آبکی بودن مدفوع طیور نشانه بیماری است

آبکی بودن مدفوع طیور نشانه بیماری است
رطوبت بالا در مدفوع طیور نشانه خوبی از سلامت واحد مرغداری نیست و اگر این موضوع در حال افزایش و قابل توجه باشد به منزله وضع بحران در پرورش  مرغها است که باید اقدامهای سریع به اجرا درآید.
باتوجه به فرایند هضم مواد جیره غذایی در روده مرغها بین 4 تا 8 ساعت،  در صورت مشاهده شدن چنین وضعیتی باید با سرعت تمام و با نظارت کامل طی 48 ساعت اقدامهای درست برای درمان پرندگان شروع شود.
مشکل فضولات مرطوب برای مدیران مرغداریها در زمره مسائلی است که میتواند به عوامل فراوانی مرتبط باشد. در بسیاری از موارد، شناخت این عوامل نیازمند داشتن تجارب و مهارتهای لازم از سوی مدیران مرغداری ها است. موضوع فضولات مرطوب یک پروسه مراقبتی و راهنماییکننده بوده که باید به سوالات کلیدی بسیاری پاسخ دهد.

علل رودهای یا کلیوی
به طور کلی، علل فضولات مرطوب میتواند به 2 شکل رودهای و کلیوی دستهبندی شوند. فاکتورهای متفاوتی از قبیل برونشیتهای عفونی ویروسی ( IB) و یا اوکراتوکسینها قادر به آسیب وارد آوردن به کلیهها بوده که موجب افزایش ادرار و مرطوب شدن فضولات میشوند. همچنین افزایش ادرار امکان دارد به علت مصرف زیاد آب و یا به هم خوردن توازن الکترولیتها باشد.
ممکن است سیستم گوارشی تحت تاثیر تعداد زیادی از پاتوژنهایی که موجب آسیب وارد آوردن به این سیستماند قرار گرفته و تغیراتی در فضولات مرغ ها به وجود آورند. از سویی عوامل غیر عفونی وجود دارند که میتوانند سیستم گوارشی را تحت تاثیر قرار دهند.

علائمی که از  بیماری در مدفوع طیور خبر میدهد
اولین چیزی که باید به آن توجه کرد وضع ظاهری مدفوع مرغها میباشد و نکاتی از قبیل مواد غذایی هضم نشده در مدفوع، مقدار آب موجود در آن و رنگ آن را باید مدنظر قرار داد.
به عنوان مثال در صورتی که مدفوع زیاد آبکی و با رنگ روشن باشد، بدون آنکه ترکیبات سفید رنگ در آن دیده شود، میتواند به علت آسیب وارده به کلیهها باشد. امکان دارد که مدفوع دارای یک پوشش نارنجی رنگ بوده که تصور میشود به دلیل کنده شدن سلولهای دیواره مخاطی رودهها باشد. این حالت میتواند نشان دهنده آب زیاد در سیستم رودهای به علت عفونتهای ناشی Eimera maxima و سایر باکتریها باشد، اگرچه در صورتی که مرغ ها به مدت 2 ساعت قادر به خوردن غذا نباشند نیز چنین حالتی نیز در مدفوع آنها دیده میشود. وجود مواد غذایی هضم نشده در مدفوع پرنده نیز میتواند نشانه مشکل رودهای و هضم ضعیف غذا باشد.
اندازهگیری مقدار آب در مدفوع کار مشکلی است چرا که مدفوع میتواند آب زیادی از محیط اطراف جذب کند. یکی از روشهای اندازهگیری رطوبت مدفوع قرار دادن کاغذهای جذبکننده رطوبت بر روی زمین و سپس جمعآوری آنها پس از ریخته شدن مدفوع بر روی آنها است.
آب جذب شده توسط کاغذ از خود یک دایره قابل رویت بر جا میگذارد که به عنوان معیار اندازهگیری و ثبت مقدار آب در مدفوع  است.
اگرچه اندازه این دایره میتواند براساس نوع کاغذ، سن پرنده و زمان دفع و سایر موارد دیگر، متفاوت باشد، اما در هنگامی که به صورت قاعدهمندی به کار گرفته شود میتواند نشانگر بخشی از علل رطوبت بالا در مدفوع پرندگان و بدتر شدن وضع آنها در آن زمان باشد.
بررسی بقایای موجود در قسمت مرکزی مدفوع میتواند سرنخهایی از به وجود آمدن این مشکل نشان دهد که شامل مواد غذایی هضم نشده و یا محتویات رودهای است.
مرغها امکان دارد که به دلیل هرگونه عفونتی از غذا خوردن امتناع کرده اما به خوردن آب ادامه دهند که منجر به مدفوع آبکی میشود. بنابراین توجه به نحوه مصرف مواد غذایی و آب در هنگام تولید مدفوع مرطوب دارای اهمیت است. خوردن غذا باید به طور روزانه افزایش یافته اما مصرف آب باید وضع ثابتی داشته باشد.

