التیام زخم کهنه صنعت دام ساوه با بسته های حمایتی دولت

التیام زخم کهنه صنعت دام ساوه با بسته های حمایتی دولت
صنعت دامپروری از مهمترین زنجیره های تامین امنیت غذایی کشور است که هم اکنون با چالش های فراوانی روبه رو است و دامداران ساوجی به دلیل نبود بازار فروش برای شیرهای تولیدی، در آستانه خطر ورشکستگی قرار گرفته اند.
در حالی که از ابتدای تیرماه سال 93 براساس مصوبه دولت، کارخانه های صنایع لبنی موظف به خرید شیر خام با چربی حداقل 3.2 درصد و با بار میکروبی زیر صد هزار از دامداران شده اند و برای این خرید نرخ مصوب 14 هزار و 400 ریال تعیین شده، اما صنایع لبنی تاکنون زیربار این نرخ مصوب نرفته اند و درحال حاضر ضمن حاکمیت رکود در بازارِ فروش تولیدات لبنی و کاهش یافتن میزان شیر خام دریافتی، دامداران نیز در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند.
استان مرکزی به عنوان یکی از کانون های مولد در تولید و عرضه شیر است و بیش از 165 گاوداری صنعتی با ظرفیت 29 هزار و 500 راس در آن فعالیت دارد که در بین شهرستانهای این استان، بیشترین سهم مربوط به شهرستان ساوه با تعداد حدود 21 هزار راس است.
بزرگترین واحد گاو شیری استان مرکزی با بیش از چهار هزار راس دام در شهرستان ساوه است که در صورت نبود برنامه های حمایتی، این صنعت مولد با نابودی مواجه می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوه گفت: سالانه به طور میانگین 26 هزار و 400 تن شیر توسط دامداران ساوجی تولید می شود که سهم قابل توجهی از آن برای مصرف در واحدهای تولیدی محصولات لبنی عرضه می شود.
حسن شریفی بیان کرد: دامداران ساوجی از اواخر سال گذشته به دلیل عدم پذیرش شیر در واحدهای لبنی با مشکل فروش شیر مواجه شده اند که استمرار این امر فشار مضاعفی را به بخش تولید وارد آورده است.
وی ادامه داد: به طور میانگین واحدهای لبنی شیر تولیدی دامداران ساوجی را با کمترین نرخ زیر قیمت مصوب، خریداری می کنند و بنا بر بررسی های انجام شده در طول ماه های اخیر میزان شیر عرضه شده به این واحدها بسیار کاهش یافته است.
شریفی گفت: نبود نقدینگی و افزایش بهای تامین علوفه از یک سو و نرخ بالای تسهیلات بانکی از سوی دیگر نیز امکان ادامه حیات برای صنعت دامداری ساوه به ویژه دام شیری را مشکل کرده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوه بیان کرد: چالش های پیش روی پرورش دهندگان دام شیری به صورت ملی است و باید در سیاست های کلان بخش دام، برنامه ای مدون و بلندمدت اندیشیده شود تا فعالان بخش تولید کشاورزی همچنان در چرخه تامین امنیت غذایی تلاش کنند.
معاون فنی و اجرایی سازمان جهاد کشاورزی شهرستان ساوه نیز معتقد است: افزایش تولید واحدهای لبنی با نگرش صادرات می تواند راهکار ارزشمندی برای رونق صنعت دام شیری باشد.
محمود رضا خلیلی بیان کرد: پارسال صادرات محصولات لبنی از ساوه، امید دامداران را برای تولید با کیفیت تر و تلاش برای تثبیت استانداردهای جهانی برای تولید شیر دو چندان کرد اما از ابتدای امسال وضعیت عرضه شیر دامداران با چالش های فراوانی مواجه است و تا مرز رکود پیش رفته است.
وی ادامه داد: تولید شیر دامپروری های ساوه مشتری کافی ندارد و ایستگاه های جمع آوری شیر شهرستان ساوه نیز با شرایط موجود بازار توان ادامه حیات ندارند.
معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان ساوه افزود: هم اینک 13 واحد صنعتی گاو شیری در این شهرستان وجود دارد و تعداد پروانه های صادره برای واحدهای جدید نیز 24 واحد است.
خلیلی بیان کرد: دو ایستگاه جمع آوری شیر در سطح شهرستان ساوه وجود دارد که توسط اتحادیه تعاونی روستایی و تعاونی دامداران اداره می شود که تا حدی در جمع آوری شیرهای دامداران تلاش می کنند.
معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان ساوه اظهار کرد: چهار شرکت تعاونی دام در شهرستان ساوه با یک هزار و 500 عضو وجود دارد که در حوزه دام شیری و گوشتی فعالیت می کنند.
به گفته خلیلی، بالای 70 واحد دام شهرستان ساوه، روستایی است که رفع نشدن چالش های موجود بر سر راه تولید، امکان ادامه حیات اقتصادی در روستاها را با خطر جدی مواجه می کند.
مدیرعامل تعاونی دامداران ساوه هم گفت: شرکت های بهره بردار از شیر خام دامداران ساوجی، به علت آنچه که رکود بازار و کاهش تولید محصولات لبنی عنوان شده، شیر خام دامداران را تحویل نمی گیرند.
رضا تونی افزود: پارسال هر کیلو شیرخام دامداران ساوجی با وجود اعلام قیمت مصوب، تا سقف 11 هزار ریال خریداری شد اما از فروردین ماه سال جاری شرکت های تولید محصول لبنی با کاهش قیمت تا مرز 10 هزار و 200 ریال اقدام به خرید شیر خام دامداران کردند و در ادامه خرید شیر در ماه های آتی کاهش چشمگیری یافته است.
وی ادامه داد: سال گذشته روزانه 10 تا 12 تن شیر خام دامداران ساوجی توسط اتحادیه دامداران و ایستگاه های شیر خریداری می شد که این رقم در سال جاری به شدت کاهش یافت.
مدیرعامل اتحادیه دامداران ساوه بیان کرد: در صورت ادامه شرایط موجود بازار و نبود رغبت برای خرید شیر خام به زودی دامداری های با سابقه ساوه در خطر ورشکستگی قرار می گیرند.
عضو هیات مدیره اتحادیه دامداران ایران نیز گفت: بسته های حمایتی و سیاست های کلان بلندمدت اقتصادی دولت تنها راه نجات صنعت دامداری کشور است.
سید سعید حسینی افزود: استان مرکزی به عنوان یکی از استان های پیشگام در عرصه تولید شیرخام کشور است که حمایت دولت با اجرای بسته های سیاستی خرید حمایتی به طور یقین یاریگر صنعت دامداری به ویژه دامداران شیری است.
وی ادامه داد: با توجه به حجم انبوه چالش های دامداران شیری، بر اساس ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی و دستورالعمل تعاون روستایی سهمیه روزانه خرید شیر حمایتی تدوین و در استان مرکزی اجرا شده است.
حسینی ادامه داد: براساس بسته حماتی تدوین شده شیرخام دامداران استان مرکزی با میزان چربی 2 و هشت تا سه و دو دهم با بار میکروبی 100 هزار تا یک میلیون با حداکثر سقف هر کیلوگرم 13هزار ریال خریداری می شود.
وی ادامه داد: دولت با هدف حمایت از صنعت دامداری و کاهش بحران های گریبانگیر دامداران، با خرید شیر خام از دامداران و تبدیل به شیرخشک و خامه در واحدهای صنعتی، به دنبال رفع برخی چالش های این حوزه است.
عضو هیات مدیره اتحادیه دامداران ایران افزود: یک سوم از بهای خرید حمایتی شیر دامداران از منابع داخلی دولت و بقیه آن از محل بهای فروش شیرخشک و خامه تولیدی به دامداران پرداخت می شود.
