دولت صفر تا صد بازار تخم مرغ را به اتحادیه میهن واگذار کند

دولت صفر تا صد بازار تخم مرغ را به اتحادیه میهن واگذار کند
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با اشاره به اینکه تولید زیاد همراه با زیان دهی هنر نیست،گفت: تشکل ها اختیاری بر روی پروانه؛ جوجه فروخته شده و مرغ داری ها ندارند بنابراین اتحادیه میهن اگر می خواهد وارد این قضیه شود باید از صفر تا صد قضیه را وارد شود.
ناصر نبی پور در گفت و گو با خبرنگار آی تی پی نیوز افزود: به هر حال اگر تمام امور مربوط به تخم مرغ از یک کانال انجام  امر مطلوبی است و انجام امور از کانالهای متفاوت مشکلات زیادی را ایجاد می کند.
وی تصریح کرد: مهم اینجا است که چه قسمت از کار به اتحادیه واگذار شده است؟ آیا اختیارات در زمینه جوجه ریزی نیز به آنها واگذار شده؟ و اتحادیه این اختیار این را دارد که به مرغدار بگوید چقدر جوجه بریزد یا نه؟
نبی پور ادامه داد: موضوع اصلی در این میان بحث تنظیم بازار است و با شرایطی که دولت و شرکتهای مرغ مادر ایجاد کردند اصلا بازار نمی تواند تنظیم شود چراکه تولید امسال حدود 980  تن خواهد بود .
وی اضافه کرد: آقایانی که می گویند اتحادیه میهن بازار را تنظیم کند آیا با تولید 980 هزار تن تخم مرغ اصلا امکان تنظیم بازار وجود دارد؟
نبی پور افزود: اگر دولت دارد این کار را به اتحادیه واگذار می کند به این دلیل است که فردا بگوید شما در انجام این کار ناتوان بودید ! در واقع دولت سیلی  بزرگ به راه انداخته و حالا می خواهد اتحادیه میهن را به عنوان سدی در برابر این سیل قرار دهد اما آیا این  سد توان برخورد با آن آب را دارد؟
وی ادامه داد: تولید امسال ما بین 980 تا یک میلیون تن خواهد بود و با توجه به این مساله نزدیک به 250 هزار تن مازاد تولید داریم .
نبی پور با بیان اینکه توان ما در صادرات تخم مرغ طی سال جاری بیش از 50 هزار نیست، گفت: ما با 150 تا 200 هزار تن باقی چه خواهیم کرد؟
وی اضافه کرد: کل صادرات سال گذشته ما 35 هزار تن بوده و امسال حتی اگر این میزان به 100 هزار تن برسد (که با وجود رقبای قدرتمندی از جمله هند، ترکیه و اوکراین این امر بعید است)بازهم با 150 هزارتن مازاد مواجه خواهیم بود؟
نبی پور ادامه داد:  به اعتقاد بنده باید تنظیم بازار ، پروانه و... به تشکلها واگذار شود اما به شرطی که تشکل این قدرت را داشته باشد که مصرف تخم مرغ در کشور 750 تا 800 هزار تن است چرا باید یک میلیون تن تولید داشته باشیم؟!
 نبی پور با بیان اینکه در برنامه 5 ساله توسعه پیش بینی شده تولید تخم مرغ سالی 6 درصد افزایش یابد، گفت: مسئولان به آنسوی قضیه توجه نکردند که مصرف در کشور بالا نرفته است و بالا بردن مصرف کاری یکی دوساله نیست و زمان زیادی برای این کار لازم است.
وی ادامه داد: مصرف سرانه تخم مرغ هر ایرانی در سال 10 کیلو گرم است  که با توجه به این موضوع نیاز کشور 750 تن است.
نبی پور افزود: در کشورها مانند آمریکا 50 درصد تخم مرغ در مصارف صنعتی از جمله تولید کیک، شکلات و ... استفاده می شود اما در کشور ما این میزان بین 20 تا 25 درصد است.
وی با بیان اینکه باید امر جوجه ریزی محدود شود، گفت: 5 میلیون و 300 هزار تن جوجه در خردادماه فروخته شده به این معنا که در 4 ماه گذشته نزدیک به 20 میلیون تن جوجه تولید شده است.
نبی پور ادامه داد: برای این موضوع دو راه حل وجود دارد اول هنگام تولید جوجه باید با دولت جلسه بگذارند  صحبت کنند و بگویند ما چقدر جوجه تولید کنیم؟ 
وی افزود: دو اینکه باید به نحوی مرغ های سن بالا را از رده خارج کنند تا بازار تنظیم شود. 
نبی پور با بیان اینکه کشتارگاه هایی که مرغ تخم گذار را کشتار می کنند تعدادشان کم است، اضافه کرد: شاید هم کشتارگاهی وجود ندارد و این نوع مرغ ها را تفریحی و خارج از نوبت کشتار می کنند .
وی ادامه داد: تا دو ماه پیش قیمت این نوع مرغ کیلویی 1000 تومان بود اما در حال حاضر 1500 تومان است.
نبی پور با بیان اینکه 24 تا 25 درصد جوجه اضافی تولید شده است، گفت: هر جوجه 20 کیلو تخم می کند ، ما تا زمانی که مساله اقتصاد را قبول نداشته باشیم وضع مان همین است اقتصاد یعنی عرضه و تقاضا.
وی با اشاره به اینکه تولید زیاد همراه با زیان دهی هنر نیست، افزود: تشکل ها اختیاری بر روی پروانه ، جوجه فروخته شده و مرغ داری ها ندارد بنابراین اتحادیه میهن اگر می خواهد وارد این قضیه شود باید از صفر تا صد قضیه را وارد شود چرا که با پول نمی توان بازار را تنظیم کرد این کار به مدیریت نیاز دارد.
نبی پور اضافه کرد: دولت باید اختیار این امور را به اتحادیه میهن واگذار کند که این اتحادیه بتواند به مرغدار بگوید تو اجازه نداری مرغ ات را بیشتر از 22 ماه نگه داری.
وی تصریح کرد: اگر چنین اختیاری را بدهد احتمال دارد سال بعد یا دو سال دیگر بازار تنظیم شود.
نبی پور ادامه داد: هنر نیست که ما تخم مرغ را گران تولید کنیم و مفت به عراق و افغانستان صادر کنیم این معنای اقتصادی ندارد.
وی افزود: بنده اخیرا شنیده ام تخم مرغ صادراتی ما در افغانستان 3200 تومان به فروش رسیده که این فاجعه است چرا که قیمت تمام شده تولید آن برای خودمان 3700 تا 3800 تومان است ، آنچه مزیت ندارد نباید تولید شود.
انتهای پیام/

 
نظرات شما
  •  

    مجید کاشانی حیدری گفت : ۹۳/۰۵/۰۴

    باسلام و خسته نباشید ....
    معمولا اینگونه صحبتها وقتی بازار به چنین فلاکتی میفوته همه یادمون یاد که باید چنین کرد باید چنان کرد..از این طرف اتحادیه میخواد همه چیز رو کنترل کنه از اون طرف انجمن که به نظرف بنده تا وقتی سیاستهای فدا کردن تولید کننده در مقابل مصرف کننده وجود داره هیچ اتفاقی نخواهد افتاد...و حل یک مسله از انتها اشتباه است....شما ی نگاه به کسانی که تولید کننده جوجه هستن بندازین...ظاهرا اونا هم مرغدارن ولی دشمن این صنعتن و فقط به فکر جیب خودشونن .تا جوجه ریزی کم نشه هیچ اتفاقی نمیوفته..

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com