عفونی یا غیر عفونی؟
به طور کلی علل ایجاد مدفوع مرطوب را به 2 شکل میتوان دستهبندی کرد: عفونی و غیر عفونی.
تعداد زیادی از عوامل بیماریزا میتوانند در سیستم گوارشی ایجاد آلودگی کرده و مستقیما موجب تغییراتی در مدفوع پرندگان شوند. مدفوع مرطوب ممکن است در نتیجه فعالیت یک عامل عفونی باشد، لکن اغلب عواملی چند جانبه داشته و مرتبط با تعدادی از پاتوژنها با اثرات منفی است.
کوکسیدوز، که در نتیجه عفونت رودهای ایجاد میشود به علت فعالیت پارازیتهای Eimeria که میتوانند موجب خونی شدن و سفت شدن مخاط و ظهور اثرات آن در مدفوع شود، میباشد.
E.maxima موجب خونریزی در روده کوچک و سفت شدن مایع مخاطی آن میشود در حالی کهE. acervullina  تاثیر کمتری داشته و ممکن است به کاهش وزن به همراه آبکی شدن مدفوع بیانجامد. در صورت مشکوک بودن به کوکسیدیوز باید نمونهای از پرندگان برای آزمایش به آزمایشگاه برده شود.

چگونگی معالجه و درمان
در صورت تشخیص کوکسیدیوز، توصیه میشود تا از داروهای  amprolium، toltrazuril و یا سولفونامیدها در آب خوردنی پرندگان استفاده شود و تاثیر این داروها را به دقت تحت نظر  گرفت. در صورتی که مشکل همچنان بر قرار باشد، نیاز است تا یک برنامه بررسی مجدد به منظور ارتقا مدیریت بیماری در دستور کار قرار گیرد. آلودگی کنترل نشده میتواند به خسارات اقتصادی قابل توجهی منتهی شده و موجب بروز بیماریهای ثانوی شود.

بازرسی آب و غذا
در صورتی که مدفوع آبکی حالت شیوع داشته باشد باید کیفیت غذا و آب مورد شک و تردید قرار گیرد. مواد معدنی به مقدار زیاد (پتاسیم، سدیم، منزیم، سولفور و کلر) میتوانند با افزودن به آب خوراکی پرندگان کمبودهای ناشی از مدفوع مرطوب پرندگان را جبران نمایند چرا که باید توازن الکترولیتی آنها برقرار بماند. در صورت ایجاد تغییرات در مدفوع، مدفوع مرطوب باید از نظر کیفیت مواد غذایی به سرعت مورد بررسی قرار گیرد. امکان دارد که یک تغییر در جیره غذایی و یا اختلال در مخلوط کردن موجب پایین آمدن کیفیت مواد خام گردد. همچنین باید میزان نمک و سایر املاح معدنی و نیز کیفیت و کمیت پروتئین، چربیها و کربوهیدراتها اندازهگیری شود. مواد چربی بدون کیفیت و گندیده نیز میتوانند موجب تولید مدفوع مرطوب گردند. همچنین موادی از قبیل گندم، جو، چاودار و کازاوا (تاپیوکا)، به علت داشتن پلی ساکاریدهای غیر نشاستهای محلول میتوانند عامل مدفوع مرطوب باشند.
کاغذ تست مدفوع نشانگر چگونگی رطوبت مدفوع است و چنانچه غذای هضم نشده در مرکز آن وجود داشته باشد، این وضع میتواند دلایل متفاوتی داشته و نیاز به دلایل مقایسهای بیشتری دارد.
حرارت بالا و یا پایین هردو میتوانند نامطلوب باشند و مضافا مشکل مواد غذایی اهمیت بسیاری دارند. ذرات غذایی بسیار ریز موجب عبور آب از روده شده و عاملی در مدفوع مرطوب هستند. ترکیببندی مواد غذایی درشت و دانه کامل در تمام طول روده شده و عاملی در مدفوع مرطوب میباشند. ترکیببندی مواد غذایی درشت و دانه کامل در تمام طول روده،  شکل کامل حرکت میکننند.
مایکوتوکسینها و مواد غذایی آلوده به قارچ نیز میتوانند عامل مدفوع مرطوب باشند. این مواد با تحت تاثیر قرار دادن کبد و کلیهها میتوانند تغییراتی به وجود آورده و موجب افزایش مصرف آب گردند.
نهایتا، شرایط محیطی نیز باید به عنوان عوامل به وجود آورنده مدفوع مرطوب مدنظر قرار گیرند. حرارت و رطوبت بالا در مرغداری میتوانند موجب افزایش مصرف آب و زیاد شدن آن در مدفوع میگردد. در صورت وجود رنگ نارنجی در مدفوع این نشانه میتواند به علت غذا نخوردن پرندگان به مدت چند ساعت باشد و ارزش آن را دارد که مورد بررسی قرار گیرد.
 
نظرات شما
  •  

    رضا عبدالرحیمی گفت : ۹۴/۰۹/۲۵

    ممنون و متشکر لطفا در مورد سایر بیماریهایی مرغ گوشتی که بیشتر در مناطق سردسیر که امکان هوادهی مناسب وجود ندارد توضیح بیشتری دهید.

