آغاز سالی آشفته برای بازار جهانی طیور

آغاز سالی آشفته برای بازار جهانی طیور
به دلیل رقابت شدید در بازار جهانی در پی از سرگیری صادرات آمریکا پس از آنفولانزای مرغی، بازارهای جهانی طیور در چند ماه اول امسال  با آشفتگی رو به رو شدند.
کشورهایی که به طور ویژه در تجارت جهانی حضور دارند مانند برزیل، آرژانتین و تایلند از افت 20 درصدی قیمت گوشت ران و گوشت فرآوری شده و همچنین افت 6 درصدی گوشت سینه تاثیر بیشتری گرفتند.
امتیاز قیمت در بازارهای عمده طیور
برزیل و اتحادیه اروپا به شدت از بازار مشترک خود دفاع کرده اند و بر اساس آخرین گزارش سه ماهه رابوبانک در حال حاضر از امتیاز قیمت خوبی برخوردار هستند.
صادرکنندگان اتحادیه اروپا برای افزایش حجم صادرات خود تا 5 درصد برنامه ریزی کرده اند
کاهش موجودی انبار پرورش دهندگان
گزارش رابوبانک حاکی از آن است که برخی صنایع در دیگر بازارها کار خود را نسبتا خوب پیش می برند. چین، تایلند و کره جنوبی به کاهش ذخیره سازی رو آورده اند تا موجودی انبار پرورش دهندگان کاهش یابد؛ این کاهش تامین با کاهش واردات مرغ از انگلستان، فرانسه و آمریکا به علت آنفولانزای مرغی نیز همراه بوده است.
نان درک مولدر(Nan-Dirk Mulder)، نویسنده گزارش رابوبانک، گفت :ادامه کاهش ذخیره سازی می تواند بر قیمت ها تاثیر مثبت گذارد. مولدر در توضیح صنعت طیور اتحادیه اروپا گفت که عملکرد آن به دلیل افزایش اندک(1 درصد) میانگین قیمت نیمچه گوشتی و افت قیمت 4 درصدی خوراک مرغ در حال بهبود است.
تجارت خارجی قدرتمند مرغ
اگرچه هنوز تقاضای اتحادیه داخلی اروپا برای مرغ کم است، صادرات خارج از اتحادیه اروپا بیشتر از حد انتظار می باشد و بعد از 2 ماهه اول 4.6 درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته است. تجارت اتحادیه اروپا با آفریقای جنوبی، فیلیپین، هنگ کنگ و اوکراین قوی می باشد و صادرات به عربستان سعودی نیز در حال افزایش است.
در مورد تامین مرغ نیز تولیدات اتحادیه اروپا، به ویژه در کشورهای مرکزی اروپا، از جمله لهستان، مجارستان و رومانی رکورد بالایی داشته است. تدوین قانون برای رفاه حیوانات در حال کاهش ظرفیت تولید در شمال غربی اروپا است و در نتیجه بر تامین نیز تاثیر می گذارد.
ادامه چشم انداز چالش برانگیز پرورش مرغ جهانی
مولدر در ادامه اشاره کرد که احتمالا بازار جهانی طیور چالش برانگیز باقی خواهد ماند زیرا انتظار می رود آمریکا فعالیت خود در بازارهای بین المللی را افزایش دهد. "خرید کارخانه های اصلی قدرتمند تجارت در اروپا و ژاپن قوی تر خواهد شد و میزان ذخایر مرغ در ژاپن بالاست که این امر موجب قدرت خرید بیشتر واردکنندگان می شود. ارزشگزاری اخیر رئال برزیل، یورو و ین ژاپن در مقابل دلار آمریکا دوباره رقابت را تغییر خواهد داد. در نتیجه منطقی است که تصور کنیم بازارهای جهانی مرغ در سال 2016 همچنان رقابتی باقی خواهند ماند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com