13/5 درصد واردات پنج ماهه نخست امسال سهم گندم، برنج، ذرت و کنجاله سویا شد

13/5 درصد واردات پنج ماهه نخست امسال سهم گندم، برنج، ذرت و کنجاله سویا شد
تازه ترین آمار گمرک از اوضاع تجارت خارجی کشور در پنج ماهه اول امسال نشان می دهد که حجم مبادلات تجاری ایران در این مدت به 41 میلیارد و 620 میلیون دلار رسیده است.
عمده واردات کشورمان به ترتیب به گندم با سهم 4 و 97 صدم درصدی از کل ارزش واردات، وسایل نقلیه با موتور پیستونی درون سوز با حجم سیلندر بیشتر از 1500 سانتیمتر مکعب با 3 و 66 صدم درصد، برنج با 3 و 47 صدم درصد، ذرت با 2 و 63 صدم درصد و کنجاله سویا با 2 و42 صدم درصد اختصاص دارد و عمده کشورهای صادرکننده کالا به ایران هم در پنج ماهه نخست امسال به ترتیب امارات متحده عربی، چین، هند، کره جنوبی و ترکیه بوده اند.
بنابراین گزارش و به بیان دیگر از واردات عمده ای که گمرک ایران مخابره کرده است، 13/48 درصد سهم غلات و دانه روغنی پر مصرفی مانند کنجاله سویاست.
بر پایه همین گزارش، در این مدت 19میلیارد و 639 میلیون دلار انواع کالا صادر و به میزان 21 میلیارد و 981 میلیون دلار وارد کشورمان شده است.
این ارقام نشان می دهد که صادرات غیر نفتی ایران در این مدت 20 و 83صدم درصد و واردات کشورمان هم 33 و 58 صدم درصد افزایش یافته است.
اقلام عمده صادرات غیر نفتی در مدت یاد شده شامل پروپان مایع شده، متانول و بوتان مایع شده بوده و عمده ترین خریداران کالاهای صادراتی کشورمان هم، به ترتیب چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و هند بوده اند.
البته در این گزارش هنوز به جزییات واردات و صدارات انجام شده طی این مدت اشاره نشده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com