    پاسخ...
  •  

    امیر گفت : ۹۶/۰۹/۱۶

    سلام تعدادی از مرغام مدفوع سبز ولی ابکی دارند یکی هم بخودمیلرزد نشانه چیست راهکارش چیست

    پاسخ...
  •  

    کریمی گفت : ۹۷/۰۲/۲۱

    با سلام وخسته نباشید ببخشید من چهارتا مرغ خانگی دارم سه روزه یکی از مرغا که یکسالس وتخم نمیگذاشت شروع به لنگیدن کرده و مدفوع شل و آبکی سبز کم رنگ که داخلش انگل هم داره و خیلی هم بدحاله.میترسم اون سه تا مرغ تخم گذارم آلوده بشن.لطفا کمکم کنید خواهش میکنم

    پاسخ...
  •  

    mehdi گفت : ۹۷/۰۳/۱۹

    باسلام
    رنگ گچی سفید مدفوع به همراه کاهش وزن شدید و عدم اشتها و حالت دیوانگی و چرخیدن و دویدن دور خود در خروس و مرغ نشانه چیست و چگونه درمان میشه.ممنونم پاسخ دهید

    پاسخ...
  •  

    رضا گفت : ۹۷/۰۴/۰۸

    سلام من تازه چندتا مرغ تخم گذار اوردم ولی از امروز صبح اکثرشون هم کسل شدن چندتاشونم از چشماشون اب وچرک میزنه بیر ون بعد دیگه هیچی نمیخورا اگه کسی میدونه مریضیش اسمش چیه وداروش چیه یه پیام برام ارسال کنه ممنون

    پاسخ...
  •  

    شقایق گفت : ۹۷/۰۵/۲۲

    سلام ببخشید من ۴تابلدرچین دارم ک ۳تاماده و ۱نر هستن بلدرچین نر من کفی دسشویی میکنه و مقعدش هم باد کرده ومابهش دست زدیم اول فک کردیم شاید ماده باشه ولی انگار ک ی چیز توخالی هستش مث ورم کردن یا هرچیزی

    پاسخ...
  •  

    آزاده گفت : ۹۷/۰۵/۲۶

    مدفوع سبزوگاهی قهوه ای کمرنگ لرزداشتن وبی حالی وبی اشتهایی نصبت به غذاماندنه غذادرچینه دان وهضم غیرطبیعی ورم روده

    پاسخ...
  •  

    Sami گفت : ۹۷/۰۶/۰۴

    سلام این جوجه رنگی من خریدم بعد همش بی حال چشاشم بسته سرش هی میخوره به زمین مشکلش چیه

    پاسخ...
  •  

    عمران گفت : ۹۷/۰۷/۲۳

    سلام من توی خونه ۲۵تا مرغ وخروس دارم که اسهال سبز رنگی دارن چند تاشون افتادن سرشونو تکون میدن درمان شود چیه لطفاً کمک کنید

    پاسخ...
  •  
    عمران گفت : سلام من توی خونه ۲۵تا مرغ وخروس دارم که اسهال سبز ...

    علی گفت : ۹۷/۰۸/۰۸

    سلام رنگ سبز اسهالی و گردش گردن به دور خود نشانه های از ویروس نیوکاسل میباشد و درمانی جز واکسینه کردن ندارد که در مورد طیورشما جوابگو نیست

    پاسخ...
  •  
    Sami گفت : سلام این جوجه رنگی من خریدم بعد همش بی حال چشاشم ب...

    علی گفت : ۹۷/۰۸/۰۸

    سلام باید رنگ فضله رو ببینید به چه شکله
    فعلا میتونید از انتی بیوتیک و تقویتی استفاده کنین
    انرو و ad3e

    پاسخ...
  •  

    مونا گفت : ۹۷/۰۸/۲۷

    سلام کبوتری دارم مدفوع آبکی داره بیحاله و باد میکنه ولی میشینه و غذا میخوره چیکار کنم از این بیحالی در بیاد

    پاسخ...
  •  

    رضا گفت : ۹۷/۰۸/۲۷

    سلام من پرورش بوقلمون گوشتی زدم جوجه هاالان 70روزدارن از دیروزمدفوعشون خیلی ابکیه به بعد همه چیز شون خوبه ببخشید میشه دلیلش رو گفت ممنون از لطف شما

    پاسخ...
  •  

    F&R گفت : ۹۷/۰۹/۱۶

    سلام وقتتون بخیر
    من ۱۱ تا جوجه بومی با سن دو هفته دارم اما چند روزه ادرارشون بی نهایت آبکیه اول یکیش بود اما بعد از چند روز همشون همینطور شدن!
    جوجه هاسرحال هستن و غذاشون رو مثل قبل میخورن
    وعده های غذاییشون:از یک روزگی تا الان صبح و شب یه دونه تخم مرغ آب پز میخورن،از سه روزگی هم غذای جوجه میخورن (خود فروشنده گفت بهترین غذای جوجه است)و الان دو یا سه روزه که درکنار تخم مرغ و غذای جوجه ماست و سیر،نون ریز کرده میخورن هیچ دارویی استفاده نکردن تا بحال به نظرتون چه مشکلی دارن
    خواهش میکنم هر کسی تجربه ای در این زمینه داره راهنماییم کنه.
    ممنون

    پاسخ...
  •  
    عمران گفت : سلام من توی خونه ۲۵تا مرغ وخروس دارم که اسهال سبز ...

    فردوس عادلی مسبب گفت : ۹۷/۰۹/۱۷

    اسهال سبز نشانه چیست؟

    پاسخ...
  •  

    امیر گفت : ۹۷/۰۹/۱۹

    باسلام من ۵۰۰تا مرغ محلی دارم مدفوع ابکی نارنجی متمایل به زرد ومدفوع ابکی سبز رنگ دارن جیره غذایی خودشون رو کم کردن تا نصف کم شده تماییلی برای خوردن ندارن در ضمن داروی کلستین هم دادم هم واکسن نیوکاسل رو هم دادم

    پاسخ...
  •  
    مونا گفت : سلام کبوتری دارم مدفوع آبکی داره بیحاله و باد میکن...

