افزایش سه‌برابری قیمت واکسن پرخوری دام

افزایش سه‌برابری قیمت واکسن پرخوری دام
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: قیمت واکسن انتروتوکسمی (پرخوری) دام به طور ناگهانی سه برابر افزایش یافته که سبب ایجاد مشکل در برنامه‌های کنترلی شده است.
محمد رشتی‌بافت اظهار کرد: تب برفکی، شاربن و آبله ازشایع‌ترین بیمارهای دامی طی سال‌های گذشته بوده که با هشدارهای لازم و مراقبت‌های بهداشتی مانند واکسیناسیون تحت کنترل قرار گرفته و حالت همه‌گیر ندارد.
وی با اشاره به شیوع بیماری لمپی اسکین در مرزهای غربی، شمال غرب و مرکزی کشور افزود: رعایت مراقبت‌های بهداشتی و توجه دمداران استان سبب شده تا به جز یک مورد مشکوک تایید نشده، اثری از این بیماری دیده نشود.
معاون اداره کل دامپزشکی استان تصریح کرد: با آغاز فصل سرما، بیمارهای تنفسی چون آنفلوانزا در طیور به دلیل کاهش سیستم تهویه در اثر محدودیت سوخت افزایش یافته و موجب تلفات گوشتی می‌شود، بنابراین رعایت شرایط زیستی، واکسیناسیون و نصب تهویه مناسب به مرغداران توصیه می‌شود.
رشتی‌بافت بیان کرد: افزایش شیوع بیمارهای دامی نظیر شاربن، ناباروری، لاغری، بیماریهای انگلی و ضعف سیستم ایمنی بدن که موجب مستعد شدن بروز انواع بیماریها بوده، از جمله اثرات خشکسالی در این زمینه است، بنابراین سعی شده با افزایش واکسیناسیون در مناطق آلوده و مکمل‌های ویتامینه از افزایش این مشکلات پیشگیری شود.
وی با اشاره به صادرات دام زنده از خراسان به سایر کشورها، بیان کرد: انتخاب دام از یک واحد تایید شده توسط دامپزشکی، قرنطینه 10 روزه دام زنده و پلاک‌گذاری گوشتی آن و همچنین رعایت ضوابط کشور مقصد در این خصوص از جمله شرایط صادرات است.
معاون اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر دام‌های کوچک به حوزه جنوبی خلیج فارس و گوساله پرواری به افغانستان و ترکمنستان صادر می‌شود.
رشتی‌بافت تاکید کرد: رعایت مسائل امنیت زیستی، عدم ورود دام و فرآورده‌های دامی بدون مجوز دامپزشکی و انجام واکسیناسیون از توصیه‌های مهم در خصوص پیشگیری از شیوع بیماریهای دامی است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com