صنعت طیور تایلند

صنعت طیور تایلند
یکی از اهداف تایلند تبدیل شدن به یک «آشپزخانه جهانی» است و به همین دلیل صنایع کشاورزی و غذایی برای این کشور مهم و حیاتی است. بر اساس اطلاعات سازمان ملی غذای تایلند، این کشور در سال 2012 با 2.9 بیلیون دلار صادرات به عنوان دوازدهمین صادر کننده بزرگ غذای جهان شناخته شد. اداره اقتصاد کشاورزی (Office of Agricultural Economics) پیش بینی کرده بود که ارزش صادرات تایلند در سال 2013 از 1 تریلیون بات تایلند فراتر رود.
تا قبل از بروز آنفولانزای مرغی در سال 2004، صنعت طیور در تایلند مهم ترین بخش کشاورزی غذایی این کشور بود. با این حال، این صنعت در مواجهه با آنفولانزای مرغی توانست بهبود پیدا کند و در حال حاضر تلاش می کند تا سهم خود را در بازار جهانی به دست آورد و بر اساس نمودارهای اداره اقتصاد کشاورزی از سال 2004 تا پایان سال گذشته 5 درصد نرخ رشد مرکب سالانه داشته است. در سال 2012 تولید گوشت جوجه در تایلند به 1.4 میلیون تن رسید که این امر موجب شد تا تولید گوشت جوجه به عنوان اولین گوشت این کشور معرفی شود؛ بعد ازگوشت جوجه، گوشت خوک با 0.9 میلیون تن و گوشت گاو با 0.2 میلیون تن قرار داشتند. عرضه صنعت، که 0.9 میلیون تن ارزیابی شده و نسبت به دهه گذشته 40 درسته بیشتر بوده است، مهم ترین محرک مصرف داخلی اعلام شده است. مردم تایلند در حال حاضر نسبت به ده سال گذشته گوشت جوجه بیشتری مصرف می کنند زیرا قیمت ها بهتر شده است. گوشت جوجه نسبت به دیگر منابع تامین پروتئین قیمت ارزان تری دارد (شکل 2).
همچنین انتخاب فرآورده های گوشتی نیز وسیع تر شده است مثلا گوشت بدون استخوان جوجه، گوشت آماده پخت جوجه و ناگت در سوپر مارکت ها موجود است که مصرف کننده می تواند آن ها را به راحتی تهیه کند.همچنین افزایش تعداد علاقه مندان به فست فودها یا غذاهای آماده محرک مصرف گوشت مرغ در تایلند بوده است. رستوران های زنجیره ای مثل KFC، Chester's Grill و Sizzler در منوی غذای خود گوشت مرغ بیشتری ارائه می کنند. نرخ رشد مرکب سالانه در سال 2013 برای صنعت فست فود 8 درصد بوده است.

شکل 1: تولید گوشت جوجه، بر حسب تن
 
منبع: اداره اقتصاد کشاورزی، 2013


شکل 2: قیمت خرده فروشی خوک، گاو و جوجه در بانکوک از سال 2004 تا 2013
 
منبع: بخش تجارت داخلی، 2013

جدول 1: تولید جوجه گوشتی در تایلند بر حسب منطقه در سال 2012
 
منبع: بخش توسعه دام

شکل 3: تراکم جمعیت جوجه در تایلند
 
در تایلند دو گونه اصلی طیور تولید شده وجود دارد: جوجه و اردک (Wasan، 2011). جمعیت طیور و تولید آن بیشتر در مرکز تایلند انجام می شود زیرا تولیدکنندگان طیور گوشتی باید در نزدیکی کشتارگاه های دارای مجوز، کارخانه های آسیاب و فرآوری خوراک باشند. این امکانات در مرکز تایلند وجود دارند. فارم های بسیار بزرگ، با متوسط 70 هزار جوجه در هر فارم و مطابق با استانداردهای بخش 1 و 2 فائو (به جدول 2 مراجعه کنید)، موجب شده تا 90 درصد جوجه های گوشتی در منطقه مرکزی تایلند قرار داشته باشند (Rushton et al, 2007).
استانداردهای فارم تجاری در بخش 1 و 2 ، استانداردها و امنیت زیستی بالایی را نیاز دارند و در حال حاضر 80-90 درصد تولیدات ملی را پوشش می دهد. فارم های تجاری سنتی (بخش 3 و 4 فائو) در سطح کشور گسترده شده اند و 10 درصد تولیدات ملی را تشکیل می دهند که بیشتر محصولات آن ها در همان منطقه مصرف می شود (Helf-Neal et al, 2008).