    Mokhtamarzban گفت : ۹۷/۰۹/۲۵

    چندروزه کبوترهام مدفوع خیلی ابکی دارند،یکیشون دیروزمرد.بااینکه هم غذامیخوردهم پروازمیکردلطفاکمک کنید

    پاسخ...
  •  
    عمران گفت : سلام من توی خونه ۲۵تا مرغ وخروس دارم که اسهال سبز ...

    محسن گفت : ۹۷/۰۹/۲۹

    اسهال سبزرنگ ،به دور خود چرخیدن ،چرخیدن گردن ،یا فلج شدن پاههاوبال همگی نشانه نیوکاسل هستند که درمان هم ندارد باید با واکسن پیشگیری می‌کردید در صورت مشاهده لنگ شدن. وفلجی سرشان را ببرید که درمان ندارد

    پاسخ...
  •  

    عرشیا گفت : ۹۷/۱۰/۰۸

    سلام خسته نباشید ممنون از وقتی که برای ما میزاریدـ.من چند تا از کبوترهام مدفوع ابکی دارن و یه گوشه رنجور پوف میکنن مدفوع بیشترش اب خالی هست و یه مدفوع کوچیک بین مقداری اب خواهشا راهنمایی کنید ممنون.

    پاسخ...
  •  

    بهزاد گفت : ۹۷/۱۰/۰۹

    باسلام
    من صدتا جوجه غاز ۲۳ روزه دارم.متاسفانه از هفته اول درگیر بیماری شدند و رشد نکردند. الان تلفات بالا رفته و به ۱۵ درصد رسیده. اسهال آبکی سفید و زرد عدم تعادل و در آخر مشکل تنفسی پیدا میکنند و به پشت می افتند. میشه لطفن راهنمایی کنید!؟
    انرو و سولتریم دادم ۵ روز ولی فایده نداشت.
    با تشکر از مطالب خوبتون

    پاسخ...
  •  

    هاشم گفت : ۹۷/۱۰/۱۷

    سلام من حدود 50 تاجوجه مرغ محلی دارم مدفوعشون آبکی داخلش یکم خونی شدن علتش چیست لطفا راهنماییم کنید چندتاشم مرده

    پاسخ...
  •  

    محمدرضا گفت : ۹۷/۱۰/۲۶

    قناری جوان که به پرهای پشت آن فضله سبز لجنی چسبناک می چسبه نشانه چیست

    پاسخ...
  •  
    هاشم گفت : سلام من حدود 50 تاجوجه مرغ محلی دارم مدفوعشون آبکی...

    حسن گفت : ۹۷/۱۰/۲۷

    سلام آمپرولیوم از داروخانه دامپزشکی بگیر طبق دستور روش بده.سریع باید معالجه رو. شروع کنی.

    پاسخ...
  •  
    F&R گفت : سلام وقتتون بخیر من ۱۱ تا جوجه بومی با سن دو هفت...

    Fm گفت : ۹۷/۱۰/۲۸

    مشگل جوجه هات چی بود.برطرف شد

    پاسخ...
  •  

    رضا گفت : ۹۷/۱۰/۲۹

    سلام، یه بوقلمون دارم پاهاش فلج شده، اسهال گچی داره،بعضی موقعها پلک سفید میزنه،غذا بهش میدم میخوره، لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ...
  •  

    وحید گفت : ۹۷/۱۰/۳۰

    سلام.من یه خروس لاری دارم هنوز یکسالش نشده.الان یک هفتس بی حال شده.مدفوعش ابکیه به رنگ سبز بعضی وقتا هم خیلی تیره رنگ میشه.درمانش چیه.ممنون.

    پاسخ...
  •  

    امین گفت : ۹۷/۱۱/۰۲

    سلام
    ی مرغ مینا تازه گرفتم اون صاحب قبلش ی غذا فله ای بهش میداده و دانه درشت بوده
    الان اون نوع تو شهر ما نیست یا اگرم هست چون فله ای بوده تشخیص سخته بخاطر همین یه غذا فله ای دانه ریز گرفتم بهش دادم الان بی حاله چشماشو بعضی وقتا میبنده مدفوعشم آبکی سفید هست علت چیه چاره چیه؟!ممنون

    پاسخ...
  •  
    امیر گفت : سلام تعدادی از مرغام مدفوع سبز ولی ابکی دارند یکی ...

    مهدی گفت : ۹۷/۱۱/۱۱

    سلام .من چن تا قرقاول دارم ک امروز متوجه شدم ک یکی از ماده ها فضله اش سفید پر آب هستش و بعد دفع فضله بصورت ثابت وای می ایستد و خودش رو ب طرف بالا می کشد و پرهاش رو پف می کنه.حرکاتش کم تحرک شده. بنظرتون چی بدم و علت اسهالیش چی می تونه باشه.چن روزه ک ب قرقاول ها تو آب عناصرکم یاب می دم .از اون نباشه؟

    پاسخ...
  •  

    متین گفت : ۹۷/۱۱/۱۱

    سلام من چند تا جوجه حدودا ۳ ماهه دارم که یکیشون اسهال سبز لجنی داره و همین جوری یه گوشه میمونه غذا نمیخوره ولی آب میخوره علتش چیه آیا واگیر هم دارد؟؟؟

    پاسخ...
  •  

    وحید گفت : ۹۷/۱۱/۱۳

    سلام بنده ۲۴تا مرغ از نژاد گلپایگان و امپراطور دارم ،الان تقریبا یک هفته است مدفوع آبکی سفید مشاهده میشه و ترشح بینی و عطسه میزنند چیکار باید انجام بدم مشکلشان چیه لطفا جواب بدید تشکر

    پاسخ...
  •  
    آزاده گفت : مدفوع سبزوگاهی قهوه ای کمرنگ لرزداشتن وبی حالی وبی...

