چگونه در طی تولید خوراک طیور، سالمونلا را مهار کنیم

چگونه در طی تولید خوراک طیور، سالمونلا را مهار کنیم
مهار کامل سالمونلا در جریان تولید خوراک طیور نیاز به دقت و توجه کامل دارد چرا که علی رغم دقت در تهیه ی منابع، انتظار می رود که برخی از مواد خام وارد آسیاب شده و آن را آلوده نماید.
هنگامی که نوبت استفاده از فناوری های تغذیه ای برای کاهش سالمونلا در سیستم تولیدات طیور می رسد، همه ی افراد دخیل باید از خود بپرسند که: «آیا ما به راستی درباره ی این کار جدی هستیم؟ یا فقط دلمان می خواهد که این کار را انجام دهیم و بیش از آن کاری نمی کنیم؟»
در واقع، بسیاری از آن هایی که دخیل در تهیه ی خوراک طیور هستند از اعمال هزینه های اضافی به این فرآیند برای اطمینان از بهداشت بیشتر تعلل می کنند. برخی مثال ها از هزینه های اضافی عبارتند از: حذف عناصری که می توانند از لحاظ سالمونلا مثبت باشند، عملیات حرارتی خوراک هایی که از لحاظ تاریخی به شکل خمیری به مرغ ها خورانیده می شدند و نیروی کار اضافی و هزینه های مواد همراه با نمونه گیری و پایش.
ما می باید بپرسیم: آیا به راستی می خواهیم بدانیم آیا نمونه های ما سالمونلا مثبت هستند؟

شروع مهار سالمونلا نگهداری خوب از سالن ها است
همه ی مناطق آسیاب خوراک را باید تمیز و پاکیزه نگه داشت و هر کدام از کارکنان این آسیاب باید با وسواس عمل کنند
برای نمونه، گردوغبار می تواند سالمونلا را با خود حمل کند و خود یک واسطه ی رشد برای عموم میکرواورگانیسم ها باشد. بنابراین، همه ی سطوح را باید جارو کرد و گرد و غبار را از روی آن ها زدود.  به همین ترتیب نوار نقاله های سوراخ شده و مخازن را باید تعمیر کرد وگرنه کاهش گردوخاک بسیار دشوار خواهد بود.
همچنین اتاق های داخلی آسیاب نباید مکانی برای تلنبار شدن آشغال ها، قطعه های استفاده شده و ته مانده ها گردد. تشریح کننده های کلیدی یک آسیاب واژه هایی مانند تمیز، مرتب، پاکیزه هستند، جایی که در آن مهار و کنترل باکتری ها یک اولویت است. در هیچ بخشی از آسیاب نباید پرنده های وحشی لانه کرده باشند.
اگر مخزن های روباز و صاف داشته باشیم، باید بسته نگه داشته شده باشد و از ورود هر گونه جانوری به آن محافظت شود. این کاری دشوار است و همه ی مخازن رو باز را باید سرانجام تبدیل به مخازن دربسته و محفوظ کرد. طبیعتا، مهار جوندگان، و ترجیحا حذف آن ها می باید یکی دیگر از اولویت های ما باشد تا جدیت در مهار سامونلا رعایت گردد.

خود را برای رو به رو شدن با مواد خام سالمونلا مثبت آماده کنید
پایش عناصر ورودی به آسیاب و گزینش – یا حذف، بسته به نتایج آزمایش ها—از اهمیت زیادی برخوردار است. با این حال باید تشخیص دهیم که مواد خام ورودی به آسیاب می باید گهگاهی سالمونلا مثبت باشند.
به خوبی و با سند و مدرک مشخص شده است که محصولات مشتق از حیوانات حامل بزرگترین چالش ها هستند، اما دیدن نمونه های آلوده ی ذرت، محصولات جانبی ذرت، خوراک سویا، محصولات جانبی گندم و حتی چربی مایع چیز عجیبی نیست. اگر برنامه ی پایش شما نتایج مواد خام مثبت را در زمان ها و دوره های منظم آشکار نکند، این احتمال هست که شما آزمایش های منظم و کافی را انجام نمی دهید، یا تکنولوژی های لازم حساس را به اندازه ی کافی به کار نگرفته اید.
اگر کاملا تمایل به این دارید که نقطه ضعف های خود را درباره ی زنجیره ی مواد خام شناسایی کنید، اطمینان حاصل کنید که تا نقطه ی اطمینان کامل از نتایج آزمایش ها را انجام می دهید. مگر اینکه هماهنگی خصوصی میان عرضه کننده و سازنده ی خوراک انجام گرفته باشد، به جز این موضوع، هیچ قانون تجاری درباره ی عناصر گیاهی یا سبزیجاتی برای سالمونلا وجود ندارد. بنابراین نیاز است که عملکرد عرضه کننده به واسطه ی پایش های خود شما پشتیبانی و پیگیری گردد. اما علی رغم همه ی تلاش های خوب در انتخاب و ردگیری مواد خام، هنوز عناصری پیش خواهند آمد که به درون میکسر راه پیدا می کنند و متاسفانه حاوی سالمونلا هم هستند.