جدول 2: دسته بندی تولید طیور، فائو
 
منبع: راستون و دیگران (Ruston at el)، 2007 و مصاحبه های صنعتی


    شکل 4: فروریزش تولید طیور                                                                                   شکل 5: درصد تولیدکنندگان طیور
  


تغییرات ساختاری در صنعت
وقوع آنفولانزای مرغی در واقع کاتالیزوری بود تا صنعت طیور تایلند تغییرات ساختاری وسیعی را تجربه کند؛ این کاتالیزور، مقیاس تولید را افزایش داد و فارم هارا ادغام عمودی نمود. واضح بود که بعد از مرگ 63 میلیون پرنده که خسارت آن 96 میلیون بات (برابر با 3.1 بیلیون دلار) تخمین زده شده است نیاز بود تا کاری صورت گیرد تا این خسارت را جبران کند. (Na Ranong, 2008)

افزایش مقیاس تولید
افزایش مقیاس تولید به وسیله صنعتی کردن فارم ها، اصلاح ساختاری مهمی بود که هدف آن افزایش تقاضا برای طیور و در عین حال کنترل قیمت ها بود. این اصلاح موجب استحکام صنعت شد به طوری که اندازه متوسط فارم های تجاری افزایش و تعداد تولید کنندگان کاهش یافت. جدول 3 نشان می دهد که چگونه تعداد تولید کنندگان طیور گوشتی صنعتی بین سال های 2008 تا 2012 کاهش 32 درصدی داشته است. با این حال، تعداد جوجه هایی که در فارم های گوشتی تجاری رشد کرده اند تقریبا با 55 درصد افزایش به طور متوسط به 37,147 جوجه در هر فارم رسید.
تولیدکنندگان عمده مانند Charoen Pokphand Foods، CPF و Betagro نه تنها از تکنولوژی پیشرفته بهره نگرفتند بلکه این تکنولوژی را به فارم های کوچک تر نیز ارسال کردند. چنین تکنولوژی دوره طیور گوشتی را از 60 روز به 49-40 روز کاهش داد و بدین ترتیب شاخص مصرف بهبود و هزینه ها کاهش یافت.
جدول 3: تعداد فارم های تجاری گوشتی، تعداد جوجه ها و اندازه متوسط فارم، از سال 2008 تا 2012
 
منبع: بخش توسعه دام

جدول 4: طیور گوشتی که براساس اندازه فارم نگهداری شدند، 2012
 
منبع: بخش توسعه دام

امروزه صادرکنندگان عمده،بیشتر بر فارم های ادغام عمودی شده تاکید می کنند و تمرکز کمتری بر نوشتن قرارداد با فارم ها دارند تا با قوانین اتحادیه اروپا در مورد سلامت غذایی و رفاه حیوانات مطابقت پیدا کنند. در دو دهه گذشته، تولید طیور گوشتی در تایلند به طور گسترده به فارم های قراردادی متکی بود که طبق آن صادرکننده برای کشاورزان جوجه های یک روزه و خوراک، دارو و دیگر مواد مورد نیاز را تهیه می کرد و سپس جوجه پرورش یافته را با قیمتی مناسب می خرید. تبدیل شدن به فارم های ادغام عمودی شده می تواند میزان خطر را افزایش دهد، زیرا در آسیاب خوراک برای طیور گوشتی هیچ تخصصی وجود ندارد؛ با این حال، این تغییر مزایای بیشتری دارد: کمنترل کامل فرآیند تولید را تسهیل می کند، اعتبار تامین را تضمین می کند و کارآمدی تولید را بهبود می بخشد. صنعت طیور گوشتی تایلند به شدت در حال صنعتی شدن است و بیشتر به سوی ادغام عخمودی پیش می رود. در حال حاضر برای کمپانی های با مقیاس متوسط و بزرگ داشتن آسیاب های شخصی برای خوراک رواج پیدا کرده است. به علاوه ، فارم های تجاری ادغام شده، به عنوان بخشی از روند ادغام، شامل کارخانه های فرآوری غذا (پخته و نیمه پخته) نیز خواهند شد.

شکل 6:نقشه زنجیره ارزشی
 
منبع: ارزیابی بر اساس بخش توسعه دام، اطلاعات اداره اقتصاد کشاورزی، و Na Ranong، 2008

