عربستان و تحولات بزرگ صنعت مرغداری

عربستان و تحولات بزرگ صنعت مرغداری
عربستان سعودی – در طی چند سال اخیر، صنعت مرغداری عربستان سعودی دستخوش تحولات شگرفی بوده است . تولیدات گوشت مرغ عربستان در سال 2013 با 13 درصد افزایش نسبت به سال 2011 میلادی 600 هزار متریک تن بوده است . مجموع تولیدات گوشت مرغ در سال 2014 میلادی با 7 درصد افزایش به 640 هزار متریک تن خواهد رسید و برآورد می گردد که در سال 2015 میلادی با یک افزایش جزئی به 700 هزار تن افزایش یابد. 
در حال حاضر، تولیدات داخلی با 44 / 1 میلیون متریک تن تنها 42 درصد از نیاز داخلی را برطرف می سازد . 
علیرغم حمایت های دولتی ، صنعت مرغداری عربستان سعودی همچنان از اهداف این کشور برای رسیدن به جایگاه خودکفایی در تولیدات دور است . 
افزایش بهای خوراک طیور به همراه میزان بالای مرگ و میر در این کشور از موانع اصلی در مسیر توسعۀ تولیدات گوشت مرغ محسوب می گردد. 
به منظور کاهش خسارات وارده از بیماری ها و مرگ و میر طیور و تشویق سرمایه گذاران داخلی ، صندوق توسعۀ کشاورزی عربستان سعودی در سدد اجرای طرح ارائۀ یارانه بیمه برای تولیدات مرغداری است . 
در راستای اجرای این طرح ، دولت تدابیر امنیتی و سلامتی زیستی مرغداری ها را تشدید بخشیده و به دنبال آن میزان مرگ و میر را از 25 درصد به 5 درصد کاهش داده و با تضمین جبران خسارات مالی وارده به دنبال شیوع بیماری های طیور موجب تشویق سرمایه گذاری بیشتر در بخش مرغداری گشته است . 
در حال حاضر برآورد مصرف گوشت مرغ در عربستان سعودی در سال 2013 میلادی 44 / 1 میلیون متریک تن برآورد شده و انتظار می رود در سال 2014 با یک کاهش جزئی به 38 / 1 میلیون متریک تن برسد . دلیل این افت مصرف عمدتاً در نتیجۀ کاهش تعداد حجاجی است که به عربستان سعودی مشرف می گردند چرا که دولت به دلیل نگرانی های ناشی از شیوع ویروس Ebola در افریقا امسال تعداد زائرین را محدود کرده است.
در سال 2013 میلادی، عربستان با مجموع واردات 875،295 متریک تن و 10 درصد افزایش نسبت به واردات سال 2012 ، در زمرۀ بزرگترین وارد کنندگان گوشت مرغ محسوب می شد . اما برآورد می شود که واردات در سال 2014 میلادی به رقم 790 هزار متریک تن کاهش یابد که این کاهش عمدتاً در نتیجۀ افزایش در تولیدات داخلی خواهد بود .
در چند سال اخیر صادرات گوشت مرغ به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (امارات متحدۀ عربی ، قطر ، بحرین ، عمان و کویت) افزایش یافته و در سال 2013 میلادی در حدود 35 هزار متریک تن گوشت مرغ تازه و منجمد به این کشورها صادر کرده و برآورد می گردد با یک رشد جزئی در سال 2014 میزان صادرات به 50 هزار متریک تن افزایش یابد. 
انتظار می رود یارانه های متفاوتی که برای تولیدات مرغداری به تولید کنندگان پرداخت می شود با افزایش صادرات جبران گردد که این رقم در حدود 533 دلار / متریک تن برآورد می شود.   

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com