روند مرغداری در خاورمیانه

روند مرغداری در خاورمیانه
امارات متحدۀ عربی و قطر، دو کشوری هستند که واردات تخم مرغ نطفه دار در آنها تقریباً ناچیز است . بهای تخم مرغ نطفه دار بیشتر از تخم مرغ مصرفی است و این افزایش قیمت به دلیل معرفی اصلاح نژاد و سایر تکنیک های ارتقاء بازدهی ادامه هم دارد.
از آنجاییکه مصرف کنندگان بیشتر تمایل به تولیدات وارداتی که نه تنها گرانتر هستند بلکه به تازگی تولیدات داخلی هم نیستند، دارند لذا تولیدات داخلی بسیار پایین است. به عنوان مثال تنها تولیدکنندۀ مرغداری قطر به نام Arab Qatari Company تا حدودی (نه کاملاً) قادر به تأمین تقاضای داخلی است اما در فصول با تقاضای بالا (بعنوان مثال ماه رمضان) به میزان خیلی پایینی قادر به پاسخگویی تقاضای داخلی است.
مرغداری عربستان سعودی در سالهای اخیر شاهد رشد خوبی در تولیدات خود بوده است. تولیدات مرغ گوشتی در سال 2014میلادی 640هزار متریک تن بوده و انتظار می رود در سال 2015 میلادی با 9درصد رشد بیشتر مواجه شود. در حال حاضر، تولیدات مرغ گوشتی عربستان پاسخگوی 42درصد از تقاضای داخلی است. 
در سال 2013میلادی، عربستان سعودی با 875,259 متریک تن در زمرۀ بزرگترین واردکنندگان گوشت مرغ جهان بود. اما در سال 2014 میلادی، واردات تا 10 درصد کاهش پیدا کرد. در سال 2013 میلادی، برزیل با 79درصد سهم در بازار واردات گوشت مرغ عربستان سهم عظیمی در این بازار داشت و پس از آن فرانسه با 18درصد و امریکا با 3درصد قرار داشتند.
تولید کنندگان و واردکنندگان مرغداری در عربستان سعودی، افزایش بهای نهاده ها تا سقف 40درصد را عامل مهمی در گرانی تولیدات داخلی می دانند. علاوه بر این، آمار بالای مرگ و میر طیور و شیوع بیماریهای طیور از عوامل حائز اهمیت در کاهش تولیدات مرغداری بوده است.
به منظور حمایت از تولیدکنندگان و شرکت های فراوری داخلی در مقابل محصولات مرغداری وارداتی، دولت سعودی نرخ گمرک را برای محصولات وارداتی با توجه به سطح تولیدات مشابه داخلی تعیین می کند.  

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com