.
دارابی در مورد آمار دقیق کارگران افغانی شاغل در مرغداری‌ها اظهار نظر نکرد.
گفتنی است، بر اساس ابلاغ روز گذشته، اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری به وزارت کار، اشتغال اتباع افغانی در بازار کار ایرانی ممنوع شد.
بنا بر این بخشنامه که به کلیه وزارتخانه‌ها، سازمآن‌ها، مؤسسه‌ها و شرکت‌های دولتی ابلاغ شده، در راستای صیانت از نیروی کار داخلی، افزایش میزان اشتغال، کمک به حل معضل بیکاری و ساماندهی اتباع بیگانه همه دستگاه‌های اجرایی دولتی، عمومی غیردولتی و شرکت‌ها و پیمانکاران مرتبط با آن‌ها موظف شده‌اند تا کارگر مورد نیاز خود را از نیروی ایرانی تأمین کنند و در صورت لزوم تنها نیروهای کار دارای کارت موقت کار که توسط اداره‌های زیرمجموعه وزارت کار صادر می‌شود، استفاده و از به‌کارگیری کارگران غیرمجاز تحت هر شرایطی خودداری کنند.
بر اساس اعلام حسن طلایی، معاون توسعه اشتغال وزارت کار، حدود دو میلیون نفر کارگر غیر ایرانی در کشور ما مشغول به کار هستند و جایگزین نیروی کار ایرانی شده‌اند.
ممنوعیت اشتغال اتباع خارجی در ایران در حالی مطرح می‌شود که بیشترین نیروی بیکار ما، تحصیلکرده هستند و به گفته کارفرمایان صنوفی مانند مرغداری و دامداری، تمایلی برای حضور در مشاغل کارگری را ندارند.

 
نظرات شما
  •  

    رسول گفت : ۹۳/۰۵/۰۱

    اقای دارابی بجای مصاحبه بیخودی و بی اثر به فکر قیمت پایین مرغ باشید که ضرر مرغداران را در پی دارد وتاراج مال انها توسط دلالان حاضر در هییت مدیره اتحادیه ها

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com