مدیریت استرس برای کاهش مرگ جنین در گاوها

مدیریت استرس برای کاهش مرگ جنین در گاوها
واژه سقط جنین تنها کلمه ای که است که یک دامپرور دوست ندارد در زمان کنترل بارداری آن را بشنوند.
نرخ باروری در یک گله گاو عموما بین 90 تا 100 درصد است. با این وجود، فقط حدود 70 درصد از لقاح ها به جنین تبدیل می شوند.
مطالعات نشان می دهد که در دامپروری های خانگی، از بین رفتن زودرس جنین 30 درصد میزان باروری ها را کاهش می دهد. بر اساس ارزیابی های مختلف، این درصد می تواند بیش از 1 بیلیون دلار به صنعت دامپروری انگلستان صدمه بزند. حیواناتی که سقط جنین زودرس را تجربه کرده اند ممکن است در فصل تولید مثل دیرتر باردار شوند و یا هرگز باردار نشوند که این امر موجب از بین رفتن تولید و سرمایه می شود. با این وجود، ژنتیک متعدد و یا فاکتورهای فیزیولوژیکی مانند معیوب بودن کروموزوم ها، فعل و انفعالات ژنتیکی و دیگر مسائل غیرمعمول، نقش مهمی در حیات جنین دارند. پرورش دهندگان می توانند استرس و فاکتورهای زیست محیطی را مدیریت کنند تا سقط جنین زودرس کاهش یابد.

زمان های مهم و اساسی رشد جنین
استراتژی های مدیریتی می تواند بر میزان باروری تاثیر بگذارد. در نتیجه ضروری است که زمان های رشد جنین را به ذهن سپرد. اطلاع یافتن از بارداری در گاوها 15 تا 17 روز بعد از لقاح اتفاق می افتد، یعنی زمانی که جنین شروع به تولید پروتئینی می کند که اینترفرون تی گاوی نامیده می شود و علامت باردار بودن است. این اولین مرحله در اطمینان داشتن در این مورد است که محیط رحم می تواند رشد جنین را تحمل کند. جنین تقریبا در روز 19 بعد از لقاح به رحم می چسبد. بین روزهای 22 و 25، جفت شروع به رشد می کند و جنین به طور کامل به رحم می چسبد و این روندی است که در 42 روز کامل می شود. در این زمان، دوره جنینی تمام می شود و جنین اکثر بافت های اصلی، سیستم و ارگان های بدن را دارد. تقریبا 80 درصد سقط جنین ها قبل از روز هفدهم اتفاق می افتند و کمتر از 10-15 درصد آن ها بین روز 17 و 42 اتفاق می افتد و فقط حدود 5 درصد در روزهای بعد از روز 42 اتفاق می افتد.

کنترل و حمل و نقل
زمانی که دام ها به دلیل بررسی و یا انتقال به دیگر مکان ها دچار استرس می شوند، هورمونی ترشح می کنند که می تواند محیط رحم را تغییر دهد و بر حیات جنین تاثیر بگذارد. پژوهش ها نشان می دهد که اگر گاوی از طریق لقاح مصنوعی باردار شده باشد و نیاز باشد که آن رابه چراگاه ببریم، این انتقال باید 1 تا 4 روز بعد از انجام لقاح مصنوعی انجام شود. این مدت ایده آل است زیرا جنین هنوز در لوله رحمی است و تحت تاثیر تغییرات رحمی قرار نمی گیرد. اگر گاو سریعا بعد از لقاح مصنوعی انتقال داده نشود، بهتر است که آن را به روز 42 به بعد موکول کنید(6 هفته بعد از لقاح مصنوعی) یعنی زمانی که جفت جنین چسبیده است و بارداری قطعی شده است. بعد از این مدت، جنین کمتر مستعد تغییرات زیست محیطی است، هرچند هنوز هم ممکن است سقط جنین رخ دهد. استرس ناشی از انتقال متاثر از عوامل روبه رو است: آب و هوا، مسافتی که باید طی شود و شرایط درون ماشین حمل، مانند تعداد گاوها در هر بخش. حمل آرام گاو و جلوگیری از تعداد زیاد گاو در ماشین یا تریلی حمل به کاهش استرس کمک می کند.

استرس ناشی از گرما
استرس ناشی از گرما نیز در مرگ جنین به دلیل بالا رفتن دمای رحم و تاثیرات بالقوه بر کیفیت تخمک های موجود برای بارداری نقش ایفا می کند. فاکتورهای اصلی که این واکنش را دارند دما و رطوبت است. مدیریت دما کاری دشوار است؛ تهیه سایه بان یا فن در طول تولید مثل می تواند به کاهش استرس کمک نماید.همچنین از مرتب و منظم نمودن گاوها در ساعات گرم روز باید جلوگیری نمود.

جمع بندی
به دلیل سقط جنین های متعدد در طول دوره جنینی، می توان با مدیریت استرس و عدم حمل و نقل در زمان هایی که جنین مستعد مردن است، از سقط جنین جلوگیری نمود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com