اثر شکل فیزیکی جیره و  دمای سالن بر عملکرد و کاهش بروز سندرم آسیت در جوجه های گوشتی

اثر شکل فیزیکی جیره و  دمای سالن بر عملکرد و کاهش بروز سندرم آسیت در جوجه های گوشتی

چکیده

سندرم آسیت یک اختلال متابولیکی در جوجه های سریع الرشد است که شامل تجمع مایعات غیر التهابی در محوطه بطنی می باشد.سرما به عنوان یکی از فاکتورهای مهم مستعد کننده می تواند سبب فعالیت متابولیکی و در نهایت آسیت در پرنده گردد.لذا مطالعه حاضر جهت مشخص کردن اثر شکل جیره در کاهش آسیت جوجه های گوشتی انجام گرفت.بدین منظور،تعداد 360 قطعه جوجه گوشتی یک روزه از نژاد راس و جنس نر انتخاب و با توجه به شکل جیره از روز اول دوره پرورش به سه گروه مساوی (گروه پلت،کرامبل وآردی) و هر گروه با چهار تکرارتقسیم و نصف پرندگان هر گروه از روز بیست و یکم دوره پرورش تحت دمای14 درجه سانتیگرادپرورش یافتند،در حالی که نصف دیگر پرندگان در شرایط 23 درجه سانتیگراد نگهداری شدند. میانگین میزان رشد، مصرف دان، ،ضریب تبدیل غذایی و تعداد تلفات ناشی از سندرم آسیت ثبت و در پایان هفته ششم نیز به منظور تعیین میزان هماتوکریت ، نمونه های سرم خون اخذ گردید. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار SAS و مقایسه میانگین­ها با روش دانکن انجام شد. با توجّه به ­نتایج به­دست آمده مشخص گردید که تلفات ناشی از سندرم آسیت مربوط به گروه آردی کمتر از گروه کرامبل وپلت بود.درصد هماتوکریت ،نسبت وزن بطن راست به مجموع دو بطن در گروه پلت+سرما به طور معنی دار بیشتر از سایر گروه ها بود.تغییرات بیانگر این است که جوجه های گروه پلت+سرما دچار یک آشفتگی متابولیکی ناشی از استرس مضاعف سرما شده اند. این تحقیق نشان می دهد که در مناطق با کاهش درجه حرارت محیط، خوراک پلت سبب افزایش فعالیت متابولیکی و در نتیجه منجر به هیپوکسی وآسیت می گردد. در خاتمه چنین نتیجه گیری شده که جیره آردی با کاهش مصرف دان در واحد زمان،به خصوص میزان انرژی دریافت شده که سبب پایین رفتن سرعت رشد می گردد در جوجه های گوشتی میزان وقوع سندرم آسیت را به طور قابل توجه ای کاهش می دهد.

کلمات کلیدی : آسیت ، جیره آردی ،جیره کرامبل ، جیره پلت ، جوجه های گوشتی، سرما.

 

مقدمه:

سندرم آسیت یکی از مشکلات جدی طیوردر اکثر نقاط دنیا ازجمله ایران می باشد و ضایعات اقتصادی ناشی از آن درجوجه های گوشتی رو به افزایش است . مطالعات وسیعی برای یافتن عامل عارضه و روش جلوگیری از آن در سراسر دنیا در حال انجام می باشد.بررسی های اخیر نشان داده است که در شرایط طبیعی هر عاملی که موجب افزایش فعالیت های متابولیک جوجه های گوشتی شود، زمینه ساز بروز آسیت می باشد. افزایش سرعت رشد،کاهش درجه حرارت محیط،تغذیه با جیره های پر انرژی یا افزایش مصرف غذا از طریق تغذیه با جیره های پلت شده از جمله عواملی هستند که می توانند با بالا بردن فعالیت های متابولیک موجب بروز آسیت در طیور گوشتی شوند.بررسی ها نشان داده است که عوامل محیطی مانند سرما و افزایش انرژی جیره موجب افزایش فعالیت های متابولیک از طریق بالا بردن میزان نیاز به اکسیژن و در نتیجه آسیت می شود. جهت کنترل آسیت در کوتاه مدت  می توان از روشهایی مانند محدودیت غذایی، جیره آردی، نور متناوب، و غیره استفاده کرد. (2) . در این تحقیق اثر شکل فیزیکی جیره و  دمای سالن برعملکرد وکاهش بروزسندرم آسیت در جوجه های گوشتی مورد مطالعه قرار گرفته است.

