انقلاب در کنترل شیوع بیماری در طیور

انقلاب در کنترل شیوع بیماری در طیور
پیگیری افراد، ماشین ها و تماس های دیگر در مورد شیوع یک بیماری برای متوقف کردن ویروس در ردیابی آن ها ضروری است. نوآوری ها در دو سیستم پیشتاز که برنامه های گوشی های هوشمند، نرم افزارهای قدرتمند و تکنولوژی GPS را ترکیب می کنند مدیریت سریع شیوع بیماری و حفاظت از دسته های طیور در برابر آن را تامین می کنند.
دو سیستم ایمنی زیستی ثبت شده یکی برای متوقف کردن فراگیری بیماری و دیگری برای حفاظت بهتر از بهداشت دسته ی طیور، به مقامات رسمی در بریتانیا معرفی شده که در زمستان گذشته در اونتاریو به طوری موفقیت آمیز امتحان شده اند.
آگاهی از اینکه چه کسی در سالن مرغداری بوده است برای کنترل بیماری ضروری است. بسیاری از وسیله های نقلیه مجهز به دستگاه های GPS هستند و بنابراین همراه با جزییات مکان تلفن های همراه تقریبا هر کسی و هر چیزی را می توان ردیابی کرد.
نمایش هایی مانند «دیده شده باش، ایمن باش» و «پایش بهداشت مرغداری» که اخیرا مبتکران کانادایی Tim Nelson و Joel Sotomoyorto به شورای صنایع تخم مرغ بریتانیا و دیگر سازمان های پرورش طیور بریتانیایی داده اند ما را هر چه بیشتر در رسیدن به برنامه هایمان نزدیک تر کرده است.
Nelson این سیستم ها را ایجاد کرده زیرا می خواسته روش هایی بهتر برای مدیریت بیماری طیور در این صنعت وجود داشته باشد.

خطر بیماری های طیور همچنان بالاست
خطر شیوع آنفلوآنزای پرندگان (AI) از هر دو نوع به شدت بیماری زا و کم بیماری زا در اروپا همچنان پایدار است چرا که این بیماری را پرندگان در سرتاسر جهان با خود حمل می کنند. در ژانویه ی سال 2016، تقریبا 70 بار شیوع این بیماری در فرانسه و در سال گذشته در آلمان و مجارستان (طیور)، در بلغارستان (در طیور و پرندگان وحشی) و در رومانی (در پرندگان وحشی) کشف شده است. در بریتانیا و غنا نیز در طی سال 2015 شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان کشف شده است.

آنفلوآنزای پرندگان 48 میلیون قطعه از طیور را در سال گذشته کشت
در سال گذشته همچنین شاهد گونه ای به شدت بیماری زا از آنفلوآنزای پرندگان بودیم که منجر به از دست رفتن 48 میلیون قطعه طیور و بوقلمون در 12 ایالت آمریکا گردید. آنفلوآنزای پرندگان در سال 2016 همچنان در آمریکا شیوع داشته که منتهی به از دست رفتن بیش از 400 هزار قطعه طیور و بوقلمون در ماه ژانویه در ایالت ایندیانا شده است.
 افزون بر این، در سال 2015 بیش از 180 نفر در 40 ایالت مبتلا به سالمونلا شده اند از طریق تماس مستقیم با پرندگانی که حامل این بیماری بوده اند. همچنین در آمریکا و بریتانیا و جاهای دیگر نگرانی هایی وجود دارد که گونه های بدخیم تر این ویروس باعث شیوع بیماری Marek گردند.
این «دیده شده باش، ایمن باش» چگونه کار می کند؟
برای مهار موثر بیماریِ فراگیر شده، مرغداری ها باید به سرعت قرنطینه شده و رفت و آمد به یا از مرغداری های آلوده یا به طور پتانسیل-آلوده ردیابی شود. با این حال، استفاده از تلفن یا ایمیل برای انجام این کار محدودیت های خاص خود را دارد به ویژه در مسیرهایی که به سرعت شناسایی شده اند و افراد یا وسایل نقلیه امکان رفتن از آن مسیرها و گسترش آلودگی را دارند. استفاده از دفترچه ثبت رفت و آمدهای به مرغداری برای ردیابی حرکت ها در یک موقعیت اروژانسی جوابگو نیست و سرعت پیدا کردن آن ها آهسته است.
 به همین دلیل Nelson و Sotomayor «دیده شده باش، ایمن باش» (BSBS) را اختراع کردند تا این صنعت از روشی بسیار بدیع برای آنالیز لحظه ای بازدیدهای از مرغداری ها برخوردار شده تا فراگیرشدن بیماری ها را بتوان به سرعت ردیابی کرد.
پیش از اینکه این سیستم در برابر قضاوت گذاشته شود، مرزهای جغرافیایی هر مرغداری با استفاده از تکنولوژی جی پی اس نقشه برداری شود که به آن ژئوفنسینگ یا فنس کشی جغرافیایی می گویند (geo-fencing).

