در فرانسه تقاضا برای جلبک از عرضه پیشی گرفته است

در فرانسه تقاضا برای جلبک از عرضه پیشی گرفته است
ویژگی بازار جلبک در فرانسه، تولید ناکافی برای تقاضای روزافزون از سوی تولیدکنندگان است. این مساله را یکی از مشاوران Innovation and Development of New Markets بیان می کند.
از سال 2000 تا 2010، تولید جهانی جلبک بیش از دو برابر شده و به افزون بر 15 میلیون تن در سال 2010 رسیده است. چین در بالای این فهرست (62.8 درصد) بوده و پس از آن اندونزی (2.9 درصد)، فیلیپین (10.6 درصد) و جمهوری کره و ژاپن با همدیگر (2.9 درصد) قرار دارند. فرانسه جایگاه دهم را در جهان داراست و تولید این کشور به میزان 70000 تن می رسد که تقریبا همه ی این تولید در بریتانی فرانسه کشت و برداشت می گردد.

افزایش استفاده در خوراک
به دلیل آن که جلبک چندین نوع کاربری و کاربرد دارد، در بخش غذایی کشاورزی علاقه های بسیاری به سوی آن جلب شده است. در سراسر جهان، 75درصد از جلبک در غذا ، به شکل سرو در بشقاب همچون کاهوی دریایی یا به عنوان چاشنی مصرف می شود.
در فرانسه هنوز جلبک به شکل یک غذای ملی جای پای خود را محکم نکرده است، با این همه، استفاده ی شرکت های فرآوری غذا و صنایع غذایی کشاورزی از جلبک به عنوان افزودنی غذایی هر روز بیشتر می شود؛ چرا که این محصول دارای ویژگی هایی است که می توان از آن به عنوان عامل ایجاد بافت در غذا (امولسیون ساز(امولیسیفایر)، ضخیم کننده، پایدارکننده، ژلی کننده) استفاده کرد.
همچنین دلیل دیگر استقبال از جلبک، ویژگی های تغذیه ای آن در مواد غذایی همچون افزودنی های غذا، روغن ها و نوشیدنی هاست. آرد جلبک همچنین می تواند به شکل افزودنی غذایی به کار گرفته شود اما عصاره ی جلبک هنوز از دیدگاه اقتصادی چنان جذابیتی نداشته است. جلبک همچنین می تواند در بخش باغبانی (market gardening) و کشت و رشد درختان مورد استفاده قرار گیرد.
خوراک دامی یکی از بخش های دیگری است برای به کارگیری این محصولات، که از ممنوعیت استفاده از آنتی بیوتیک ها سود می برد چرا که جلبک یکی از عامل های رشد در اروپا است. Anne-Claire Lapie، مدیر پروژه ی کشاورزی-غذایی در Alcimed می گوید: از جلبک می تواند کاربردهای زیادی در زنجیره ی ارزش غذایی-کشاورزی داشته باشد، و به این دلیل شمار شرکت کنندگانی که می خواهند خود را در موقعیت هایی در این بازار قرار دهند، چه از شرکت های بزرگ و چه تازه کارها روز به روز زیادتر می شود.

تولید جلبک: فرانسه تلاش می کند این کار را به دست گیرد
در فرانسه، هنوز تولید جلبک خیلی پایین است، به همین دلیل است که 125000 تن جلبک هر سال به این کشور وارد می شود که عمدتا از کشورهای آسیایی است. بر خلاف روند کنونی در جهان، تولید این محصول در فرانسه تقریبا فقط از راه برداشت جلبک های وحشی انجام می گیرد.
 در این زمینه، چندین سال است بحث هایی درگرفته که ساختاری را به بخش تولیدکننده ی جلبک معرفی کرده تا بهتر جوابگوی نیازهای تولیدکنندگان باشد. Anne-Claire Lapie می افزاید: اگرچه تقاضای روزافزون برای جلبک در فرانسه علاقه ی بیشتری به سوی این محصول از برخی جناح های معین جلب می کند، همچنین چالش هایی را نیز با خود برای این بخش به همراه دارد که باید با آن رو به رو شوند.
پروژه ی Breizh'alga طرحی منطقه ای است که هدف آن ایجاد یک ساختار برای بخش تولیدکننده ی جلبک بوده و پیش بینی می کند که تا سال 2017 میزان 100000 هکتار زیر کشت داشته باشد. یکی از مسایلی مطرح، یافتن ساحل هایی دست نخورده برای این نوع از مزارع است؛ همچنین نیاز به گرفتن مجوزهای قانونی داریم. چندین شرکت به تازگی شروع به رشد و پرروش جلبک ها نموده اند که از جمله ی آن ها شرکت Algolesko است که نخستین برداشت کامل خود را بر روی 50 هکتاز مزرعه در سال 2014 انجام داد.
 این شرکت در نظر دارد مساحت بزرگتری را در سال های پیش رو به زیر کشت برده و تولید 6000 تنی خود را به 7000 تن تا سال 2020 برساند. از لحاظ نوآوری، توسعۀ تکنولوژی های تازه برای فرآوری مواد خام به منظور تامین و تکمیل طیف وسیعی از محصولات و بازارهای گوناگون هدف، از موقعیت استراتژیک برخوردار است. همچنین پشتیبانی از بازاریابی چنین محصولات ابتکاری هم در فرانسه و هم در بازارهای با ظرفیت بالا همچون جنوب شرق آسیا و چین ضروری است.
ضرورت آموزش به مصرف کننده
شرکت تغذیه ی دامی Olmix با چهار شرکت دیگر در بریتانی فرانسه همراه شده و گروهی تشکیل داده تا در زمینۀ پروژۀ ULVANS (ULves VAlorisation Nutrition Santé)یک برنامه ی تحقیق و توسعه اجرا نماید. هدف از این کار ایجاد یک بخش جدید برای ترویج مصرف جلبک در بریتانی است، از برداشت گرفته تا تبدیل آن به محصولات ابتکاری. این شرکت که 5درصد از بودجۀ خود را به تحقیق و توسعه اختصاص داده، حدود 10 میلیون یورو سرمای گذاری کرده که تمام اهداف ترویجی این بخش را در بر می گیرد.
Anne-Claire Lapie نتیجه گیری می کند: « به کارگیری جلبک در زنجیره ی ارزش غذایی-کشاورزی دامنه ی گوناگونی دارد. تقاضا در حال افزایش است از جمله در فرانسه که در آن کارهایی برای ساختارسازی برای این بخش انجام گرفته است تا پاسخگوی عرضه بوده و محصولات تازه ای برای کاربردهای تازه در کنار کاربردهای مرسوم و سنتی ارائه نماید. فراتر از این ابتکارها، آموزش مصرف کنندگان نیز ضروری است چرا که جلبک، جزیی از فرهنگ غذایی سنتی مردم فرانسه نبوده است».
 
کلمات کلیدی جلبک جلبک دریایی
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com