 

مواد و روش کار

تعداد 360 قطعه جوجه گوشتی یک روزه نژاد راس  و جنس نر از روز اول پرورشی و با توجه به شکل جیره به سه گروه پلت ،کرامبل وآردی و هر گروه با چهار تکرار تقسیم و تا سن 21 روزگی از نظر درجه حرارت و رطوبت در شرایط کاملا یکسان و در ارتفاع کاملا یکسان از سطح دریا نگهداری شدند. سپس نیمی از جوجه های هر گروه به سالن بعدی و مجاور با دمای 14 درجه سانتیگراد انتقال داده شدند بطوری که جوجه های سالن اول در دمای 23 درجه سانتیگراد تا پایان آزمایش نگهداری شدند. دردوره رشد متناسب جوجه های هر گروه میانگین افزایش رشد،مصرف دان وضریب تبدیل غذایی تعیین وتلفات ناشی از آسیت به صورت روزانه جمع آوری وثبت شد ودر نهایت درصد ونسبت وزن بطن راست به مجموع بطن هاRV/TV در تلفات محاسبه گردید. در طول دوره پرورش از 2 جیره غذایی که شامل جیره آغازین در 1تا 21 روزگی (cp:22 و   (ME:2900Kcal/kg و جیره رشد 22تا42 روزگی (cp:19 و   (ME:3200 Kcal/kg  می باشد استفاده شد. در 42 روزگی از هر گروه9 قطعه جوجه به طور تصادفی انتخاب واز ورید بالی آنها جهت اندازه گیری میزان هماتوکریت خونگیری به عمل آمد.در مرحله خونگیری نیز از هر گروه 9 گسترش خونی روی لام تهیه وتحت رنگ آمیزی اختصاصی قرار گرفتند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SAS  و آزمون آنالیز واریانس با استفاده از رویهGLM  و برای مقایسه میانگین‌ها از آزمون دانکن در سطح احتمال 5 درصد استفاده شد.

 

نتایج وبحث

درصد تلفات جوجه های گروه آردی به طور معنی دار کمتر از گروه پلت + سرما و کرامبل + سرما بود و همین طور تلفاتی در گروه آردی +کنترل مشاهده نگردید. بالاترین میزان نسبت (RV/TV) در جوجه های گروه پلت + سرما به دست آمد. هر چند که بین گروه های پلت +سرماو کرامبل + سرما اختلاف آماری نبود. اما این دو گروه با گرو ه های پلت + کنترل، کرامبل+کنترل، آردی +سرماوآردی+کنترل اختلاف معنی داری دارند. گروه پلت + سرما از نظر میزان هماتوکریت به طور معنی دار بیشتر از سایر گروه ها می باشد.

 

 

در میزان مصرف دان،افزایش وزن روزانه و ضریب تبدیل بین گروهها دارای اختلاف معنی داری می باشد. به طوریکه گروه های سرما بالاترین مقدار پارامترهای رشد را نسبت به گروه کنترل می باشد.