    Hesam گفت : ۹۷/۱۱/۱۳

    سلام آزاده جوجه مرغهای من دور چشمشون ورم کرده چیکار باید بکنم.اصلا دلیلش چیه اگه اینجور باشه همش تلف میشه کمکم کنید لطفا هر کی میدونه بهم بگه ممنون

    پاسخ...
  •  
    Hesam گفت : سلام آزاده جوجه مرغهای من دور چشمشون ورم کرده چیکا...

    Hesam گفت : ۹۷/۱۱/۱۵

    سلام چرا کسی جواب منو نمیده جوجه هام درست غذا نمیخورن مدفوعشون قهوه ایه ولی آبکی نیست چن تاشونم دور چشمشون باد کرد و تلف شدن

    پاسخ...
  •  

    Saeed گفت : ۹۷/۱۱/۲۱

    سلام بنده جوجه کشی دارم و جوجه میفروشم امروز متوجه اسهال خونی چندتا جوجه ۲۰روزه شدم علت ان و درمان ان چیست متشکرم ا پیج خوبتون

    پاسخ...
  •  

    جواد گفت : ۹۷/۱۱/۲۱

    سلام مرغ من چن روزیه ک بیحاله غذا نمیخوره و فقط اب میخوره اگرم بره ی نوک به غذا ها بزنه بالا میاره و کلنم از بقیع مرغام ضعیف تر و کوچیک تر شده

    پاسخ...
  •  
    mehdi گفت : باسلام رنگ گچی سفید مدفوع به همراه کاهش وزن شدید...

    جواد گفت : ۹۷/۱۲/۰۲

    با سلام. مشکوک به نیوکاسل می باشد.

    پاسخ...
  •  

    علیرضا گفت : ۹۷/۱۲/۰۷

    سلام چرا هرکی سوال پرسیده جواب نمیدین؟!اگه قراره جواب ندین و مردم الکی سوال بپرسن خب قسمت نظرات رو ببندین دیگه،سوال منم بقیه پرسیدن و اگه ی بار جواب میدادین نیاز نبود منم سوال بپرسم و میتونستم ا جوابی ک ب بقیه دادین منم جوتب سوالمو بگیریم

    پاسخ...
  •  
    مهدی گفت : سلام .من چن تا قرقاول دارم ک امروز متوجه شدم ک یکی...

    فرامرز‌س گفت : ۹۷/۱۲/۱۱

    درصورت‌اسهال‌سفید‌ابکی‌به‌مدت‌۳روز‌هر‌روزنیم‌‌سی‌سی‌تریسول‌ونیم‌سی‌سی‌الکترولیت‌باهم‌قاطی‌کرده‌

    وقطره‌قطره‌در‌دهان‌قرقاول‌بچکان

    پاسخ...
  •  
    شقایق گفت : سلام ببخشید من ۴تابلدرچین دارم ک ۳تاماده و ۱نر هست...

    عرفان گفت : ۹۷/۱۲/۱۵

    اون مشکلی ندارا بلدرچین نره بالغ اینجوره اون اسپرمش حساب میشه

    پاسخ...
  •  

    علی گفت : ۹۷/۱۲/۱۶

    سلام من یک کبوتر دارم که از قبل گیجی داشت الان فضله آبی سفید آبکی میندازه و به اطراف مقعدش هم چسبیده و دو هفته اس که مریضه بهش کشک و سیر میدم و قرص هم دادم فکر کنم عفونت باشه کمی هم بو میده تب و لرز داره غذا را هم بالا میاره و خودم میریزم تو دهنش

    پاسخ...
  •  
    کریمی گفت : با سلام وخسته نباشید ببخشید من چهارتا مرغ خانگی دا...

    عباس گفت : ۹۷/۱۲/۱۸

    سلام یه سری مرغ تخم گذار خانگی دارم که یهو مریض شدن فقط اب میخورن غذا نمیخورن تاج اونا کبود میشه کز میکنن یه گوشه مدفوع ابکی هستش بعد۴۸ساعت میمیرن قبلا یکی بود الان به تعدادشون داره اضافه میشه از دماغشون کف میاد بیرون

    پاسخ...
  •  

    علیرضا گفت : ۹۷/۱۲/۲۴

    سلام من تعدادی مرغ خروس دارم متاسفانه از خوردن خوراک انها مثل قبل نیست و بی حال شدنو هرشب یکی دوتا ازانها میمیرن چیکار باید انجام بدم

    پاسخ...
  •  

    sahar گفت : ۹۸/۰۱/۱۷

    با سلام.جوجه مرغ من دوروزشه.
    توو این دو روز هیچی نخورده.کلاخوابه.چشاشم بسته ست.
    چیکار ش کنم؟؟

    پاسخ...
  •  

    Mehdi گفت : ۹۸/۰۱/۲۳

    سلام. یک سوال در مورد جوجه های مرغ عشق دارم یکی از لونه ها جوجه مدفوع زیرشون کثیف و خیس میکنه مثل بقیه نیست خشک و گرد،آیا این بیماری هستش یا لونه قدیمی هستش شک من لطفاً برطرف کنید ممنون میشم فقط یک جفت از مرغ عشق ها اینجوری هستند باباش دیدم مدفوع آبی خالص میکنه البته ما بندریم تابستان گرمی داریم

    پاسخ...
  •  
    sahar گفت : با سلام.جوجه مرغ من دوروزشه. توو این دو روز هیچی ...

