چرا و چگونگی چشم انداز تغییرات مرغ داری ها در کانادا

چرا و چگونگی چشم انداز تغییرات مرغ داری ها در کانادا
با اقدامات تازه از سوی بسیاری از شرکت های غذایی بزرگ کانادا که به تولید تخم مرغ های سیستم بیرون از قفس در آینده ی نزدیک خواهند پرداخت، مساله ای که  آیا قفس های سنتی در مزرعه های کانادایی کاملا حذف خواهند شد خبری خوب به نظر می رسد.
با این حال پرسش درباره ی اینکه آیا تولیدکنندگان تخم مرغ در کانادا خواهند توانست حد نصاب مربوط به شرکت های غذایی را رعایت کرده و از آن حفاظت کنند –و اینکه آیا شمار زیادی از مرغ ها در کانادا در سیستم های «بهینه سازی شده ی» بیرون از قفس جا داده خواهند شد- هنوز پرسشی است که پاسخی برای آن یافته نشده است.
اقدامات شرکت های کانادایی در سال گذشته سریع و خشمگینانه بود. شرکت های بزرگ تولید غذا مانند Kraft Foods و خرده فروش ملی Costco را می توان در این میان نام برد.
بخش خدمات غذایی از این مساله مستثنا نبود و در زمان بندی هایی به آنان ملحق شد که بسیاری را غافلگیر کرد.
برای نمونه در اکتبر Starbucks اعلام کرد 2020 سالی است که سیستم بیرون از قفس به طور کامل در این شرکت اجرا خواهد شد. در سپتامبر McDonald’s اعلام کرد تا سال 2025 اقدام به انتقال کامل تخم مرغ های خود به صورت سیستم بیرون از قفس برای نزدیک به 16000 رستوران خود در آمریکا و کانادا خواهد کرد. سال 2015 با پیوستن یکی دیگر از شرکت های بزرگ غذایی به این فهرست به پایان رسید: شرکت Subway و سال 2016 نیز با پیوستن شرکت Wendy’s به دیگران در این فهرست آغاز شد.
در فوریه سال 2016 این شرکت که مالک رستوران های زنجیره ای معروف Harvey’s، Swiss Chalet، Kelsey’s و East Side Mario’s است اقدام به تولید تخم مرغ در سیستم بیرون از قفس کرد که تا سال 2020 به طور کامل این سیستم را اجرا نماید.
در این باره، شرکت مادر دو شرکت زنجیره ای بزرگ دیگر، Tim Hortons و Burger King اقدام به سرو تنها تخم مرغ هایی کرد که فقط در سیستم بیرون از قفس تولید شده بودند و بنا دارد که تا سال 2025 به طور کامل تخم مرغ های حاصل از این سیستم را در سراسر کانادا مصرف نماید. در اوایل مارس، شرکت A&W اعلام داشت که نخستین رستوران فست خود ملی در کانادا خواهد بود که تخم مرغ هایی را مصرف خواهد کرد که مرغ های تولیدکننده ی آن ها در سیستم بیرون از قفس در طی دو سال آینده پرروش یافته اند.
همچنین در ماه مارس شورای خرده فروشی کانادا (که نماینده ی 90 درصد شرکت های بقالی کانادا از جمله Loblaw، Metro، Sobeys، Wal-Mart کانادا نیز قدم در این عرصه گذاشت. پرورش مرغ ها در سیستم بیرون از قفس اکنون اجتناب ناپذیر می نماید اما برنامه های زمان بندی ظاهرا کمی کند پیش می روند.

