تاثیر انتخاب زمان مصرف واکسن نیوکاسل بروی ایمنی خونی موجود در جوجه های گوشتی

تاثیر انتخاب زمان مصرف واکسن نیوکاسل بروی ایمنی خونی موجود در جوجه های گوشتی
نیوکاسل یکی از بیماری های عفونی در پرندگان می باشد. برای پیشگیری از این بیماری یکی از روش ها، انجام واکسیناسیون صحیح در زمان مناسب می باشد. هدف از این تحقیق بررسی میزان تیتر و عملکرد واکسن Avinew در زمان های مختلف می باشد تا از این رو زمان مناسب برای انجام عمل واکسیناسیون علیه بیماری نیوکاسل بدست آید. تیمارها شامل:
* تیمار اول A1: واکسیناسیون بدون توجه به تیتر مادری در 1 و 14 روزگی به صورت قطره چشمی
* تیمار دوم A2: واکسیناسیون با توجه به تیتر مادری در روز 7 و 17 به صورت قطره چشمی
* تیمار سوم: شاهد (بدون دریافت واکسن)
نتایج نشان داد که در دو گروه A1 و A2 در روزهای 1 ، 7 و 14 روند کاهش تیتر مشاهده می شود و از روز 21 میزان تیتر در هر دو گروه افزایش یافت. بنابراین با توجه به نتایج این تحقیق برای دست یابی به نتیجه مطلوب در مناطق پر خطر می توان بدون ترس از آنتی بادی مادری به دلیل توانمندی در خنثی سازی آنتی ژن زنده موجود در واکسن، واکسیناسیون را در یکروزگی با روش قطره چشمی و یا اسپری انجام داد.

مقدمه
نیوکاسل یکی از بیماری های عفونی در پرندگان می باشد. عامل این بیماری پارامیکسو ویروس می باشد. امروزه به خوبی مشخص شده است که این بیماری در اکثر نقاط جهان شایع بوده. همه ساله خسارت هنگفتی به صنعت طیور وارد می کند. و همکاران در مطالعه ای گزارش کرد که این بیماری به شکل حاد می تواند تلفات 100% نیز ایجاد کند. از این رو کنترل و پیشگیری این بیماری در صنعت طیور حائز اهمیت می باشد. برای پیشگیری از این بیماری ویروسی روش های مختلفی وجود دارد که یکی از این روش ها انجام واکسیناسیون صحیح در زمان مناسب می باشد. واکسیناسیون علیه نیوکاسل به صورت آشامیدنی، اسپری، قطره چشمی و تزریق می باشد. از آنجا که بیماری نیوکاسل در تمامی سنین مشاهده می شود بنایراین استفاده از روش مناسب در پیشگیری این بیماری ضروری می باشد. از روش آشامیدنی در هفته اول رشد پرنده نمی توان استفاده کرد زیرا تیتر مادری با عملکرد واکسن تداخل داشته و منجر به عدم دسترسی به تیتر مناسب می گردد. اما روش اسپری و قطره چشمی را می توان از یک روزگی استفاده کرد. یکی از عوامل مؤثر در کارایی واکسیناسیون زمان صحیح مصرف واکسن در پرنده می باشد.
هدف از این تحقیق بررسی میزان تیتر و عملکرد واکسن Avinew در زمان های مختلف می باشد تا از این رو زمان مناسب برای انجام عمل واکسیناسیون علیه بیماری نیوکاسل بدست آید.

مواد و روش کار:
این تحقیق در سال 1387 در مرغداری های شرکت پیگیر در شهرستان گرگان صورت پذیرفت. سه گروه 50 تایی جوجه یک روزه را به صورت تصادفی انتخاب کردیم. گروه اول A1 گروهی می باشند که بدون توجه به تیتر مادری در یکروزگی و تکرار واکسن با توجه به توصیه شرکت سازنده 14 روز بعد به صورت قطره چشمی عمل واکسیناسیون انجام شد. گروه دوم A2 گروهی هستند که با توجه به تیتر مادری ( 42/ 5 ) در روز 7 و تکرار آن در روز 17 به صورت قطره چشمی واکسینه شده اند. گروه سوم گروه کنترل می باشد که هیچگونه واکسن دریافت نکرده اند. در این تحقیق در روزهای1 ، 7 ، 14 ، 21 ، 28 و 35 از 30 جوجه به صورت تصادفی خونگیری انجام شد و بر اساس آزمون Hl میزان تیتر آنها تعیین شد.

نتایج و بحث
:
در این تحقیق با توجه به نمودار ارائه شده بین گروه های A1 و A2 از لحاظ میزان تیتر تفاوت معنی داری وجود ندارد. در هر دو گروه تا روز 14 کاهش تیتر داریم که نشان دهنده توانایی ایجاد اختلال ایمنی مادری در برابر عملکرد واکسن می باشد. که مانع افزایش تیتر می شود. در مناطق پر خطر می توان در یک روزگی واکسیناسیون را به صورت اسپری یا قطره چشمی انجام دهیم، این عمل باعث بر انگیختن ایمنی موضعی و افزایش lgA در مخاط می شود. ایمنی موضعی با ایمنی مادری تداخل ندارد و می تواند پرنده را در برابر ویروس وحشی فیلد تا حدودی ایمن کند ولی حالت Protection نخواهد داشت فقط می تواند از بروز بیماری تا حدودی جلوگیری به عمل بیاورد. بعد از سن حدود 14 روزگی که ایمنی مادری به حد کافی کاهش پیدا می کند، می توان واکسن را حتی به صورت آشامیدنی داده و افزایش تیتر را شاهد باشیم. در این سن علاوه بر افزایش میزان lgA افزایش lgA را نیز خواهیم داشت.
در مطالعات فرنسیسکو پروزو و همکاران بیان شده است که میزان lgA با استفاده از واکسن Avinew در نای، ریه دئودنوم و سکال تونسیل ها در حد مطلوب گزارش شده است. میزان lgA در سکال تونسیل ها تا 15 روز بعد از تزریق ویروس نیز گزارش شده است.

( از آنجا که بیماری نیوکاسل در تمامی سنین مشاهده می شود بنابراین استفاده از روش مناسب در پیشگیری این بیماری ضروری می باشد )
در روز 15 هیچگونه آنتی بادی در دستگاه تنفس یافت نشده است. آندروود و همکاران بیان داشته اند اگر میزان تیتر مادری در حد بالایی باشد می توان از واکسیناسیون به روش اسپری استفده کرد تا با ایمنی مادری تداخل ایجاد نکند. برئد و همکاران نیز در انجام تحقیقات خود از واکسن Avinew در یکروزگی و تکرار آن در روز 17 استفاده کرده اند. نام بردگان بیان داشته اند کا به تزریق ویروس WNDV در روز 30ام میزان تلفات در گروه واکسینه توسط Avinew و 1 - 5 به ترتیب صفر و دو می باشد، با اینکه میزان تیتر هر دو گروه با یکدیگر برابر است.
به طور کلی نتایج این تحقیق نشان داده است که برای دست یابی به نتیجه مطلوب در مناطق پر خطر می توان بدون ترس از آنتی بادی مادری به دلیل توانمندی در خنثی سازی آنتی ژن زنده موجود در واکسن، واکسیناسیون را در یکروزگی با روش قطره چشمی و یا اسپری انجام انجام داد. در صورت تمایل به استفاده از روش آشامیدنی، توجه به میزان آنتی بادی مادری و تعیین زمان مناسب برای واکسیناسیون عقلانی می باشد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com