روسیه از هند گوشت بوفالو و محصولات دریایی وارد می‌کند

روسیه از هند گوشت بوفالو و محصولات دریایی وارد می‌کند
در حالی که پیش از این قرار بود روسیه انواع ماهی، میگو، میوه و سبزیجات از ایران وارد کند، ظاهراً این کشور قراردادهای خود را با هند در این زمینه‌ها محکم‌تر می‌کند و به نظر می‌رسد هنوز مسئولان این کشور برای واردات محصولات کشاورزی از ایران برنامه‌ای ندارند.
خبرگزاری فارس: روسیه از هند گوشت بوفالو و محصولات دریایی وارد می‌کند/ تجار روس، ایران را دور زدند
به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، به نقل از اسپوتیک‌نیوز، راسل خزناندزر سخنگوی ناظر بخش کشاورزی روسیه اعلام کرد 6 مرکز بزرگ تولیدی پرورش بوفالو در هند برای صادرات به روسیه بررسی شده است و 4 مورد آن تایید شده و گوشت آن به روسیه وارد می‌شود.
الکسیانکو افزوده است: علاوه بر این مراکز تولیدی شیر نیز در کشور هند نیز بررسی می‌شود تا در صورت تأیید روسیه واردات خود را آغاز کند.
وی افزود: همچنین تقاضای پرورش‌دهندگان ماهی و سایر بخش‌های دریایی کشور هند را نیز دریافت کردیم. همچنین هند تقاضای صادرات در حد وسیع میوه و سبزیجات نیز به کشور روسیه داشته است.
الکسیانکو ناظر بخش کشاورزی روسیه گفته است: تعداد زیادی از مراکز تولید شیر، گوشت و ماهی در ایران را برای صادرات به روسیه مورد بررسی قرار داده‌اند که در صورت تصویب اقدام به واردات خواهد شد.
در آگوست سال 2014 مسکو واردات محصولات کشاورزی از کشورهای اتحادیه اروپا و ‌آمریکا را به مدت یک سال ممنوع اعلام کرد این ممنوعیت بعد از آن صورت گرفت که کشورهای اروپایی و آمریکا روسیه را به دلیل مسائل اوکراین که منجر به پیوستن کریمه به روسیه شد تحریم کردند.
بر اساس این گزارش، بعد از تحریم کشورهای اروپایی و آمریکایی ایران تقریباً جزو اولین کشورهایی بود که پوتین رئیس جمهور این کشور برای واردات محصولات کشاورزی چراغ سبز نشان داد.
بعد از آن نخستین سفر وزیر کشاورزی روسیه به ایران بود تا با مسولان ایرانی در این زمینه صحبت کند و مراکز تولیدی کشور را مورد بررسی قرار دهد اما به رغم همه اینها تاکنون واردات جدی محصولات کشاورزی از سوی روسیه از ایران انجام نشده است.
به گفته مسئولان ایرانی، طی یک سال گذشته تنها یکی، دو محموله میگو و قزل‌آلا به کشور روسیه صادر شده است.
کارشناسان روسی بارها اعلام کرده بودند نبود پروتکل‌های قرنطینه‌ای بین دو کشور از موانع عمده است، همچنین در این میان بسته‌بندی نامناسب و باقیمانده سموم برخی محصولات ایرانی را نیز مطرح کرده بودند.
در این میان برخی کارشناسان داخلی هم تعلل مسئولان ایرانی را در مذاکره با مسئولان روس بیان می‌کردند که کشورهای دیگری همانند ترکیه گوی سبقت را از ما ربوده بود.
به گفته آنها بعد از اینکه مشخص شد روسیه برای تأمین نیازهای غذایی چشم به منطقه خاورمیانه و آسیا دوخته است برخی کشورها مانند ترکیه بلافاصله وارد عمل شده و به صورت جدی درخواست‌های خود را مطرح و باعث شدند بازدیدهای مکرر کارشناسان روس از مراکز و کارخانه‌های تولیدی آنها صورت گیرد و همین مسئله باعث شد که بخشی زیادی از واردات روسیه از کشورهایی مثل ترکیه و هند باشد.
حال باید از مسئولان بخش کشاورزی ایرانی پرسید تا چرا به رغم تعامل بسیار خوبی که با کشور همسایه روسیه داریم هنوز سهمی از بازارهای کشاورزی این کشور پهناور را نداریم و چه عاملی سبب شده است تا کشورهایی مانند هند و ترکیه که در فاصله دورتری از ما قرار دارند بازارهای این کشور را تصاحب کنند.
 
کلمات کلیدی صادرات به روسیه
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com