کنترل و ذخیره سازی واکسن های طیور

کنترل و ذخیره سازی واکسن های طیور
واکسیناسیون دقیق طیور در عمل کار دشواری است و کاری که پیش از همه باید انجام شود بررسی دقیق و ذخیره سازی واکسن است. اشتباهاتی که پیش از واکسیناسیون اتفاق می افتد می تواند پر هزینه باشد. در نتیجه بررسی با دقت و توجه در تمامی مراحل ضروری است.
با توجه به این که امروزه ساخت واکسن و بسته بندی آن تخصصی شده است، هرکس می تواند فرض نماید که هر نوع واکسنی، زمانی که برای صنعت طیور استفاده می شود، در عالی ترین شرایط خود است؛ و باید این گونه باشد. چالش در مورد محل تخم گذاری یا عملیات پرورش طیور نیازمند حفظ این شرایط است. ذخیره سازی در محل و کنترل محصولاتی که پرورش طیور به آن وابسته است نیازمند بیشترین میزان توجه است. این امر سبب می شود که درجه ایمنی در کار بالا برود.

اساس و پایه
کلید موفقیت تولیدکنندگان خوب
زمانی که یک واکسن از یخچال بیرون می آید تا در محل تخم گذاری استفاده شود یا در قسمت های دیگر، مثلا در بخش پرورش جوجه یا بخش جوجه کشی و یا بخش تخم گذاری به کار گرفته شود، مراحل زیر باید انجام شود. واکسن اغلب باید داخل محل ایزوله شده مانند جعبه یا کیسه سرد نگهداری شود. هیچ گاه واکسن را در معرض نور مستقیم خورشید یا اشعه فرابنفش قرار ندهید. بسته بندی نادرست واکسن ها درون جعبه سرمایشی، یکی از اشتباهات رایج است. این کار باید طبق موارد زیر و به صورت صحیح انجام شود.
درست انجام دادن مراحل، کلید نقل و انتقال موفق واکسن ها می باشند. جعبه یا کیسه سرد ایزوله باید قبل از وارد کردن واکسن سرد شده باشند، زیرا بسته های یخ از فریزر با دمای -20° C بیرون می آیند و واکسن در مقابل یخ زدن آسیب پذیر است. بسته های یخ را در دمای اتاق به مدت 30 تا 60 دقیقه نگه دارید، که این مدت زمان به دما و رطوبت اتاق بستگی دارد.
بهترین راه حل این است که تا زمانی که قطره های آب، سطح بسته های یخ را بپوشانند منتظر بمانید. بسته یخ اکنون با محیط هماهنگ شده است و می توان با یک پارچه آن را خشک کرد و درون جعبه سرد قرار داد. جعبه اکنون برای انتقال موفق واکسن آماده است، با این وجود بهتر است که یک دستگاه نمایشگر دما در آن قرار دهید.
یکی دیگر از راه ها قرار دادن ترمومتری است که  بالاترین و پایین ترین دما را نشان می دهد و  دارای حسگر در مرکز بسته واکسن است. برای انتقال دادن واکسن به مکانی که چند ساعت فاصله دارد بهتر است که گرماسنج را چک نمود تا دما حفظ شود.
بهترین کار این است که واکسن را قبل از قرار دادن در جعبه سرمایشی محکم در یک بسته بپیچیم. این بسته بندی می تواند با نایلون یا محافظ های حباب دار یا بریده های کاغذ انجام شود تا هوا اطراف آمپول جریان یابد. 

رسیدن به مقصد
زمانی که به محل مورد نظر رسیدید ابتدا دما را کنترل نمایید. دما باید بین +2° و +8° C باشد. اگر مسیر انتقال واکسن خیلی طولانی باشد باید بسته های یخ اضافی که با دمای محیط هماهنگ شده اند در اختیار داشت(این بسته های یخ باید در جعبه های سرمایشی جداگانه نگه داشته شوند). هر کدام از وسایلی که واکسن در آن ها به کار برده می شود باید یخچالی کوچک به همراه فریزر داشته باشد که بسته های یخ در زمان نیاز در آن نگهداری شوند. این کار باید قبلا توسط یکی از کارمندان انجام شده باشد. یک نفر باید مسئول انجام این کار باشد و بداند که تاریخ دقیق هرکدام از واکسن ها چه زمانی است.
واکسن هیچ وقت نباید درون درب یخچال قرار داده شود، زیرا دما در این قسمت ها بیشتر است. بهتر است که بطری های آب را درون درب یخچال قرار گیرند، این کار سبب می شود تا دمای درون یخچال نیز یکنواخت شود. 
بطری های آب سرد کمک می کنند که در صورت قطع برق یخچال خنک تر بماند. واکسن های مشابه را با یکدیگر قرار دهید تا با هم اشتباه نشوند. واکسن ها باید در طبقه میانی قرار داده شوند تا هوا جریان داشته باشد. ثبت‌کنندهٔ داده یا دیتالاگر می تواند برای ثبت دمای یخچال استفاده شود که بسیار کارآمد نیز می باشد، زیرا از هر اتفاقی تاریخچه ای ثبت می کند. اطلاعات معمولا درون کامپیوتر دانلود و ذخیره می شود.

اتفاقات و تصادفات
از پیش برای هرگونه اتفاق بد برنامه ریزی داشته باشید. برای کاهش خطرات ناشی از قطع برق، یک ژنراتور بنزینی همراه داشته باشید. قطع برق 3 تا 4 ساعته نباید برای یک یخچال با کیفیت مشکلی ایجاد نماید اما کیفیت واکسن را پایین می آورد.

لیست پیش بررسی 
در طول انجام واکسیناسیون، محافظت از واکسن ضروری است. باید مطمئن شوید که میزان واکسن مورد نیازتان را در بسته بندی قرار داده اید.
فقط آن میزان واکسنی را که نیاز دارید بسته بندی کنید و آن را در دمای صحیح نگه داری کنید(+2° C to +8° C). دماسنج را درون جعبه سرمایشی قرار دهید و تعداد دفعات باز کردن در جعبه سرمایشی را کاهش دهید. دماسنجی که درون جعبه سرمایشی قراردارد باید قبل از حرکت به سمت محل واکسیناسیون، زمان رسیدن به محل و بعد از پایان واکسیناسیون برای بررسی دما بیرون آورده شود. توصیه نمی شود که واکسنی را که استفاده نشده مجدد به محل اولیه برگردانید و یا آن را مجددا درون یخچال قرار دهید. اگر کار و محاسبات برای تعداد واکسیناسیون دقیق انجام شود، هیچ واکسنی اضافه نمی ماند و اگر ضروری می دانید یک واکسن اضافه همراه داشته باشید که در صورت بروز مشکل از آن استفاده کنید و اگر استفاده نشد باید به محل دفع واکسیناسیون قراردهید.
اگر در مورد واکسن هر زمانی تردید و سوالی داشتید باید با تامین کننده یا توزیع کننده آن واکسن مشورت نمایید.
بهتر است که اسم و شماره تماس آن ها را روی در یخچال بزنید. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com