وضعیت کنونی
کانادا دارای سیستم عرضه ای است که واردات تخم مرغ را ممنوع کرده است. هم اکنون حدود 90 درصد تخم مرغ های کانادا از مرغ هایی به دست می آیند که در سیستم نگهداری در قفس (battery cages) پرورش داده می شوند. ده درصد بقیه مرغ ها در سیستم های بهینه سازی شده ی بیرون از قفس آزادانه یا تجهیزات لانه مرغی پرورش می یابند (برای توضیح بیشتر جعبه ی آخر متن را ببینید).
مشتری های کانادایی پول بسیار بیشتری برای تخم مرغ های حاصل از سیستم بیرون از قفس می پردازند. مثلا در اونتاریوی شرقی، هزینه ی تخم مرغ های آزاد یا بیرون از قفس دست کم 30 / 5 دلار است در حالی که تخم مرغ های قفس قیمت آن ها8 / 2 دلار است.
تولیدکنندگان تخم مرغ کانادا (EFC انجمن ملی که نماینده ی همه ی تولیدکنندگان تخم مرغ است) هم اکنون اقدام به تولید تخم مرغ بیرون از قفس کرده تا در عرض هشت سال این میزان تولید به 50% کل تولید برسد (2024). برای رسیدن به میزان 85% در عرض 15 سال و برای پرروش تمام مرغ های تخم گذار در سیستم بهینه سازیِ بیرون از قفس باید تا سال 2036 صبر کرد.
با این حال، این مساله با اقدام داوطلبانه ی شورای خرده فروشی کانادا که قصد دارد فقط تخم مرغ های حاصل از سیستم بیرون از قفس را تا سال 2025 خریداری کند (در عرض نه سال).
David Wilkes معاون ارشد شورای دولت می گویند که سازمان آن ها با EFC در همکاری بوده و همکاری خود را همچنان ادامه خواهد داد تا الزامات و نیازهای اقدامات سال 2025 شورا را محقق سازد. آقای Wilkes می گوید که شورا تنها از سیستم پرورشی بیرون از قفس پشتیبانی می کند چرا که این سیستم در راستای انتظارات مصرف کنندگان و بازیگران عمده ی دیگر در بازار صنعت غذایی است.
A&W کانادا اکنون در مساله ی پشتیبانی سیستم بهینه سازی شده ی (بهتر) بیرون از قفس تنهاست و به تنهایی این کار را انجام می دهد. این شرکت فست فود از طریق بنگاه روابط عمومی خود پاسخ هایی ارسال می کند و بیان می دارد که «به سختی کار کرده تا تخم مرغ های شرکت از مرغ هایی تولید شوند که در قفس های بهینه سازی شده زندگی کرده اند»؛ و اینکه «همچنان به عرضه ی تخم مرغ هایی خواهد پرداخت از از سیستم بهینه سازی شده نگهداری به دست آمده اند در حالی که پیشرفت ما به سوی شرایط بهتر نگهداری بیرون از قفس همچنان ادامه دارد».
این شرکت زنجیره ای تشخیص می دهد که کانادایی ها تخم مرغ هایی می خواهند که از مرغ ای بیرون از قفس تولید شده و می خواهند که پرورش دهندگان و تولیدکنندگان تخم مرغ با اینکه انتخاب چندانی برای آن ها باقی نمی ماند، به سوی این گونه سیستم پرورشی حرکت کنند اما می افزاید که «هم اکنون گزینه های مناسب تجاری درباره ی پرورش بیرون از قفس وجود ندارد که با استانداردهای بسیار محدود و سخت گیرانه ی ما هماهنگ باشد».
برای نیل به این هدف، در ماه مارس 2016 شرکت A&W به سالزمان کانادایی به نام « Farm and Food Care » یک مبلغ ویژه به میزان 100 هزار دلار برای «پشتیبانی از توسعه ی بهبود طراحی برای اطمینان از سلامتی و رفاه طیور، ایمنی غذایی تخم مرغ های تولیدی و سلامتی و رفاه کارگران» اهدا کرد.
شرکت A&W این اهدایی را «تنها بخشی از اقدام کلی ما برای یافتن یک گزینه ی پرورش بیرون از قفس بهتر برای مرغ های تخم گذار» عنوان کرد.
