6.6 میلیون واحد دامی در لرستان وجود دارد

6.6 میلیون واحد دامی در لرستان وجود دارد
مدیر کل دامپزشکی استان لرستان گفت: هم اکنون بالغ بر 6.6 میلیون واحد دامی در سطح استان وجود دارد.
ابراهیم توکلی عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران وظایف سازمان دامپزشکی را در سه محور خلاصه کرد و اظهار داشت: پیشگیری، کنترل و ریشه کنی بیماری های واگیردار مختص به دام که در بعضی موارد بسیار واگیردار و کشنده هستند از وظایف سازمان دامپزشکی کشور محسوب می شوند.
وی عنوان کرد: به عنوان مثال بیماری تب برفکی از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام است که توسط سازمان دامپزشکی کنترل و پیشگیری می شود.
توکلی با بیان این مطلب که بیش از هزار و 700 عامل بیماری زای دام وجود دارد عنوان کرد: بیش از 800 نوع از این بیماری ها قابلیت انتقال از دام به انسان را دارند و بین انسان و حیوان مشترک هستند و همچنین 115 بیماری نو ظهور وجود دارد که در کل نزدیک 60 درصد بیماری هایی که انسان به آن ها مبتلا می شود بین انسان و دام مشترک هستند.
مدیر کل دامپزشکی استان لرستان سازمان دامپزشکی کشور را عهده دار بیش از 60 درصد وظایف وزارت بهداشت در کنترل و پیشگیری از بیماری ها دانست و تصریح کرد: اگر سازمان دامپزشکی نتواند وظایف خود را در خصوص بیماری های مشترک انسان و دام انجام دهد بخش عمده ای از مردم به این بیماری ها مبتلا شده و آن هنگام بیمارستان ها جوابگوی مبتلایان نخواهند بود.
توکلی نظارت بهداشتی بر مرحله تولید تا مصرف فرآورده های خام دامی را یکی دیگر از وظایف سازمان دامپزشکی برشمرد و بیان داشت: نظارت بر کارگاههای بسته بندی، عمل آوری، فرآوری و نظارت بر همه واردات و صادرات دام، نقل و انتقال دام و فرآورده های دامی در سطح کشور بر عهده این سازمان است.
وی اظهار داشت: افرادی که در سازمان دامپزشکی مشغول فعالیت هستند به لحاظ اینکه همواره در معرض بیماری های مشترک قرار می گیرند توسط عوامل بیماری زا تهدید می شوند بطوریکه بخش قابل توجهی از این نیروها در طول عمر کاری خود با این بیماری ها برخورد داشته و به آن ها مبتلا می شوند.
توکلی در بخش دیگری از صحبت های خود به وضعیت دام و طیور در استان لرستان اشاره کرد و گفت: لرستان به دلیل داشتن اقلیم مناسب از قدیم الایام محلی برای پرورش دام و دامپروری بوده است.
وی افزود: هم اکنون نیز بالغ بر 6.6 میلیون واحد دامی در سطح استان وجود دارد که شامل چهار میلیون راس دام سبک شامل گوسفند و بز، 250 هزار راس دام سنگین شامل گاو و گوساله و 500 راس گاومیش است.
توکلی اضافه کرد: در لرستان 600 واحد مرغداری وجود دارد که سال گذشته این واحدها حدود 26 میلیون قطعه جوجه ریزی و در چهار ماهه اول سال جاری نیز حدود 11 میلیون قطعه جوجه ریزی داشته اند.
مدیر کل دامپزشکی استان لرستان با اشاره به اینکه در لرستان بالغ بر 430 مزرعه آبزی پروری وجود دارد عنوان کرد: لرستان در زمینه تکثیر و پرورش ماهی های سردآبی نیز فعالیت ویژه ای دارد به طوریکه این استان در زمینه تکثیر ماهیان سردآبی رتبه اول کشور را در میان استانهای غیرساحلی دارد.
توکلی در اینباره ادامه داد: با وجود این پتانسیل های عظیم لرستان این توان را دارد که نه تنها نیاز استان بلکه نیاز پروتئینی کشور را تامین کند و حتی در این خصوص صادرات نیز داشته باشد و امیدوار هستیم با توجه به همتی که نزد مسئولین استان به ویژه استاندار لرستان وجود دارد استان لرستان به قطب دامپروری کشور تبدیل شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com