    حسین گفت : ۹۸/۰۱/۲۶

    اون میمیره کاریش نمیشه کرد

    پاسخ...
  •  

    حسین گفت : ۹۸/۰۲/۰۵

    سلام من یه مرغ دارم اسهال سبز میکنه بعدغذاهم کم میخور
    پایین سینش جایی که تخم میزاره باد کرده لطفا کمکم کنید یه دارویی یه درمانی بهم بگید

    پاسخ...
  •  

    سیدجوادسیدی گفت : ۹۸/۰۲/۱۳

    برونشیت علائمش در جوجه رنگی وجوجه گوشتی چطوریه ؟

    پاسخ...
  •  

    محمدرضا گفت : ۹۸/۰۲/۱۸

    سلام جوجه من همش چرت میزن مدفوشون ابکی چی بدمشون بالشون پایین افتاده راهکاری بدی لطفا

    پاسخ...
  •  

    حمید گفت : ۹۸/۰۲/۱۹

    سلام،توی حیاط منزل ده مرغ ودوتاخروس نگهداری میکنم چندروزی بعضی ازانها اسهال شدند،طوریکه مدفوع کاملا ابکی وروان است،چیکاربایدبکنم،لطفاراهنمایی فرمایید

    پاسخ...
  •  
    امیر گفت : سلام تعدادی از مرغام مدفوع سبز ولی ابکی دارند یکی ...

    کیامرث رسولی گفت : ۹۸/۰۳/۰۳

    من ۱۲ مرغ و ۲ خروس دارم.الان ۴روز است یکی از مرغ هایم دانه نمیخوره و اسهال سبز رنگ داره.وزنش بشدت کاهش پیدا کرده.
    ممنون میشم جوابم رو بدین.یکی از مرغ های ۶ ماهه ام هم تعادل نداره ولی اب و دانه خوب میخوره .

    پاسخ...
  •  

    حمید گفت : ۹۸/۰۳/۰۵

    سلام جوجه های مرغم ۶۰ روزه هستن چند تاشون خس خس میکردن.که دارو تتراکسین دادم به مدت پنج روزه ولی خوب نشدن وهنوز همون جوری هستن. وامروز هم یکیشون مدفوع خونی داشت از چیه وچیکار کنم

    پاسخ...
  •  

    علی پولادی گفت : ۹۸/۰۳/۰۹

    سلام‌من ۲۰۰عدد جوجه محلی ۱۵روزه اوردم امروز دیدم کف جایی ک نگه میدارم خون هست فهمیدم ک مدفوع اسهال خونی گرفته باشن و از صبح تا الان چندتا تلفات دادم نمیدونم چیکار باید کنم لطفا راهنمایی کنین ممنون

    پاسخ...
  •  
    آزاده گفت : مدفوع سبزوگاهی قهوه ای کمرنگ لرزداشتن وبی حالی وبی...

    مهدی گفت : ۹۸/۰۳/۱۱

    جوجه خروس حدود سه تا چهارماه دارم که خیلی خیلی زیاد از ماه اول تا امروز غذا میخورد از دان مخصوص جوجه تا سبزی نون برنج کاهو از امروز صبح هیچی نمیخوره که اصلا باورکردنی نیست و مدفوع شل و تقریبا قهوه ای رنگی داره یه جا نشسته و مشخصه که مثل همیشه نیست البته دوروز پیش بطور اتفاقی مقداری پوست تخمه هندوانه گلپری خورده فقط خر وبا پالونش نمیخورد وگرنه هرچی پیدا میکرد میخورد حتی اگه اندازه سه تا خروس غذاخورده بود آیا مریضه

    پاسخ...
  •  
    متین گفت : سلام من چند تا جوجه حدودا ۳ ماهه دارم که یکیشون اس...

    صادق گفت : ۹۸/۰۳/۱۵

    من 40 تا جوجه رنگی 1 ماهه دارم، چندتاشون یک گوشه چرت میزنن و مدفوع سفید و آبکی دارن دکترم بردم سولفات داده خوب نشدن، خواهش میکنم بگین چیکار کنم

    پاسخ...
  •  

    زهرا گفت : ۹۸/۰۳/۱۹

    سلام.من ۱۳تا جوجه محلی دارم ۲ماهشونه مدتیه خس خس و عطسه میکنن دیروز یکیشون بالا آورد و مرد امروزم یکی دیگه بالا آورده ولی سرحاله هم غذا میخوره هم آب.استفراغشون سفید رنگه و غذایی بالا نمیارن بنظرتون باید چیکار کنم؟

    پاسخ...
  •  

    فاطمه گفت : ۹۸/۰۳/۲۰

    باسلام من چند جوجه خروس دوماهه دارم یکیشون از امروز بیحاله و اسهال سفید کشدار داره و اشتها نداره اما آب خیلی میخوره، یکمی تاجش هم کمرنگ شده،
    ممنون میشم راهنماییم کنید که چطور باید درمانش کنم؟

    پاسخ...
  •  

    شهرام گفت : ۹۸/۰۳/۲۴

    سلام وخسته نباشید خدمت شما و دوستان گرامی.
    من یه جوجه مرغ دارم خیلی سرحالو قبراق بود صبح که دیدمش پاهاش بی جون و خیلی مری حال شده بود طوری که به زور میتونست راه بره بالهاش افتاده ودهانش به حالت نیمه باز شده بود فضلش هم سفید رنگ و نسبتا آبکی.
    لطفا راهنماییم کنید چطوری درمانش کنم ممنون از لطفتون

    پاسخ...
  •  
    Hesam گفت : سلام چرا کسی جواب منو نمیده جوجه هام درست غذا نمیخ...

