انحصار صادرات کنجاله سویای هند به ایران شکست/ صادرات کنجاله سویای هند به کم‌ترین رقم 26 سال گذشته رسید

انحصار صادرات کنجاله سویای هند به ایران شکست/ صادرات کنجاله سویای هند به کم‌ترین رقم 26 سال گذشته رسید
رویترز طی گزارشی نوشت، صادرات کنجاله سویای هند به علت کاهش واردات ایران از این کشور به کمترین رقم در 26 سال گذشته رسید و با توجه به کاهش تحریم‌ها و دست باز ایران برای خرید از کشورهای دیگر، انحصار صادرات کنجاله سویای هند به ایران شکست.
به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، منابع هندی گفتند، کاهش تحریم‌های ایران سبب شده است تا این کشور برای تهیه کنجاله سویا مورد نیاز خود، کشورهای آمریکای جنوبی که قیمتی ارزان‌تر ارائه می‌دهند را انتخاب کند و این امر سبب شده است تا صادرات کنجاله سویای هند در سال مالی منتهی به ماه مارس به کمترین رقم در 26 سال گذشته کاهش یابد.
بر اساس این گزارش، تقاضای ضعیف برای صادرات، قیمت کنجاله سویا در هند را کاهش می‌دهد. این دانه روغنی برای تهیه روغن سویا و خوراک دام مورد استفاده قرار می‌گیرد.
صنایع "روچی سویا"، بزرگ‌ترین تولیدکننده سویا در هند اعلام کرد، صادرات کنجاله سویای این کشور در سال 15-2014 به 800 هزار تن رسیده است که کمترین رقم از سال 89-1988 به شمار می‌رود.
داویش جین رئیس اتحادیه کارخانه‌های فرآوری سویا هند نیز پیش‌بینی کرد که به علت قیمت‌ بالاتر محموله‌های این محصول از 2.8 میلیون تن در سال به 800 هزار تن کاهش یابد.
وی افزود، حتی پس از کاهش 25 درصدی فروش آتی سویا از زمان کشت در ماه ژوئن، سویای هند 5 تا 10 درصد بیش از دیگر کشورهای نظیر آرژانتین و برزیل قیمت دارد.
به گزارش رویترز، در نتیجه خریداران بزرگ کنجاله سویای هند نظیر ایران و ژاپن به کشورهای دیگر رجوع کردند.
با توجه اینکه دهلی‌نو تلاش می‌کند تا از فرصت کاهش انجام مبادلات تجاری به دلار با ایران بهره ببرد، امتیاز انحصاری تجارت کنجاله سویا با ایران را از آن خود کرده بود و قیمت‌های بالاتری از ایران درخواست می‌کرد. هند بخشی از بدهی نفتی خود را به روپیه به ایران پرداخت می‌کرد و ایران با استفاده از این پول کالایی دیگری از این کشور خریداری می‌کرد اما توافق موقت هسته‌ای سبب شد تا سبب شد تا فروش انحصاری کنجاله سویای هند به ایران شکسته شود.
جین ادامه داد، ازمانی‌که تحریم‌ها کاهش یافته است، ایران حاضر نیست بیش از قیمت جهانی (برای خرید کنجاله سویا) پرداخت کند. این کشور این محصول را از کشورهای آمریکای جنوبی با قیمتی ارزان‌تر خریداری کرده است.
هند طی آوریل تا دسامبر سال گذشته، 140 هزار و 400 تن کنجاله سویا از هند وارد کرده است که میزان برای سال پیش از آن رقم بی‌سابقه 1.23 میلیون تن بوده است.
یک مقام رسمی انجمن بازرگانی مواد غذایی ژاپن در این‌باره گفت، ژاپن نیز خرید کنجاله سویای خود را از چین و برزیل انجام می‌دهد.
 
نظرات شما
  •  

    حسن ز گفت : ۹۳/۱۱/۱۱

    يك خط مانده به آخر
    هند از هند سويا وارد ميكند!!!!!!!!!!!!

    خط آخر: ژاپن از برزيل و چين سويا وارد ميكند

    اين وسط نقش ژاپن تو اين خبر چي بود؟؟؟؟؟
    ايران از ههد سويا وارد ميكنه درست
    نقشي ژاپن در اين خبر را لطفا توضيح دهيد!

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com