آمار به روز رسانی شده خوراک و نهاده های پاکستان

آمار به روز رسانی شده خوراک و نهاده های پاکستان

گندم زمستانی در راه است، پیش بینی گندم تغییری نکرده است
چند روزی مانده تا کشاورزان ایالت های پنجاب و سند پاکستان که تولید کنندگان اصلی گندم هستند، شروع به کاشت دانه گندم زمستانی کنند. کاشت دانه گندم زمستانی در بهار سال 2017 میلادی آغاز می شود. کاشت این دانه ابتدا در میانه ماه اکتبر و در مناطق جنوبی استان سند که گرمتر است انجام می شود و سپس آرام آرام در ماه نوامبر در شمال استان پنجاب کاشت صورت می گیرد. بارش های موسمی تابستان امسال زودتر از هر سال و در ماه ژوئن آغاز شد و ماه ژوئیه نیز ماهی خشک در این کشور بود؛ به دنبال آن ماه های اوت و سپتامبر ماه هایی معمولی بودند و اتفاق قابل ملاحظه ای در آن ها اتفاق نیفتاد. بارش باران امسال در این کشور بالاتر از حد معمول بوده و موجب شده که رطوبت خاک برای کاشت گیاه مناسب باشد. اما دانه های گندم پاکستان به تامین و دسترسی به کانال های آب برای تامین رطوبت خود بستگی دارد. میزان کل آبیاری موجود برای فصل کاشت دانه های زمستانی 30.9 میلیون جریب بر فوت (maf) تخمین زده شده است که این میزان در ده سال گذشته به طور میانگین 36.4 میلیون جریب بر فوت و سال گذشته 32.9 میلیون جریب بر فوت بوده است. این کاهش در سطح ذخایر به میزانی نیست که تاثیر بسزایی بر مناطق کاشت یا بر محصولات آن ها داشته باشد. حتی اگر اینن ظرفیت وجود داشت، انبارهای پاکستان فقط سه یا چهار ماه می توانستند ذخیره سازی کنند و سپس تکیه آن ها به باران ها و برف های زمستانی بود تا آب را تامین کند. بسیاری از کشاورزانی که گندم می کارند عادت دارند که در زمان ضرورت زمین ها را با آب زیر زمینی آبیاری کنند.

قیمت تهیه آب بدون تغییر
دولت پاکستان هنوز اعلام نکرده است که قیمت تهیه آب تغییر خواهد کرد. قیمت تهیه آب که در حال حاضر 300 دلار در هر تن است موجب شده است که بازار پاکستان در میان گران ترین کشورهای جهان قرار داشته باشد. گندم همچنان اولین منبع کالری برای مصرف کنندگان پاکستانی و منبع درآمدی نسبتا امن است که برای کشاورزانی که دانه زمستانی می کارند مناسب است. با این حال، گستردگی منطقه از نظر در دسترس بودن آب محدود است و انتظار می رود نسبت به سال گذشته تغییر چشمگیری نداشته باشد.
افزایش ذخایر، عاقبت صادرات
علاوه بر این که بخش خصوصی 6.0 میلیون تن گندم تولید می کند، دولت پاکستان نیز اجازه صادرات 900 هزار تن گندم با یارانه ای برابر با 120 دلار در هر تن را داده است. علی رغم دو برابر شدن میزان یارانه نسبت به قبل، به نظر می رسد که هنوز هم این یارانه ها، نسبت به کشور همسایه یعنی افغانستان، آن قدر زیاد نبوده است که موجب علاقه تجاری به گندم پاکستان شود. مبادلات میان دولت پاکستان با دیگر دولت ها برای بازارهای منطقه ای افزایش یافته است اما به نظر نمی رسد در واقعیت مبادله ای چشم گیر صورت گرفته باشد. با کاهش 40 تا 60 درصدی تعرفه واردات و یارانه نه چندان زیاد پاکستان، این کشور هنوز با بازار بین المللی گندم فاصله دارد.


صادرات برنج پایین تر از سطح انتظار
از آنجایی که باران های موسمی امسال در پاکستان و در مناطق تولید کننده برنج این کشور زیاد بوده است، تولید برنج نیز با افزایش رو به رو بوده است.  صادرات برنج از سوی پاکستان در سه ماهه گذشته نسبت به حجم زیادی که در ابتدا و میانه سال تجاری داشت با کاهشی چشمگیر رو به رو شده است. قیمت برنج آسیاب شده 25 درصد شکسته شده بلند تقریبا 320 دلار در هر تن می باشد که باعث شده برخی خریداران به دنبال خرید برنج از دیگر بازارها باشند.
بر اساس اطلاعات رسمی، پاکستان تاکنون تقریبا 3.7 میلیون تن صادرات در طول بازار تجاری کنونی داشته است (جدول 1). از این رو، پیش بینی می شود صادرات پاکستان در سال تجاری 2016/2015 به کمتر از 4.2 میلیون تن برسد. برنج های دانه بلندتر از برنج بسمتی بیشترین میزان صادرات را داشته اند.


جدول 1: صادرات برنج از سوی پاکستان در سال تجاری 2016-2015 میلادی (ماه نوامبر/اکتبر)

ماه ها

سال تجاری 2016-2015

نوامبر

547,286

دسامبر

475,346

ژانویه

390,223

فوریه

450,689

مارس

415,463

آوریل

421,235

مه

384,016

ژوئن

316,177

ژوئیه

166,203

اوت

152,198

کل

3,718,836

   منبع: اداره آمار پاکستان

جدول 2: آمار تولید، تامین و تقاضا 

برنج آسیاب شده

 

آغاز سال تجاری

پاکستان

2015/2014

2015/2016

2016/2017

 

نوامبر 2014

نوامبر

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود

مدیر مسئول و صاحب امتیاز: علی حسینی
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به موسسه مطبوعاتی اطلاعات مرغداری و دامپروری می باشد

این پایگاه تابع قوانین مطبوعات جمهوری اسلامی ایران می باشد

برداشت از مطالب این سایت تنها با ذکر نام ITPNews مجاز می باشد.

هرگونه برداشت مطلب، آمار و یا اعداد تحلیلی بدون ذکر نام ITPNews پیگرد قانونی دارد
شبکه خبری ITPNews فعلا هیچ شعبه و یا نمایندگی ندارد
تهران - خیابان آزادی - خیابان اسکندری شمالی - بالاتر از چهارراه فرصت - پلاک 63 - طبقه دوم - واحد 4 - کدپستی : 1419793767
خبرنامه الکترونیکی

جهت دریافت خبرنامه های ما، ایمیل خود را وارد نمایید

ارسال
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com