آغاز خرید تضمینی شیر خام از دامداران کشور

آغاز خرید تضمینی شیر خام از دامداران کشور
رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی از آغاز خرید تضمینی شیر در شش استان کشور از شنبه خبر داد.
حسین صفایی در نشست خبری با بیان اینکه خرید تضمینی شیر به شکل رسمی از شنبه در پنج استان کشور آغاز می شود اظهار داشت: ما شرایط خرید شیر در سراسر کشور را داریم و هیچ محدودیتی در این زمینه نیست به نسبت اینکه عرضه کننده پیدا شود ما آماده خرید شیر هستیم.
صفایی تولید بیش از هشت میلیون و 200 هزار تن شیر طی سال گذشته در کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: امیدواریم این میزان امسال افزایش پیدا کند. ضمن اینکه امنیت غذایی و سلامت مردم مستلزم تقویت صنعت گاوداری شیری است.
رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: مطالعات نشان می دهد در استان تهران در طول چهار سال گذشته گاوداری های شیری با افزایش 300 درصدی هزینه ها نسبت به سال 88 مواجه بودند ولی افزایش درآمد آنها کمتر از 140 درصد بوده است.
صفایی با بیان اینکه هشتم تیرماه سال جاری در هیات وزیران مصوبه ای تصویب شده که براساس آن از اول تیرماه 93 قیمت شیر خام با چربی حداقل 3.2 درصد و با بار میکروبی زیر صد هزار تحویل درب کارخانه هزار و 440 تومان تعیین شد اما این قیمت تاکنون توسط صنایع لبنی اجرایی نشده است.
صفایی اضافه کرد: با وجودی که سازمان حمایت به صنایع لبنی اجازه افزایش 15 درصدی محصولات اصلی شان را داد این افزایش قیمت به شیر خریداری شده از دامداران منتقل نشد و متوسط قیمتی که کارخانجات شیر را از دامداران خریداری می کنند هزار و 177 تومان است که این مسئله مورد قبول دامداران و وزارت جهاد کشاورزی نبود.
رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه صنایع لبنی مدعی بودند در بازار شیر مازاد بر مصرف واحد های لبنی وجود دارد و آنها نمی توانند شیر را بیشتر از این قیمت بخرند گفت: وزارت جهاد کشاورزی بنا بر مسئولیت خود که همان حمایت از تولیدکننده است تصمیم گرفت شیر مازاد بر مصرف واحدهای صنایع لبنی را با قیمت تضمینی خریداری کند.
وی افزود: در این راستا ما شیرخام دارای چربی 3.2 درصد و با بار میکروبی زیر صد هزار را به قیمت هزار و 440 تومان از دامداران خریداری می کنیم و آن را تبدیل به پودر شیر و خامه می نماییم. ضمن اینکه با تعدادی از کارخانه های تولید پودر شیر قرارداد بسته شده و به نسبتی که عرضه شیر داشته باشیم تعداد این کارخانه ها را افزایش می دهیم.
صفایی با بیان اینکه اجرای این کار به شکل رسمی از شنبه در استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، تهران، قم، قزوین و اردبیل آغاز می شود گفت: ما یک جدول قیمت داریم که در این جدول قیمت شیر براساس تغییر بار میکروبی و چربی تعیین می شود ضمن اینکه 20 درصد شیر تولیدی کشور شرایط خرید به قیمت هزار و 440 تومان را دارد.
وی ادامه داد: با توجه به ترکیبی شیری که در کشور وجود دارد متوسط قیمت شیر باید حدود هزار و 320 تومان باشد.
رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی یکی از مشکلات کشور را ناقص شکل گرفتن زنجیره های تامین در بخش کشاورزی دانست و گفت: در ایران تولید کننده یک نفر است و صنایع لبنی یک نفر دیگر به همین جهت منابع آنها به یکدیگر گره نمی خورد و این مسئله باید اصلاح شود یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی شکل دهی به این زنجیره تولید است.
صفایی با بیان اینکه سال گذشته بیش از 550 هزار تن فرآورده های لبنی به خارج از کشور صادر شده است افزود: کشورهای پیرامون ما عموما وارد کننده فرآورده های لبنی هستند و هیچ دلیلی مبنی بر اینکه ایران پاسخگوی این نیاز نباشد وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه صنایع لبنی امسال حدود 6 میلیون تن جذب شیر دارد اضافه کرد: حدود 2.5 میلیون تن شیر مورد خود مصرفی قرار می گیرد ضمن اینکه دامداران صنعتی حدود 35 درصد شیر کشور را تولید می کنند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com