حسینی اضافه کرد: سهمیه خرید حمایتی شیر خام از دامداران استان مرکزی ماهیانه 900 تن است که سهم شهرستان ساوه نیز ماهیانه 140 تن تدوین شده است.
وی ادامه داد: سیاست قیمت گذاری بر بهای خرید حمایتی شیر خام دامداران با نظارت کمیته خرید استان مرکزی تدوین می شود.
مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی، کشاورزی دامداران صنعتی و سنتی استان مرکزی بیان کرد: کاهش بهای قیمت تمام شده شیر خام یا افزایش قدرت خرید مردم مبتنی بر تخصیص یارانه راهکارهای موثر در تثبیت صنعت دامداری به ویژه دام شیری است.
حسینی گفت: با توجه به اینکه بیش از 60 درصد هزینه های تولید فرآورده های لبنی، مربوط به بهای شیر خام است، در صورت اتخاذ بسته های سیاستی یارانه دار به دامداران تا حد بسیاری زیادی می توان از چالش های صنعت دام شیری کاست.
تنها صادر کننده خارجی محصولات لبنی شهرستان ساوه و دامدار دام شیری این شهرستان معتقد است: بسته های حمایتی کوتاه مدت دولت چالش دامداران دام ِ شیری را رفع نمی کند.
اقبالیون که سرپرستی واحد دام شیری یک هزار راسی در ساوه را عهده دار است، افزود: مجموع تولید شیر این واحد دامداری روزانه 15 تن است که در صورت نبود مجموعه صنعتی تولیدی لبنی، هدر رفت سرمایه اقتصادی در این بخش حتمی بود.
وی ادامه داد: حذف یارانه شیر از سبد غذایی مردم، مهمترین عامل کاهش خرید این محصول ارزشمند و در نتیجه کم رغبتی بازار مصرف و در نهایت زیان دهی دامدار دام شیری است.
اقبالیون افزود: پس از آزاد سازی حامل های انرژی و به دنبال افزایش هزینه‌های خوراک دام، دارو، سوخت و انرژی چالش های فعالان صنعت دام بیشتر شد و هم اینک بهای تمام شده شیر به مراتب بیشتر از فروش است.
یک دامدار ساوجی که تولید دام شیری مولد دارد نیز معتقد است: واردات شیر خشک عامل زیان دهی دامداران دام شیری است ودولت باید با ساز و کارهای مناسب ضمن جلوگیری از واردات شیر خشک، درصدد حمایت از دامداران برآید.
ابولحسن فدایی مولودی که سرپرستی دامداری 350 راسی مولد را عهده دار است، افزود: زوزانه هشت تن شیر با کیفیت در این واحد دامداری تهیه می شود که با توجه به رکود بازار مصرف و کاهش تولید شرکت های لبنی، نزدیک به قیمت آب عرضه می شود.
وی ادامه داد: جامعه تولید کشور و به ویژه صنعت دام شیری به سیاست های اقتصادی دولت و ارائه بسته های حمایتی چشم دوخته است و اگر زخم کهنه دامداران شیری با راهکارهای دولت التیام نیابد، صنعت دام کشور رو به نابودی می رود.
وی بیان کرد: بهای خرید شیر خام این واحد تولیدی از قرار هر کیلوگرم تا سقف 10 هزار ریال است و اگر همت و علاقه به کار و تولید نبود، تاکنون تلی از خاک از دوردست ها در این واحد تولیدی نمایان بود.
این فعال عرصه دام شیری گفت: راه حل مقطعی و گذرا روزگار ناخوش احوال صنعت دام شیری ساوه را بهبود نمی بخشد بلکه بازنگری جدی در سیاست های اقتصادی به ویژه مقابله با وردات گوشت و شیر خشک و ارایه یارانه شیر در سبد خانوار می تواند، به مرور زمان رکود صنعت دام را حل و فصل کند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com