کاهش قیمت گوشت گاو در جهان در 4 ماه نخستین سال

کاهش قیمت گوشت گاو در جهان در 4 ماه نخستین سال
پس از یک دوره افزایش بی سابقۀ بها ، قیمت جهانی گوشت گاو در 4 ماه نخستین سال 2015 میلادی کاهش داشت ؛ با اینحال با ثبات در عرضۀ گوشت گاو، تداوم کاهش بها در باقی سال غیر ممکن می نماید .  
طبق آمار و ارقام موجود ، متوسط بهای گوشت گاو منجمد از سه کشور صادرکنندۀ برتر دنیا یعنی استرالیا ، برزیل و امریکا در نوامبر گذشته از 6000 دلار/ تن تجاوز میکرد در حالیکه در ماه آوریل سال جاری (4مین ماه سال میلادی) متوسط بها به 5.360 دلار / تن کاهش یافته است.
طبق نظر کارشناسان، دلایل متعددی بر روی تجارت گوشت گاو در هر کشور مؤثر است. در خصوص برزیل، از آغاز سال 2015 میلادی قیمت و تناژ گوشت گاو صادراتی این کشور نسبت به سال پیش از آن کاهش داشته که نمایانگر کاهش تقاضا برای گوشت گاو برزیلی در جهان است. البته برزیل در نیمۀ نخستین سال با چالش های متعددی مواجه بود من جمله رکود روابط تجاری با روسیه ، رقابت در بازار کشورهای خاورمیانه ، و عدم دسترسی به بازار امریکا. از سوی دیگر، وجود مشکلات اقتصادی در برزیل منجربه کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش قیمت داخلی شد. 
اما برای امریکا تصویر به گونه ای دیگر است چرا که قیمت محصولات صادراتی در آوریل سال جاری با دورۀ مشابه در سال گذشته تفاوتی ندارد. شرایط آب و هوایی مساعد باعث افزایش گله و افزایش تقاضای مصرف کننده علیرغم بالا بودن قیمت ، گشته است.
اما در استرالیا در مقایسه با دورۀ مشابه در سال گذشته، صادرات 7 درصد افزایش داشته است. با نگاهی به 2 سال گذشته، صادرات گوشت گاو در استرالیا حتی از این رقم هم بالاتر می رود چرا که از نظر تناژ و حجم 27 درصد افزایش و از نظر قیمت 300 دلار / تن رشد داشته است.
برای کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا نیز شرایط مساعد است چراکه اروپا حضور کمرنگی در بازار جهانی دارد و در صورتیکه بهای واردات و صادرات هردو به پشتوانۀ کاهش بهای یورو افزایش یابد ، این امر به نفع اتحادیۀ اروپا و متعاقبا بازار گوشت گاو انگلیس خواهد بود. 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com