گرمادادن یکی از گام های کشنده ی حیاتی است
 موثرترین گام در مهار سالمونلا در آسیاب از راه گرمادهی به دست می آید. 
این ادبیات پر است از توصیه های شرایط دمایی، که دامنه ای از 74 درجه سیلسیوس تا 85 درجه دارند. با این حال متاسفانه با گوناگونی در زمان تغییر وضعیت ها و رطوبت، هیچ عدد مطلقی برای این کار وجود ندارد.
برخی تمایل دارند که فرآیند اعمال حرارت را بیش از حد مدیریت کرده و دیدگاه آنان این است که "هرچه بیشتر بهتر". در موردی مانند Cobb زمان وضعیت دهی خود را تا 90 درجه سیلسیوس با همراهی یک عامل بهداشتی کننده گسترش داده ایم. تولیدکننده های دیگر خورک از ماشین های تولید حرارت همچون گسترش دهنده ی شکاف حلقوی (annular gap expanders) یا دفع کننده ها (extruders) برای فیلتر کردن خوراک با گرمای فراتر از گرمای تغییر وضعیت استفاده می کنند.

کولر تمیز
اگر هنگام وارد شدن به کولر خوراک با هوای آلوده ی کثیف برخورد کند، گام حرارت جذابیت کمتری خواهد داشت. به همین دلیل است که کولر باید منبع تامین هوای اختصاصی متعلق به خود را داشته باشد. این نوع هوای اختصاصی کولر از بخشی از آسیاب که کمترین احتمال آلودگی دوباره توسط باکتری های موجود در هوا را داشته باشد تامین می گردد.
ایده آن است که هوای فیلتر شده از بالای آسیاب یا از جایی که گردوغبار ندارد تامین گردد. صرف نظر از نوع روش تمیز کردن هوا، خود کولر نمی تواند یک محفظه ی باز برای کشیدن هوا از محوطه ی آلوده و کثیف باشد.

مناطق تمیز و آلوده ی آسیاب
هنگامی که صحبت از سالمونلا هست، مناطق «کثیف» آسیاب، همان مناطق پذیرش مواد خام، انبار، خردکننده، وزن کننده و باسکول و همه ی بالابرهای متصل و تونل های مرتبط به این فضاها می باشند. آسیاب پلت و/یا دیگر گام های حرارتی به عنوان مناطق گذار از تمیز به کثیف به شمار می روند – در هنگامی که غذا استریل می شود.
بنابراین، مناطق تمیز شامل این مکان ها هستند: شوت خروجی آسیاب پلت، کولر، خردکننده (crumbler)، خوراک آماده شده، مخزن خوراک آماده شده و بالابرهای تخلیه ی بار.
رفت و آمد انسانی باید در هنگامی که از منطقه ای کثیف به منطقه ای تمیز در درون آسیاب انجام میگیرد محدود گردد، و اگر این مناطق دیوار یا موانعی داشته باشند که آن ها را از هم جدا کند، یکی از مزایای بزرگ به شمار می رود.
برخی از سیستم های تهویه هوای عالی و کاملا مناسب هم هستند که می توانند در بخش های تمیز آسیاب از طریق اعمال فشار هوا از درون آن ها، از ورود آلودگی از سوی بخش های کثیف جلوگیری کنند. مخازن درگاه های تخلیه بار نیز می توانند دارای هوای پرفشار از درون باشند همراه با درهایی که به طور خودکار و در طی فرآیند پیاده کردن بار بسته می شوند. مهار جریان هوا یکی از فاکتورهای حیاتی برای بهداشتی نگه داشتن خوراک از آلودگی توسط سالمونلاست.

نویسنده : Steve Bolden
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com