انتخاب بستر و تاثیر آن روی شیوع ورم پستان

انتخاب بستر و تاثیر آن روی شیوع ورم پستان
یکی از عوامل افزایش شمار سلول های بدنی، بستر مورد استفاده و چگونگی مدیریت مواد بستر می باشد. محققان دانشگاه مینه سوتا این ارتباط مهم را در چهل و یکمین جلسه جامعه ملی ورم پستان آمریکا ارائه کردند. داده های مرکز بهبود تولید شیر و بهبود گله های آمریکا در مینه سوتا آشکار می کند که 35% تلیسه های شکم اول شیردهی خود را با شمار سلول های بدنی بالای 200000 شروع می کنند. علاوه بر این 35% گاوهای مسن تر شمار سلول های بدنی شیر آنها در ماه اول شیردهی افزایش می یابد. (بیش از 200000)
برخی از محققین دریافتند که بیشتر این نوع افزایش شمار سلول های بدنی ناشی از عفونت هایی است که در دو هفته آخر قبل از خشکی یا طی 21 روز آخر خشکی و یا متعاقب خشک بودن دام حاصل می شود. در گاوهای مسن تر حدود 60% عفونت های جدید پستانی در اوایل یا اواخر دوره خشکی اتفاق می افتد. بستری که گاوها و تلیسه ها در طی این دوران مهم در معرض آن می باشند در میزان ابتلا به عفونت های جدید اهمیت بسیاری دارد.
محققان دریافتند که میکروارگانیسم های محیطی (گرم منفی و برخی از استرپتوکوکسی ها) همراه با استافیلوکوکوسهای کواگولاز منفی به طور مکرر باعث عفونت های پستانی می شوند. آنها همچنین دریافتند که جمعیت باکتریایی روی سرپستانک بسیار شبیه همان باکتری هایی  می باشد که در مواد بستر است. بنابراین بسیار اهمیت دارد که جمعیت میکروبی بستر را به حداقل برسانیم تا باکتری هایی که بین دو دوشش در روی سرپستانک ها قرار می گیرند، کاهش یابد.
نکته: در انتخاب نوع بستر و مدیریت آن دستورالعمل های زیر می تواند به شما کمک کند:
- ماسه های تمیز و خشک مواد مغذی و رطوبت لازم برای رشد باکتری ها را فراهم نمی کنند. بنابراین ماسه معمولا بستری می باشد که توسط محققین انتخاب می گردد. از آن جایی که بیشتر سامانه های کود نمی توانند برای ماسه سودمند واقع شوند؛ برخی از مواد آلی به جای ماسه استفاده می شود. اغلب آنها تراشه های چوب یا خاک اره می باشند. عموما کاج، سرو و چوب های نرم به خوبی بلوط و سایر چوب های سخت رشد باکتری ها را حمایت نمی کند.
- اندازه ذرات بستر اهمیت دارد. بسترهایی با اندازه بزرگ باعث رشد بیشتر باکتری ها می شود. ذرات بسیار ریز نیز وارد سر پستانک و پستان شده و بالقوه مشکلات بیشتری را در کنترل تعداد باکتری های سرپستانک ایجاد می کند. این امر مخصوصا اگر روش های آمادگی پستان زیر سوال باشد حقیقت دارد. از ضدعفونی سرپستانک ها  قبل از دوشش استفاده کنید تا تعداد باکتری های محیطی کاهش یابد.
- بستر باید همواره تازه و تمیز باشد. بر اساس نیاز، بستر جدید اضافه نمایید ( 0/45 تا 0/9 کیلوگرم بستر آلی  روزانه به ازاء هر راس دام) و استال ها را هفتگی تمیز نمایید (حداقل نیمه پشتی استال را تمیز نمایید).
بسترهای تمیز را در قسمت جلویی استال قرار دهید و در خلال هفته بر اساس نیاز با شن کش آنها را به سمت عقب استال هدایت کنید. هنگامی که گاوها بستر را به سمت عقب می رانند آنها از پاهای کثیف خود استفاده می کنند که می تواند به آسانی بستر را آلوده سازد.
- اگر از ماسه استفاده می شود آن را زیر و رو نکنید. زیرا هنگامی که این کار را انجام می دهید، ماسه های آلوده سطحی با ماسه های زیرین که تمیز هستند مخلوط شده و آنها را آلوده می کنند. اگر می خواهید از ماسه مجددا استفاده کنید، حتما آن را با آب بشویید. عمق ماسه بایستی حداقل 15 سانتی متر باشد تا آسایش گاو تامین شود.
- به 1/3 انتهایی هر استال 0/9 کیلوگرم سنگ آهک هیدراته اضافه کنید. در بستر های آلی افزودن سنگ آهک هیدراته تنها برای حدود یک روز، نرخ رشد باکتری ها را کاهش می دهد. این کار باید در شرایط خاص و به عنوان یک روش کنترل باکتریایی مورد توجه قرار گیرد.
با دامپزشک و متخصص ترویجی یا سایر مشاوران گاوداری مشورت نمایید تا دستورالعمل های بیشتر و وسایلی که به شما کمک می کنند تا از ورم پستان جلوگیری کنید یا آن را کنترل نمایید در اختیار شما قرار دهند.

تهیه و تدوین: مهندس قاسم خلیل پور
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com