هنگامی که از EFC پرسیده می شود آن ها رسما از کدام سیستم نگهداری و پرورش مرغ ها پشتیبانی می کنند، این سازمان نخست اشاره می کند به پژوهش هایی که نشان می دهند همه ی سیستم های تولید تخم مرغ در معاملات خود از لحاظ عوامل مختلف دخیل در تولید مصالحه هایی هم می کنند، عواملی مانند بهداشت دام ها، رفاه و محیط زندگی آن ها، ایمنی تغذیه ای، بهداشت کارگران و ایمنی و مناسب بودن هزینه ی غذای آن ها – و پس از همه ی این ها بر روی یک سیستم متمرکز می شوند.{tor_sutitle}هر تلاشی برای قانع کردن صنعت غذا درباره ی شایستگی ها و ظرفیت های سیستم بهینه سازی شده ی بیرون از قفس می تواند خود باخت در جنگ باشد{/tor_sutitle}
مدیر عامل شرکت EFC آقای Tim Lambert  عنوان می کند: «سیستم بهنه سازی شده مزایایی که با سیستم تولید سنتی همراه است را فراهمی می آورد؛ افزون بر آنکه چیزهایی بیشتر هم با خود به همراه دارد که به مرغ ها اجازه می دهد رفتارهایی ویژه از خود نشان دهند مانند یافتن نشیمن گاه برای خود، خاراندن و آشیانه ساختن».
ایشان می افزاید: «شرکت از سیستم بیرون از قفس را یکی از سیستم های پرورشی جایگزینی را لحاظ می کند که می بایست در دوره ی انتقال از سیستم سنتی به سیستم هایی دیگر دنبال شوند».
«این صنعت می خواهد این جنبه های مهم و مزایای سیستم نگهداری و پرورش بهینه سازی شده با پشتیبانی زنجیره ای ما و سهام داران همچنان که این فرآیند بازتر می شود را به بحث بگذارد و همراستایی آن را بیازماید، تا اطمینان حاصل کند که هیچ گونه کمبودی در عرضه وجود نخواهد داشت و هیچ تخم مرغی تولید نمی شود مگر اینکه بازاری برای فروش آن وجود داشته باشد.
با این حال، هر تلاشی برای قانع کردن صنعت غذا درباره ی شایستگی ها و ظرفیت های سیستم بهینه سازی شده ی بیرون از قفس می تواند خود باخت در جنگ باشد. مطالعه ها دریافته اند که مشترییان نه تفاوت های میان قفس های دربسته و قفس های بزرگتر بهینه سازی شده را درک می کنند و نه می خواهند که برای تخم مر غ های تولید شده در شرایط بهینه سازی شده مبلغ بیشتری بپردازند.
Marion Gross معاون ارشد مدیریت رنجیره ی عرضه برای مک دونالد آمریکا این مساله را در نوشته ی خود در شیکاگو تریبیون Chicago Tribune به بهترین شکل جمع بندی کرده است:
«بهینه سازی شده ها (سیستم های پرورشی) هیچ معنی خاصی برای مشتری ندارند، اما آن ها می دانند معنی بیرون از قفس چیست».
شورای مراقبت های دامی مزارع ملی کانادا (NFACC) در میانه ی تصمیم گیری دراین باره است که چه نوع سیستم پرورشی را در دفترچه های آموزشی خود برای مرغ های تخم گذار توصیه نماید.
NFACC خود را به صورت تنها سازمانی در جهان تشریح می کند که گروه های رفاهی حیوانات، اجراییات، دولت و کشاورزان را زیر یک مدل تجمعی تصمیم گیری به منظور پیشرفت رفاه دام های مزارع گرد هم آورده است. این شورا در حال حاضر نیز ماده های عملیاتی (راهنماهایی برای الزامات مراقبت از دام ها) برای همه ی حیوانات مزرعه ای در کانادا منتشر کرده است. مدیر کل این شورا Jackie Wepruk می گوید که پیش نویس «ماده های عملیاتی» برای مرغ های تخم گذار در اواخر این ماه در دسترس عموم قرار خواهد گرفت (می 2016).
هر چیزی که این مواد بیان می دارند، اینکه آیا تعداد کافی از پرورش دهندگان کانادایی به سیستم بیرون از قفس یا سیستم بهینه سازی شده روی خواهند آورد – تا در زمان مورد نیاز حدنصاب های این صنعت را محقق سازند مساله ای است که باید منتظر ایستاد و کیفیت تحقق این امر را نگریست.