 

 

نتیجه گیری کلی

در این تحیق بررسی پارامتر های رشد مشخص می کند که در میزان مصرف دان و افزایش وزن و ضریب تبدیل بین گروه های مختلف ،اختلاف آماری وجود دارد. به طوری که بیشترین مقدار پارامتر های رشد در گروه های سرما به دست آمد. بر اساس تحقیقات محققین در شرایط عادی هر عاملی که بتواند سبب افزایش متابولیسم گردد، میزان وقوع سندرم آسیت را افزایش خواهد داد(1). افزایش میزان هماتوکریت خون یک واکنش فیزیولوژیکی جبرانی است که متعاقب بالا رفتن فعالیت متابولیکی و در نتیجه افزایش نیاز به اکسیژن و هیپوکسی در جوجه رخ می دهد به طوریکه نتایج این تحقیق نشان می دهد میزان هماتوکریت گروه پلت نسبت به گروه کرامبل و آردی بالا می باشد به طوری که در جوجه های گروه پلت +سرما به طور معنی دار نسبت به سایر گروه ها بیشتر می باشد. این موضوع تایید کننده این است که جوجه های این گروه دچار آشفتگی متابولیکی ناشی از استرس مضاعف سرما شده اند که این یافته در مطالعات Bolukbsi وهمکاران نیز به دست آمده است.(3و4) بالاترین میزان نسبت RV/TV در جوجه های گروه پلت + سرما و پایین ترین آن در گروه آردی + کنترل مشاهده شد که این نتایج با تلفات آسیتی مربوط به هر گروه مطابقت دارد و با توجه به نتایج به دست آمده در مطالعت Silva و همکاران در تلفات آسیتی نسبت RV/TV بالا می باشد(4).

این تحقیق نشان داد که جیره آردی با توجه به کاهش مصرف دان به خصوص میزان انرژی دریافتی میزان وقوع سندرم آسیت را کاهش می دهد.

 

منابع:

1-حسن‌زاده، م. و م. بزرگمهری فرد.1382.اثر سرما در وقوع سندرم آسیت و پارامتر های متا بولیکی  جوجه های گوشتی در مناطق  مرتفع،فصلنامه علمی پژوهش و سازندگی،شماره 98:58-94.

2-گلیان، ا.، م. معینی. 1382. تغذیه طیور واحد آموزش و پژوهش معاونت کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر، چاپ سوم.

1.      3-Bolukbsi , C,M, . Aktas, M,.Guzel,M,.The effect of feed regimenin asgimenin ascites in duced by cold and growth performance in male broiles. Poulsci,2005.5:326-329.

2.      4-Silva , J,M,. Dale ,L,N. and Luchesi,J,B,.Effect if pelleted feed on the incidence of ascites in borilers reared at low altitudes Arian Dis , 1988.32:326-37

 
نظرات شما
  •  

    مرتضی دینی گفت : ۹۱/۱۱/۰۷

    به نظر من اصلی ترین عامل ابتلا به آسیت در مرغداری هایی که از دان پلت استفاده می کنند عدم استفاده از برنامه نوری و برنامه های تعدیل رشد است.در حال حاضر در تمام دنیا از دان پلت استفاده می کنند . در این مقاله شما طوری صحبت کردید که دان پلت عامل آسیت است در صورتی که اگر هدف ما کاهش ضریب تبدیل است باید از پلت استفاده کنیم و در مرحله رشد متناسب با سویه ای که پرورش می دهیم برنامه نوری اجرا کنیم که برای سویه راس 6 ساعت و برای سویه کلپ 8 ساعت خاموشی لازم است.در غیر این صورت در سن 35 روزگی به بعد حداقل 20% تلفات آسیت خواهیم داشت.

    پاسخ...
  •  

    dr-raoofi گفت : ۹۱/۱۱/۰۸

    حالا به نظر من این مقاله همون طور که نشون داده شده کاهش دریافت me و مناسب بودن دمای محیط رو عامل جلوگیری از این سندرم شناخته که راههای دیگه مثل اصلاح سیستم هوادهی و گرمایشی و همچنین مدیریت رشد با اجرای برنامه های خاموشی میتونه از عدم مصرف دان پلیت بهتر باشه ولی با این حال خود من هم دیگه برای جاهایی که نمیتونن موارد فوق رو رعایت کنن مصرف دان پلیت رو پیشنهاد نمیکنم

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com