افزایش 6 درصدی صادرات دام خراسان رضوی

افزایش 6 درصدی صادرات دام خراسان رضوی
مجید روحانی‌نژاد ظهر امروز 15 مهرماه در نشست خبری که به مناسبت روز ملی دامپزشکی برگزار شده بود، از صدور 1500 مجوز برای صادرات دام و فراورده خام دامی در 6 ماه نخست امسال خبرداد و عنوان کرد: این تعداد مجوز برای 28 هزار تن دام و فراورده خام دامی به ارزش ریالی 35 میلیون دلار بوده که نسبت به سال گذشته رشد 6 درصدی داشته است.
مدیر کل اداره دامپزشکی خراسان رضوی، درخصوص میزان واردات گفت: در سال جاری حدود 31 هزار تن واردات انجام شده که غالبا کنجد و خوراک دام بوده و نسبت به سال گذشته کاهش 74 درصدی داشته است.
روحانی‌نژاد تصریح کرد: علیرغم تاثیر خدمات سازمان دامپزشکی بر اقتصاد کشور، نگاه اصلی سازمان اقتصادی نیست و بزرگترین نقش خود را تامین سلامت غذا می‌داند؛ یک کشور زمانی می‌تواند در جهت توسعه قدم بر دارد که راهکارهای رسیدن به خودکفایی و پیشرفت را مطالعه کرده باشد و نگاه اصلی سازمان دامپزشکی به میزان تولیدات و خودکفایی کشور وابسته است.
روحانی‌نژاد بهبود تولیدات را راهی برای رسیدن کشور به خودکفایی دانست و گفت: رسیدن به امنیت غذایی زمانی امکان‌پذیر است که از ضایعات تولید جلوگیری شود و بهره‌وری افزایش یابد.
وی در خصوص محدودکننده‌های تولید، عنوان کرد: بروز خشکسالی، سوء تغذیه ناشی از کمبود مواد غذایی و استفاده از روش‌های سنتی و غیراصولی برای پرورش دام محدودکننده‌های بخش تولید را تشکیل می‌دهند.
مدیر کل اداره دامپزشکی خراسان رضوی، با اشاره به اینکه متاسفانه مکانیزاسیون در دامداری‌ها رشد خوبی نداشته است، خاطرنشان کرد: در تولید طیور استفاده از روش‌های مکانیزاسیون به اندازه‌ای بوده که تولید را به خود کفایی رسانده و به دنبال صادرات هستیم.
وی از نیاز کشور به واردات گوشت قرمز خبرداد و افزود: در کشور حدود 800 هزار تن گوشت قرمز تولید و بنا به نیاز کشور سالانه 150 هزار تن گوشت قرمز وارد می‌شود.
روحانی نژاد تصریح کرد: افزایش بهره‌وری در تولید دام و طیور به امیدواری دامداران روستایی و عشایری به ادامه فعالیت در این زمینه وابسته است.
مدیر کل اداره دامپزشکی خراسان رضوی، با اشاره به ورود برخی اپیدمی‌های ناخواسته مانند تب برفکی از کشورهای مجاور، گفت: ایران باید دائما قرنطینه‌های مرزی خود را تحت کنترل و نظارت قرار دهد تا از ورود دام‌های بیمار به کشور جلوگیری کند.
وی ادامه داد: متاسفانه با وجود اینکه ورود دام قاچاق به کشور موجب صدمه دیدن صنعت دام کشور می‌شود، اما از آن جلوگیری نمی‌شود.
روحانی نژاد در خصوص میزان واکسیناسیون دام و طیور، اعلام کرد: سالانه تقریبا 370 هزار نوبت‌سر برای دام سنگین، هفت میلیون و 500 هزار نوبت‌سر برای دام سبک و 84 میلیون قطعه‌سر برای طیور واکسیناسیون انجام می‌شود.
وی از کنترل و کاهش بیماری تب برفکی در سال گذشته خبرداد و افزود: این بیماری را در سال گذشته با حداقل هزینه‌ها و خسارات و با تقویت قرنطینه‌ها کنترل کردیم که نتیجه آن کاهش 65 درصدی بیماری در کشور و 80 درصدی در استان بود.
مدیر کل اداره دامپزشکی خراسان رضوی، با اشاره به اینکه 33.3 درصد از ارزش افزوده تولیدات دامی مربوط به خدمات سازمان دامپزشکی است، بیان کرد: صادرات نیاز به توجه بیشتری دارد و لازمه آن رقابت‌پذیر شدن محصولات است، زیرا بدون وجود تولیدات رقابتی در بازار جهانی محکوم به شکست هستیم.
وی ادامه داد: دامپزشکی با صدور پروانه‌ها و روش‌های مکمل بهداشتی توانسته است بازار را رقابتی کند زیرا تنها معادله الزام آور در سازمان تجارت جهانی، ضوابط بهداشتی است.
وی از لزوم توجه به خدمات سازمان دامپزشکی به عنوان دومین صنعت درآمدزا کشور گفت و عنوان کرد: حدود 1600 نوع بیماری عفونی وجود دارد که نیمی از آنها به وسیله دام به انسان منتقل می‌شوند و این بیماری‌ها نه تنها به سادگی درمان‌پذیر نیستند، بلکه نوعی وحشت عمومی را به همراه دارند.
روحانی‌نژاد توجه به خدمات دامپزشکی را نوعی سرمایه‌گذاری برای کشور دانست و اظهار کرد: مادامی که به تولیدات نگاه ظاهری شود کشور نمی‌تواند پیشرفت کند و به خودکفایی برسد.
وی از ظرفیت و توان مطلوب دامپروری کشور خبرداد و گفت: صنعت دامپروری مولد و اشتغال زاست و با توجه به اینکه 12 درصد درآمد ملی متعلق به این صنعت است، جایگاه ویژه‌ای دارد.
مدیر کل اداره دامپزشکی خراسان رضوی، در خصوص میزان کشتار در سال جاری، عنوان کرد: کشتار تعداد 800 هزار راس دام سبک با میزان گوشت 15 هزار تن و 39 هزار راس دام سنگین با گوشت حدود 8800 تن در 6 ماهه نخست سال جاری صورت گرفته است.
وی آمار فراورده‌های ضبط شده طی 6 ماهه نخست سال جاری در کشتارگاه‌های استان را حدود 67 تن گوشت دام سبک و سنگین و 243 تن گوشت طیور اعلام کرد و افزود: امسال میزان بازرسی‌ها با 33 درصد رشد به 85 هزار نوبت رسیده است و طی آن 600 مورد پرونده به مراجع قضایی ارجاع داده شده است. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com