تشریح روش های پرورش مرغ های تخم گذار در کانادا
قفس های دربسته ی سنتی قفس های کوچکی هستند که فضایی به اندازه ی صفحه ی یک کاغذ به هر مرغ اختصاص داده می شود. این ها تا سال 2036 به طور کامل برچیده می شوند.
سیستم های بهینه سازی شده (همچنین سیستم های مبله نامیده می شوند) دوازده مرغ را در قفس های بزرگتر جا می دهند، با ویژگی هایی که به آن ها اجازه می دهد رفتارهایی طبیعی مانند خاک بازی، خاراندن و تخم گذاشتن با دارا بودن مقداری حریم خصوصی برای خود انجام دهند. میزان گردوخاک و آمونیوم نسبت به هر گونه سیستم بیرون از قفس دیگر در این سیستم کمتر است. منتقدان سیستم بهینه سازی شده می گویند فضای کافی برای این نوع پرورش وجود ندارد تا مرغ ها رفتارهای طبیعی خود را به طور کامل بروز دهند.

بیرون از قفس/گردش آزاد:
مرغ ها به شکل آزادانه در انبار می چرخند. گردوخاک بالاتر، آمونیاک بالاتر و همنوع خواری نسبت به سیستم های بهینه سازی شده و لانه مرغی بیشتر است.

بیرون از قفس/گردش در مزرعه:
همانند گردش آزاد اما در طی ماه های گرم تر سال هنگامی که دمای هوا اجازه دهد مرغ ها می توانند در یک محیط محصور بیرونی نیز بچرخند. همه ی تخم مرغ های تایید شده از لحاظ ارگانیک بودن در کانادا از مرغ هایی گرفته می شوند که در تجهیزات گردش در مزرعه پرورش داده شده اند.

لانه مرغی:
سیستم های چند ردیفی/گردش آزاد که در آن ها مرغ های تخم گذار می توانند بال هایشان را به هم زده راه بروند و بجهند. لانه مرغی ها یک و نیم برابر فضای بیشتری برای هر مرغ نسبت به سیستم های بهینه سازی شده احتیاج دارند. خطر شکستگی های استخوانی در این چندردیفه ها نسبت به تک ردیفه های بیشتر است.

در وبسایت دانشگاه Guelph در اونتاریو Ontario پژوهشگران امر رفاه طیور به این نکته اشاره می کنند که نشانه های اخیر نشان میدهند رخداد شکستگی استخوان سینه در سیستم های بدون قفس از 52 تا 80 درصد است. چنین  شکستگی هایی به احتمال زیاد دردناک هستند. افزون بر این ها شکستگی های استخوان سینه ،حرکت کردن مرغ ها را تحت تاثیر قرار می دهد. (استخوان سینه استخوانی راست است که پیش رو و در طول بدن قرار دارد).
منتقدان سیستم لانه مرغی (و بهینه سازی شده) همچنین می گویند که فضای کافی برای این نوع از پرورش و نگهداری مرغ ها وجود ندارد تا آن ها به راستی رفتارهای طبیعی خود را نشان دهند.
هنگامی که درباره ی هزینه های چنین سیستم های نگهداری پرسیده می شود مدیر عامل گروه تولید کنندگان تخم مرغ کانادا Tim lambert بیان می دارد که هم اکنون در حال اجرای یک تحلیل برای درک بیشتر پیچیدگی های مالی انتقال به سیستم های دیگر پرورش مرغ های تخم گذار هستند... هزینه های زیادی وجود دارد که باید در حین ارزیابی واقعیت های انتقال در نظر گرفته شوند مانند هر کسب و کار دیگر، همخوانی هزینه ها با تولید ، خرید زمین های دیگر، ساخت تجهیزات جدید ،تهیه ابزارهای نو و جنبه های دیگر نیز باید در نظر گرفته شوند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com