خطر تبدیل ذرت به مرغ و تخم مرغ توسط برزیلی ها!!

خطر تبدیل ذرت به مرغ و تخم مرغ توسط برزیلی ها!!

مرکز آمار بین المللی تجارت جهانی اعلام کرد که کشور برزیل با وجود آن که میزان تولید ذرت خام آن بیشتر از ظرفیت تولید اتانول توسط کارخانه های این کشور می باشد، اما کماکان از صادرات وسیع ذرت ممانعت می نماید. اگر چه صنعت ذرت برزیل تا حدودی خصوصی می باشد و دولت تنها بر اعتبارات مالی در نظر گرفته شده بر کشاورزان نظارت دارد اما گویا برزیلی ها در حال چرخش و تغییر موضع در سیاست صادرات خارجی خود در زمینه فروش ذرت به جهانیان می باشند و بخش خصوصی نیز در این مسیر هم جهت با دولت گام بر می دارد.
بنا بر این گزارش برزیل که اکنون دومین تولید کننده ذرت جهانی و اولین صادر کننده آن در جهان می باشد در نظر دارد ذرت خود را در بازار داخلی با قیمت پایین تری ارائه دهد و سرمایه گذاران بزرگ و شرکت های بزرگ را به سمت سرمایه گذاری در ایجاد زنجیره تولید مرغ و تخم مرغ سوق دهد تا از این پس بتواند با قیمتی به صرفه تر ذرت خود را به محصول نهایی که مرغ و تخم مرغ است تبدیل کرده و با صادرات مرغ و تخم مرغ به جهان بتواند بازارهای جهانی را تسخیر نماید.این عمل برزیل هشداری است به صنایع مرغداری کشورهایی که وابسته به ذرت و نهاده های اولیه سایر کشورها می باشند، زیرا برزیلی ها دارند می آیند که در بازارهای جهانی مرغ و تخم مرغ را با قیمت بسیار  نازل ارائه دهند.اگر چه در2 سال پیش روی امکان این عمل برزیلی ها کم رنگ است زیرا بحران قیمت انرژی و سوخت، رکود اقتصادی آمریکای لاتین و بحران مالی ایالات متحده آمریکا و افزایش قیمت نهادهایی همچون ذرت به دلیل افزایش قیمت سوخت، دامن گیر صنعت مرغداری برزیل نیز شده است و افزایش قیمت مرغ را در پی داشته و صادرات این کشور را به کشورهای دور دست از نظر هزینه حمل به صرفه نشان نمی دهد، اما برزیلی ها به دلیل از دست ندادن بازارهای خود به صادرات خود با قیمتی تا حدودی نزدیک به قیمت تولید ادامه می دهند، اما برآوردهای اقتصادی نشان می دهد سیاست پیش روی آنها بعد از دو سال باعث رشد سریع صنعت مرغداری این کشور می گردد وشاید آن را به بزرگترین تولید کننده مرغ جهان تبدیل سازد.  
این عمل برزیلی ها هم داراری سود بسیار کلان برای صنعت مرغداری این کشور است و از فروش ذرت بصورت خام ممانعت می نماید و همچنین میزان اشتغال زایی و گردش مالی در این کشور را افزایش می دهد و از نظر کارشناسان اقتصادی این عمل برزیل باعث افزایش رشد مالی و اقتصادی این کشور می شود.
اگر چه بر طبق این گزارش برزیلی ها بسیاری از بازراهای فروش ذرت خود را از دست می دهند و در مرحله نخست اجرای این طرح سایر کشورهای صادر کننده ذرت جایگاه برزیل را می گیرند اما در دراز مدت خلا نبود این هیولای تولید ذرت در بازار ملموس خواهد شد. این مدت زمان به برزیل فرصت لازم برای سرمایه گذاری و توسعه زیر بنایی صنعت مرغداری کشورش را می دهد.
در این گزارش جرخش سیاست برزیل را برابر با عملکرد کشورهای صادر کننده نفت ارزیابی نموده است که اکنون بیشتر مایل به تبدیل مواد نفتی به محصولات پتروشیمی هستند تا فروش نفت بصورت خام. برزیل در نظر دارد دیگر ذرت را خام نفروشد بلکه آن را تبدیل به مرغ و تخم مرغ کرده و سپس نسبت به فروش محصول نهایی با قیمتی پایین تر اقدام نماید.

 
کلمات کلیدی خارجی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com