    حبیب گفت : ۹۸/۰۴/۰۴

    سلام باید جوجه هارا تو باغچه یا صحرا که دارید بزارید راه برن خودشون رشد میکنن ازاسحال و مدفوع جوجه هاحساس نشید من جوجه هام مرغ و خروس شدن هنوز که هنوز اسحال دارن همشونم تخم میزارن نگران نباشید

    پاسخ...
  •  

    جواد جاسکی گفت : ۹۸/۰۴/۰۹

    سلام دوستان من 3 تا مرغ داشتم که به مریضی نیو کاسل مبتلا شدن این مریضی زمانی که بگیرن خیلی خیلی سخت درمان میشه را هکار های درمانیش دادن انتی بیوتیکه دوری از گرما و دارویی خود بیماری نیو کاسل b1 لاسوتا اگر در مرحله اول متوجه شدید درمان رو اغاز کنید اگر به فلجی و حالت اینکه نفس نفس شدید با صدا خیس خیس و ..... بود و بیی حال و فلج بود سرش رو ببرید که که را هکار نداره برای من نداشت تا زجر کشید و مرد البته قبلش مطمئن بشید که همین بیماریه و از بقه گله دورش کنید

    پاسخ...
  •  
    شقایق گفت : سلام ببخشید من ۴تابلدرچین دارم ک ۳تاماده و ۱نر هست...

    الهام گفت : ۹۸/۰۴/۱۵

    این چیزهایی که میگی معمولا درنرهاست وبه خاطرجنسیتشون هست چون منم ۳۰تابلدرچین نروماده داشتم واول یه چیزشبیه مدفوع کفی مشاهده کردم ودیدم مقعدش برجستست امابعدش دیدم که تمام نرها این علابم ودارن وفهمیدم یه چیزطبیعیه وبخاطرجنسیتشون هست

    پاسخ...
  •  
    حمید گفت : سلام جوجه های مرغم ۶۰ روزه هستن چند تاشون خس خس می...

    الهام گفت : ۹۸/۰۴/۱۵

    اسهال خونی یامدفوعی که توش خون یالخته خون باشه صددرصدبیماری کوکسیدیوزهستش وبایدبری داروخانه بگی دچار این بیماری شده خودشون میدونن ودارو وروش درمانش روبهتون میگن ۱سی سی از دارو رو تو۱بطری آب معدنی حل میکنی بهش میدی تا۸ساعت بعدظرف وخالی کن وبشور وتا۳روز این درمان وادامه بده

    پاسخ...
  •  
    علی پولادی گفت : سلام‌من ۲۰۰عدد جوجه محلی ۱۵روزه اوردم امروز دیدم ک...

    الهام گفت : ۹۸/۰۴/۱۵

    سلام این یک بیماری واگیردار هستش ودرمانش داروی ککسیدیوز از دامپزشکی تهیه کن ۱سی سی تو۱لیترآب ۸ساعت در روز به پرنده بده تا۳روز

    پاسخ...
  •  

    مصیب گفت : ۹۸/۰۴/۱۶

    با سلام من یه مرغ دارم گوجه میخوره رب میرینه دلیلش چیه با تشکر

    پاسخ...
  •  

    آناهیتا گفت : ۹۸/۰۴/۱۸

    سلام.من یه مرغ دارم اصلا غذا نمیخوره همش آب میخوره خیلی آب میخوره واسهال سفید داره خیلی لاغرشده .یکی کمک کنه ک چیکارکنم

    پاسخ...
  •  
    Sami گفت : سلام این جوجه رنگی من خریدم بعد همش بی حال چشاشم ب...

    مبینا گفت : ۹۸/۰۴/۲۰

    من جوجه رنگی دارم خیلی بی حاله،ولی بقیشون پرانرژی هسن،ولی یکی از جوجه هام خیلی میخابع و فقط ی وقتاییی یکم اب میخوره و یکم غذا و رو پاهاشم میخوابع،ولی بیشتر موقع ها اصن حال و توان ایستادن رو پاهاش رو نداره،بنظرتون چیکار کنم؟بدنش انگار میلرزه،نسبت ب قبلم کمتر صدا میکنه. راه درمان چیه؟

    پاسخ...
  •  
    عمران گفت : سلام من توی خونه ۲۵تا مرغ وخروس دارم که اسهال سبز ...