آینده صنعت طیور تایلند
میانگین مصرف جوجه از سال 2004 تا 2012 هفتاد درصد تولید داخلی بوده است و این امر باعث شده تا بازار داخلی تایلند بر روی صنعت طیور تمرکز کند. در سال 2013 مصرف داخلی این کشور 953 هزار تن تخمین زده شده است که تقریبا 65 درصد از پیش بینی تولیدات ملی بوده است (اداره اقتصاد کشاورزی، 2013). رواج پیدا کردن فست فودها و قیمت نسبتا کمتر گوشت مرغ در مقایسه با دیگر گوشت ها از جمله گوشت خوک و گاو، باعث شده تا مصرف داخلی گوشت مرغ با سرعتی رو به رشد اما به صورت متعادل ادامه پیدا کند.
بازار صادرات تایلند نیز در مسیر پیشرفت است. در سال 2013 میزان مصرف جهانی مرغ 80 میلیون تن بوده است و این مصرف هر سال رشد 3 درصدی دارد. تایلند اخیرا در بازار جهانی صادرات جوجه جایگاه خود را بدست آورده است و در سال 2012 با صادراتی به ارزش 63.2 بیلیون بات (2 بیلیون دلار) در میان صادر کنندگان جهانی جایگاه چهارم را بدست آورد (اداره اقتصاد کشاورزی، 2013).
ژاپن اصلی ترین کشوری است که فرآورده های جوجه تایلند به آن ارسال می شود. سال 2012 تایلند 212,673 تن فرآورده های جوجه به ژاپن صادر کرد، یعنی نیمی از محصولات صادراتی تایلند به ژاپن ارسال شد. همچنین در سال 2012 بسیاری از کشورها از جمله بحرین، هنگ کنگ، آفریقای جنوبی، روسیه، فیلیپین و بعضی کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحریم های خود را علیه واردات گوشت جوجه یخ زده و نپخته تایلند برداشتند؛ این تحریم ها در پی آنفولانزای مرغی در تایلند اعمال شده بود. لغو تحریم ها موجب افزایش صادرات طیور تایلند به این بازارها شد و بدین ترتیب صنعت داخلی این کشور بهبود یافت. پنج قدرت غذایی تایلند، یعنی CPF، Betagro، Cargill، GFPT و  Leamthong، 70 تا 75 درصد صادرات تایلند را بر عهده داشتند. در سال 2013 کمپانی CPF 90 هزار تن صادرات جوجه داشته است، که 80 هزار تن آن جوجه فرآوری شده و 10 هزار تن آن جوجه یخ زده بوده است.

جدول 5: وارد کنندگان عمده محصولات جوجه از تایلند
 
منبع: انجمن صادرکنندگان فرآورده های طیور گوشتی تایلند

چالش هایی برای صنعت طیور تایلند
از آنجا که دشواری های و تلفات شیوع آنفولانزای مرغی پشت سر گذاشته شده است، آینده صنعت طیور تایلند بیشتر بستگی به فاکتورهای اقتصادی بنیادین، مثل تامین و تقاضای غذا، دارد. فاکتور مهم دیگر، جایگزین کردن امنیت زیستی و سیستم جداسازی بجای حفاظت های شمیایی (آنتی بیوتیک ها، گندزداها و واکسیناسیون) است.

تامین خوراک و تقاضا
تامین مواد اولیه ضروری برای تولید طیور، به ویژه دانه و پروتئین، مسئله ای مهم در تعیین رشد، مقاومت رقابتی و آینده صنعت است زیرا خوراک 70 تا 80 درصد هزینه گوشت جوجه را تشکیل می دهد که به نوسان قیمت خوراک آسیاب شده بستگی دارد (Pornsri, 2010). انجمن خوراک آسیاب شده تایلند تخمین زده است که سال 2012 مرغ های گوشتی و تخم گذار تقریبا 8 میلیون تن غذا مصرف کرده اند، که شامل 4.8 میلیون تن ذرت و 2.2 میلیون تن سویا می باشد. پیشرفت تایلند در تولید محصولات بیوسوختی نیز مسئله را پیچیده تر کرده است زیرا مقدار زیادی از محصولات دانه ای(مثل ذرت) و تکمه ها (مثل مانیوک)، و همچنین نیشکر، نیز به محصولات بنزینی الکل دار مفید و زیست دیزل تبدیل می شوند و بدین ترتیب هزینه خوراک حیوانات بالاتر می رود.