نخستین محدوده ی یک مرغداری نقشه برداری شد
پیش از اینکه این سیستم در برابر قضاوت گذاشته شود، مرزهای جغرافیایی هر مرغداری با استفاده از تکنولوژی جی پی اس نقشه برداری شود که به آن ژئوفنسینگ یا فنس کشی جغرافیایی می گویند (geo-fencing). در همین بازه ی زمانی هر کسی که معمولا از مرغداری بازدید می کند مانند دامپزشک ها، کسانی که خوراک و پولت می آورند، پرسنل واکسیناسیون، فروشندگان و این ها باید نرم افزار BSBS برای موبایل را روی دستگاه تلفن هوشمند خود دانلود کنند (که برای هر سه پلتفرم اصلی ساخته و آماده شده است).

تلفن های هوشمند، هر گذری را ثبت می کنند 
آن گاه این سیستم به کار می افتد. هر زمانی که یک دستگاه هوشمند با این نرم افزار (یا وسیله ی نقلیه ای که دستگاه جی پی اس بر روی خود دارد و معمولا به مرغداری رفت و آمد می کند) به محدوده ی ژئو-فنس این مرغداری وارد شود، BSBS به صورت خودکار روشن شده و بازدید کننده یک پیام خوش آمد بر روی دستگاه خود دریافت می کند. 
در همین لحظه، پرورش دهنده نیز از ورود یک بازدید کننده آگاه می شود (اطلاعات همه ی بازدیدکنندگان در یک دفترچه ی آنلاین ذخیره شده که پرورش دهنده هر زمان که نیاز داشته باشد می تواند از طریق یک گذرواژه ی امن به آن دسترسی پیدا کند). پایگاه داده ای BSBS رمزنگاری شده اطلاعات بازدید از پایگاه داده را برای یک سال ذخیره کرده که شامل هویت مرغداری، هویت بازدید کننده، شمار مرغداری های بازدید شده در گذشته ی نزدیک (در یک سطح ارزیابی خطر) زمان و مدت بازدید می باشد.

