قانون "برچسب گذاری کشور مبدأ" به ضرر صنعت گوشت امریکا

قانون
قانون اجباری برچسب کشور مبدأ بر روی محصولات گوشتی امریکا ، ضرر و زیان اقتصادی چشمگیری برای صنعت گوشت و نیز مصرف کننده به همراه داشته است. 
این قانون که توسط وزارت کشاورزی امریکا در سال 2009 میلادی و برای گوشت تازۀ گوساله ، گوسفند و مرغ اجرا شد بعدها در سال 2013 میلادی سایر محصولات دیگر را نیز در بر گرفت . تحلیل های اقتصادی که از "قانون اجباری برچسب گذاری کشور مبدأ" یا به اختصار(MCOOL) شده نشان می دهد که هزینه های صرف شده تاکنون برای گوشت گوساله 3 / 1 میلیارد دلار ، برای گوشت خوک 300 میلیون دلار ، و برای گوشت مرغ 183 میلیون دلار بوده است. 
گزارشات موجود حاکیست نه تنها این امر هزینه های چشمگیری برای صنعت به دنبال داشت ، بلکه هیچ مدرکی دال بر اینکه مصرف کنندگان میزان خرید خود از گوشت های حاوی برچسب MCOOL را افزایش داده اند هم وجود ندارد. حتی عکس این موضوع هم صدق می کند و به دلیل گرانتر شدن قیمت مصرف کنندۀ گوشت ، میزان خرید پایین هم آمده است . 
قانون MCOOL از آغاز بسیار بحث برانگیز بوده و از زمان معرفی این قانون، کشورهای کانادا و مکزیک از طریق سازمان تجارت جهانی (WTO) به این قانون اعتراض کردند و مدعی بودند به دلیل افزایش قیمت ، به ضرر مصرف کننده و معاملات خواهد بود. 
در اتحادیۀ اروپا نیز قانون MCOOL از اول آوریل سال جاری معرفی شد و به موجب آن گوشت تازه و منجمد گوسفندی ، خوک ، بز ، و طیور بایستی برچسب شناسایی حیوان شامل محل تولد ، پرورش ، و کشتارگاه را داشته باشند 
این قانون شامل گوشت های فراوری شده نمی باشد؛ هرچند که کمیتۀ اروپا از سوی پارلمان تحت فشار است تا این قانون را برای گوشت هایی که به صورت مواد اولیۀ غذاهای فراوری شده بکار می روند نیز اجرا کنند اما تا به حال به دلیل گران بودن هزینه و مشکل بودن این کار ، مورد توافق قرار نگرفته است. 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com