علوفه ارزان شد، دام‌ها را نفروختند

علوفه ارزان شد، دام‌ها را نفروختند
اگرچه رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، چندی پیش گفته بود، کمبود گوشت در تهران به خاطر عرضه نشدن دام زنده از کردستان است، اما سازمان جهاد کشاورزی این استان، علت وقوع این اتفاق را توضیح داد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اعلام این خبر گفت: امسال علوفه ارزان‌قیمت در اختیار پرورش‌دهندگان دام سبک قرار گرفت، به همین دلیل دامداران تمایلی برای عرضه دام نداشتند.
خالد جعفری با اشاره به اینکه به‌دلیل بارندگی‌های فراوان در منطقه کردستان، مراتع بسیار پربار بودند، افزود: به همین دلیل دامداران دام سبک، ترجیح دادند دام خود را پروار کنند و آنها را دیرتر بفروشند؛ زیرا از این طریق پول بیشتری نصیب‌شان خواهد شد.
به گفته وی، از طرف دیگر قیمت خرید دام زنده نیز چنگی به دل نمی‌زند. به‌عنوان مثال، اکنون باکیفیت‌ترین دام، با قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلوگرم از دامدار خریداری می‌شود که این نرخ به هیچ عنوان منطقی نیست؛ بنابراین تمام این شرایط دست به دست هم داده تا دامدار را مجبور به نگهداری بیشتر دام کند.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد: اگرچه تا دو سال پیش قیمت کاه، کیلویی ۴۰۰ تومان بود، اما در حال حاضر قیمت این محصول به ۱۰۰ تومان رسیده و از طرفی قیمت دام زنده نیز با وجود افزایش ۷۰۰ تا یک‌هزار تومان در هر کیلوگرم نسبت به چند ماه قبل، به نرخ دو سال گذشته رسیده است.
جعفری با بیان اینکه استان کردستان تنها استان کشور است که عشایر ندارد، ادامه داد: ۸۰ هزار دامدار در کردستان وجود دارد که پرورش‌دهندگان دام سبک، حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار رأس گوسفند و بز را در اختیار دارند. ۳۰ درصد از این تعداد به صورت سالانه قابل حذف هستند.
وی در پایان تصریح کرد: بنابراین اکنون مشکلی برای تامین گوشت گوسفند وجود ندارد، اما به‌دلیل نداشتن صرفه اقتصادی برای دامدار و همچنین فراهم شدن شرایط مطلوب خوراک‌دهی، تمایل چندانی برای عرضه نیست. البته این جریان تا ماه شهریور و مهر ادامه خواهد داشت و پس از آن بازار تهران و قم، مملو از گوشت گوسفند کردی خواهد شد.
این در حالی است که پیش از این رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفته بود: ذائقه مردم تهران تنها گوشت گوسفندی را می‌پسندد که در مراتع کردستان پرورش یافته باشد. در حال حاضر نیز دامدارهای این منطقه بیشتر دست خالی هستند و دامی برای فروش ندارند؛ زیرا مجوز صادرات و در کنار آن قاچاق، بر کاهش تعداد دام‌ها دامن زده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com