جدول 6: مصرف داخلی و تولید ذرت و سویا
 
منبع: بخش تجارت بین المللی، 2012

شکل 7: قیمت ذرت و سویا از سال 2001 تا 2012
 
منبع: انجمن آسیاب خوراک تایلند

امنیت زیستی و سیستم جداسازی
بخش گسترش دام در سال 2000 استانداردهای جدید فارم ها را منتشر کرد که این استانداردها نیازمند آن است که تمامی فارم های گوشتی که برای صادرات، محصول تولید می کنند به سیستم های بسته تغییر پیدا کنند. این مقررات بعد از آنفولانزای مرغی سال 2004 با سخت گیری بیشتری اعمال شد. در حال حاضر، از 10 هزار فارم گوشتی در سطح تایلند نزدیک به 7 هزار فارم استانداردهای جدید را لحاظ می کنند.
بسیاری از فارم های گوشتی ادغام شده،با این استانداردها به روز رسانی شده اند؛ این امر سطح بالای سلامت را تضمین می کند و صنعت طیور تایلند نیز سیستم های کنترل شدیدتری را اتخاذ کرده است.
بنابر گزارش بخش های 3 و 4 فائو، تنها نزدیک به 5 درصد از تولیدکنندگان طیور گوشتی، طیور خود را با امنیت زیستی پایین پرورش می دهند. طیوری که در فارم های خانگی پرورش می یابند بیشتر مستعد گرفتن بیماری های رایج در میان طیور هستند، بیماری هایی از قبیل نیوکاسل، آبله و وبای پرندگان و پاستورلوز. این پرورش دهندگان طیور اغلب از محلول های شیمیایی مثل واکسن ها، آنتی بیوتیک ها و گندزداها استفاده می کنند تا این بیماری ها را درمان کنند و یا از بروز آن ها جلوگیری کنند. بازار سلامت حیوانات تایلند سال گذشته 23 بیلیون بات ارزش گذاری شد. بر اساس گزارش انجمن محصولات سلامت حیوانات، با پیش بینی این که تقاضا برای خوراک 3 تا 5 درصد در یک سال افزایش می یابد، پیش بینی می شود بازار سلامت محلی در یک سال 5 درصد افزایش یابد.

جدول 7: 5 محصول برتر سلامت حیوانی در تایلند
 
منبع: انجمن محصولات سلامت حیوانات

به لطف بروز آنفولانزای مرغی و اعمال استانداردهای سختگیرانه تر برای سلامت، امنیت زیستی یا بیوسکیوریتی موثرترین راه حل برای این صنعت بود.

نتیجه گیری
صنعت طیور تایلند از سال 2004 که آنفولانزای مرغی رخ داد توانست خود را بهبود ببخشد و به رشد پویای خود بازگشت. نتیجه مثبت بروز آنفولانزای مرغی این بود که صنعت طیور تایلند مجبور شد شیوه های جدید نگهداری طیور،امکانات مدرن و بازسازی صنعت را اتخاذ کند. تایلند با ساختار صنعتی جدیدقطعا ظرفیت تولید خود را افزایش می دهد و به جایگاه قبلی خود، که پیشرو در جهان بود، بازگردد.
صنعت طیور نشان داده است که آینده ای روشن دارد، زیرا بازار اتحادیه اروپا دوباره به روی طیور این کشور بازگشایی شد و بازارهای ژاپن و کره جنوبی نیز واردات بسیار خوبی از تایلند داشتند. تایلند برای حفظ و رشد سهام خود در چنین بازارهای باارزشی باید سرمایه گذاری بسیار بیشتری را به سیستم های جدید کنترل هوا اختصاص دهد و تکنیک های امنیت زیستی را در صنعت طیور تایلند بالا ببرد.در حالی که شرکت های بزرگ به راحتی می توانند هزینه های این سرمایه گذاری را متقبل شوند، اما مسئله ای اساسی در مورد آینده فارم های کوچک باقی می ماند؛ آیا مزرعه داران این فارم های کوچک با فشار اقتصادی ناشی از سرمایه گذاری بر روی فارم های به روز شده مواجه نمی شوند؟ سیستم کنترل آب و هوا، سیستم بسته و تکنیک امنیت زیستی همگی نیازمند تقاضای مالی بالا در فارم های کوچک تر است. چگونه این فارم های کوچک می توانند در صنعتی رشد پیدا کنند که به تکنیک های جدید و مدرن مزرعه داری دسترسی ندارند. اگر چه مزرعه داران فارم های کوچک فقط بر روی 10 درصد از تولید طیور خود حساب باز می کنند، اما 90 درصد جمعیت طیور متعلق به این فارم ها است و در نتیجه نیازمند توجه بیشتر می باشند.
میزان پیش بینی شده رشد بخش طیور تایلند جالب است و صنعت این کشور تلاش می کند تا به طور موثر کیفیت اجزای خوراک و مکمل های خوراکی را بهبود ببخشد. این صنعت از سیاست های موثر دولت بهره می برد؛ این سیاست ها در نظر دارند تا موجب رشد صنعت و افزایش میزان بازار صادرات شوند (هر چند این سیاست ها بیشتر به نفع سرمایه داران می باشد). با وجود بالا رفتن هزینه های عملیاتی، موقعیت بسیار مناسبی برای گردانندگان هر مرحله از زنجیره ارزشی وجود دارد. تنها مسئله مهم این است که چه چیز در انتظار خرده مزرعه داران است و این که آیا آن ها می توانند در چنین صنعتی که بازیگردانان بزرگ نقش دارند به حیات صنعتی خود ادامه دهند؟
 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com