4 ماده غذایی غیرمعمول برای دام

4 ماده غذایی غیرمعمول برای دام
سبوس، دانه ها، علف موادی شناخته شده برای همه ماست. اما آیا ته مانده آناناس، خرده کاغذ، درخت های مخروطی و عدسک هم شناخته شده هستند؟ آیا علاقه مندید که از این خوراک های غیر معمولی به دام هایتان بدهید؟ در این مطلب به بررسی عمیق تر این خوراک ها می پردازیم.

1- سیلاژ ته مانده آناناس

وبسایت فیدیپدیا مطلبی در مورد دادن ته مانده آناناس به دام منتشر کرده است. ته مانده آناناس در واقع همان قسمت غیر قابل خوردن آن است که 70 درصد کل آناناس را تشکیل می دهد. اما ته مانده میوه آناناس رطوبت بالایی دارد(65 تا 70 درصد رطوبت) و میزان کل شکر آن (>50%) موجب رشد اسفنجی و خراب شدن آن ظرف دو روز می شود. مطالعه ای که انستیوی ملی خوراک و فیزیولوژی انجام داده است نشان می دهد که شهر بنگلور هند با استفاده از تکنولوژی سیلاژ توانسته است کیفیت ته مانده میوه آناناس را حفظ کند. این تکنولوژی به خوبی جواب داده است و بعد از دادن 75 روز سیلاژ ته مانده میوه آناناس به گوسفند تاثیرات بد جانبی مشاهده نشده است. جیره غذایی آناناس نرخ رشدی برابر با 140 گرم را تامین می کند و کل کارایی و کارکرد آن شبیه سیلاژ خوراک ذرت با پایه گروه های غذایی کاملا مخلوط برای گوسفند است. مطالعه ای نیز بر روی گاوهای شیرده ای انجام شده است که به مدت 90 روز بجای چمن پیوندی  Napier،  با سیلاژ ته مانده میوه آناناس با پایه گروه های غذایی کاملا مخلوط تغذیه شدند. این مطالعه نشان داد که تولید روزانه شیر 20 درصد و میزان چربی شیر نیز 0.6 واحد افزایش یافته است. هیچ گزارشی مبنی بر اختلال متابولیک یا سلامت گزارش نشد و این نشان می دهد که ته مانده میوه آناناس به طور موثر برای دام استفاده شده است.

2- خرده کاغذ به عنوان فیبر

در ابتدای دهه 60 میلادی برای اولین بار از خرده های روزنامه به جای فیبر مورد نیاز نشخوار کننده ها استفاده شد. مطالعه ای که دکتر صالح اسماعیل انجام داده است نشان می دهد که مواد اصلی روزنامه ها چوب است که از مواد شیمیایی  در فرایند لیگنین زدایی آن استفاده شده است. این مواد شیمیایی ویژگی های شیمیایی و فیزیکی مشابه با موادی دارند که با فرایند شیمیایی فیبردار شده اند مانند کاه و دیگر خوراک های حجیم. با این حال روزنامه به عنوان تنها ماده فیبردار در رژیم غذایی استفاده نمی شود و باید با مواد فیبردار معمول دیگر استفاده شود تا موثر واقع شود. روزنامه های باطله به قطعات کوچک 1-2 سانتی متر مربع بریده می شوند. سپس با یک مخلوط کن ضربه ای آن ها را میکس می کنند. مطالعه ای بر روی یک گاو انجام شده است و خوراک ورودی، قابلیت هضم و عملکرد آن را با یکدیگر مقایسه کرده است؛ این گاو با رژیم های غذایی دارای 8، 16 یا 24 درصد روزنامه تغذیه شده است. با افزایش میزان روزنامه در رژیم غذایی ارزش خوراک ورودی به صورت خطی پایین آمد. با این حال، ارزش خوراک ورودی برای 8%، 16% و 24% روزنامه به ترتیب 2.53%، 2.14% و 1.65% بوده است که هر کدام با متوسط ورودی 2.73 % رژیم غذایی دارای فیبر مقایسه شده اند.

3- عدسک آبی برای تغذیه اردک ها
در کشور هند مطالعه ای بر روی استفاده از عدسک، ماده خوراکی غیر معمول، در رژیم غذایی اردک سفید پکنی انجام شده است. این ماده به میزان 5 و 10 درصد در رژیم غذایی آن ها استفاده شد. در طول آزمایش، پارامترهایی مثل وزن، میزان وزن به دست آمده، مصرف خوراک، شاخص مصرف و بازدهی و تولید ثبت شد. نتایج نشان می دهد که وزن در تمامی هفته ها، به جز هفته پنجم، بین گروه های مورد مطالعه تفاوت چندانی پیدا نکرد. همچنین تفاوت چشمگیری میان گروه ها از لحاظ وزن به دست آمده و مصرف خوراک دیده نشد. اما نتایج مطالعه در مورد شاخص مصرف گروهی که 10 درصد عدسک مصرف کرده بودند کارایی بهتری نسبت به گروه 5 درصدی داشتند. همچنین گروه 10 درصدی کارایی بیشتری از نظر سوددهی بر اساس هر کیلوگرم وزن داشتند.


4- درخت های مخروطی فرآوری شده
در کشور نروژ، پروژه ای به نام «درختان مخصوص خوراک» در حال انجام است. ایده این پروژه این است که جنگل های طبیعی و وسیع درختان مخروطی، به ویژه صنوبرهای نروژی که در سرتاسر نروژ وجود دارند می توانند به مخمری تبدیل شوند که جایگزین پودر ماهی شوند. اما ساخت مخمر از درختان مخروطی نیازمند تکنولوژی قوی ای است که بر پایه فرآیندهای شیمیایی گرمایی انجام می شود و فیبرهای درخت را به مواد تشکیل دهنده آن، یعنی لیگنین، سلولز و همی سلولز، تبدیل می کند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com