در صورت شیوع یک بیماری داده ها بی درنگ اطلاع داده خواهند شد
Nelson توضیح می دهد: «مفهوم فنس کشی جغرافیایی (Geo-Fencing) برای سیستم به آن معنی است که تنها بازدیدهای انجام گرفته از خود مزرعه ثبت می شود نه هر حرکت اشخاص یا وسایل نقلیه که این امر از حریم شخصی افراد حفاظت می نماید. افزون بر آن هویت افراد بازدید کننده و مرغداری ها تنها در دسترس مدیران مجاز سیستم در وضعیت اورژانس شیوع بیماری قرار می گیرد. هنگامی که فراگیری بیماری رخ دهد نرم افزار BSBS تمام پایگاه داده ی حرکت های بازدیدکننده و وسایل نقلیه را به سرعت نور ثبت می کند و آغاز این کار با پرچم دار کردن یکی از مرغداری هاست.
 گسترش بیماری بی درنگ نقشه برداری شده و پیش بینی ها انجام می شود با فاکتورهایی مانند سرعت و مسیر باد، رطوبت و دما که به این نقشه افزوده می شوند. پرورش دهندگان و بازدیدکنندگان فورا توسط این سیستم اطلاع داده می شوند از طریق پیام هایی که به آن ها می گوید مشکلی رخ داده و به آن ها توصیه می کند که قرنطینه و دیگر اقدامات ایمنی زیستی را به اجرا بگذارند. افزون بر آن، مدیر (administrator) توانایی ارسال گسترده ی پیام های فوری به همه ی کاربران این سیستم را داراست.
در طول زمستان گذشته در اونتاریوی کانادا «دیده شده باش، ایمن باش» با دربرگیریِ 800 مرغداری فنس کشیِ جغرافیایی شده و بیش از 1200 نفر و وسیله ی نقلیه به اجرا گذاشته شده است. همه ی تولیدکننده های متعلق به جامعه ی تولیدکننده ی تخم مرغ اونتاریو، کمسیون مرغ و تخم مرغ جوجه کشی های مرغ گوشتی اونتاریو (the Ontario Broiler Hatching Egg & Chick Commission) و پرورش دهندگان بوقلمون اونتاریو در این طرح شرکت کرده اند.
 این انجمن ها هزینه های نامی دوسالانه ی نخست برای هر مرغداری را برای پایش و فنس کشی جغرافیایی اولیه پرداخته اند در حالی که 75% از این هزینه ها از طریق یک کمک هزینه ی دولتی فدرال در کانادا پرداخت شده است. Nelson می گوید پشتیبانی از این سیستم در اونتاریو به صورت سراسری بوده، هر کسی درک می کند که BSBS ایمن بوده و هیچ مداخله ای بیش از آنچه پیش از این ذکر شد رخ نخواهد داد (که این ها نیز به صورت حضوری یک کتاب ثبت رفت و آمد در هر مرغداری را امضا می کنند).

پایش بهداشت مرغداری
Nelson و Sotomayor سیستم «پایش بهداشت مزرعه» (Farm Health Monitor) را ایجاد کرده اند که به همه ی مرغداران و دامپزشکان در یک منطقه ی مشخص امکان می دهد بیماری های محدودکننده ی تولید را مدیریت و کنترل کنند. مانند BSBS، FHM نیز دارای یک نرم افزار ایمنی بر روی دستگاه های همراه مانند تلفن های هوشمند و تبلت هاست که در آن مرغداران و دامپزشکان می توانند نشانه های دیده شده از بیماری را در آن ثبت کنند (نشانه های بالینی).
 اگر اطلاعاتی همانند در دو یا چند مرغداری دیگر در یک منطقه ی مشخص گزارش شود، FHM یک پیام فراگیرنده به سراسر منطقه فرستاده و به تولیدکنندگان اطلاع می دهد و آن ها را توصیه می کند تا دسته های طیور خود را به دقت چک کنند، نمونه گیری های مورد نیاز آزمایشگاه را انجام داده و در صورت لزوم گزارش نمایند.
 Nelson این سیستم را «سیستم هشدار دهنده ی زودهنگام واقعی» می نامد. هم اکنون آزمایش هایی بر روی نرم افزار FHM طیور در حال انجام است. نسخه ی برای «قو» های این نرم افزار نیز آماده ی آزمایش بوده و یک نسخه برای تولیدکننده های محصولات لبنی نیز در حال ایجاد است. توانایی و امکان بارگیری تصویر و ویدیوهای کوتاه نیز به آن افزوده شده است.

نویسنده : Treena Hein
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com