    ابراهیم بای گفت : ۹۸/۰۴/۲۱

    ویروس نیوکاسل گرقته
    تنها راه واکسیناسیون
    اگه ویروس گرقته نمیشه کاری کرد

    پاسخ...
  •  

    جواد جاسکی گفت : ۹۸/۰۴/۲۲

    سلام مرغ های بیمار رو همیشه جا به جا کنید تا بیماری به بقیه سرایت نکنه
    اما گاهی بی حالی و مدفو ابکی نشانه غذا نامناسب هم هست ولی باید برای احتیاط همیشه واکسیناسیونشون کنید که همچین بیماری های سراغشون نیاد و به اونایی که میگن مرغ های من فلان بیماری رو گرفتن چکار کنم از دست شما کار بخصوصی بر نمیاد بهتر به دامپزش مراجعه کنید تا دارویی مناسب بیماری رو دریافت کنن

    پاسخ...
  •  

    امیر رضا گفت : ۹۸/۰۴/۲۳

    سلام من دو تا غاز نر و ماده خریدم که بیست روزش است این دو کم غذا میخورن کم اشتها هستن و همش آب میخورن ولی سر حال هستن علتش چیست و راه درمانش چیست

    پاسخ...
  •  

    امیرحسین گفت : ۹۸/۰۵/۱۰

    سلام ما چندروزه پنچ تا مرغ خریدیم دوروزه اول همشون سرحال وخوب بودن بعداز دوروزه یکیشون هی چرت میزنه واصلا دون وآب نمیخوره والان دوروزه که یکی دیگه ازمرغها اینجوری شده دلیلش چیه اگه راه کاری دارین لطفا ماروهم راهنمایی کنین ممنون از سایت خوبتون

    پاسخ...
  •  
    Hesam گفت : سلام آزاده جوجه مرغهای من دور چشمشون ورم کرده چیکا...

    Seraj گفت : ۹۸/۰۵/۱۳

    حسام جان داداشم فارمانتینو به مرغت تجویز میکنم گام اول جدا کردنشه...
    چون عفونت سینوسی دارع

    پاسخ...
  •  
    mehdi گفت : باسلام رنگ گچی سفید مدفوع به همراه کاهش وزن شدید...

    عزیزی گفت : ۹۸/۰۵/۳۱

    نشانه بیماری نیوکاسل هست و درمانی هم نداره

    پاسخ...
  •  
    امیر گفت : باسلام من ۵۰۰تا مرغ محلی دارم مدفوع ابکی نارنجی مت...

    نامق گفت : ۹۸/۰۶/۰۹

    سلام ی جوجه محلی دارم حدود ی روزه که مدفوعش ابکی شده ونمیتونه روی باهاش واسه

    پاسخ...
  •  

    سیما گفت : ۹۸/۰۶/۲۰

    من ی جوجه خریدم واسه بچم الان جلوی سینش اومده بالا اندازه ی گردو این مال چیه؟

    پاسخ...
  •  

    آرمان گفت : ۹۸/۰۶/۲۵

    سلام، من 80 تا مرغ گوشتی دارم که امروز 29 روزه هستن ولی چندین روزه که همراه با مدفوع آب زیادی دفع میکنن و باعث میشه بسترشون هر روز کاملا خیس بشه، البته غذا میخورن و بیحال هم نیستن، درهر 24 ساعت حدود 25 لیتر اب مصرف میکنن و حدود 13 کیلو دان میخورن، میشه بگید این طبیعی هست یا نه؟

    پاسخ...
  •  

    مهدی گفت : ۹۸/۰۶/۲۵

    سلام چرا مدفوع بوقلمون سبز وآبکی می شود چه بیماری داره درمانش چیه

    پاسخ...
  •  

    rasool گفت : ۹۸/۰۶/۲۹

    سلام ببخشید من یه دستگاه دارم دو باره جوجه هایی که باز میشن در کونشون مدفوعشون جمع میشه خشک میشه پرای زیر شکمشون میریزع میمیرن میخواستم راهنمایی کنید مشکلشون از کجاس

    پاسخ...
  •  

    اکبر گفت : ۹۸/۰۷/۱۱

    من خروس دارم تاجش سیاه وحال نداره پاهاش خوشک شده اسحال داره سرش به زمین میخوره

    پاسخ...
  •  
    امیر گفت : سلام تعدادی از مرغام مدفوع سبز ولی ابکی دارند یکی ...

    مهدی گفت : ۹۸/۰۷/۲۳

    مهم ترین علائم و نشانگانی که در تشخیص و تفریق بیماری ها به ما کمک می کنند عبارتند از:

    شدت و حدت بیماری و روند آن ( میزان تلفات- میزان واگیری- میزان اشتها )، علائم تنفسی ( خفگی- دهن زدن- سوت کشیدن و ...) ، علائم گوارشی به خصوص اسهال (گچی- موکوسی و کشدار- رنگ آن –شدت آن) ، علائم حرکتی (ضعف پا- فلجی و ...)،



    1-در اولین قدم باید نوع بیماری را به لحاظ عفونی یا غیرعفونی بودن از هم جدا کرد:

    به طور کلی در بیماری های عفونی واگیری و در موارد عفونت های سپتیک، کاهش اشتها و تولید هم داریـم ولی در بیماری های غیرعفونی واگیری وجـود ندارد و کاهش اشتها هم محسوس نمی باشد.



    2-در قدم بعدی پس از تشخیص عفونی بودن بیماری باید ببینیم بیماری ویروسی است یا میکروبی یا انگلی؟

    افزایش تصاعدی و ناگهانی تلفات و واگیری و بی اشتهایی و مرگ و میر در جوجه های خوب 4 علامت مهمِ دال بر حدت بیماری است که غالبا در بیماری های ویروسی نظیر نیوکاسل، برنشیت و آنفلوانزا اتفاق می افتند ولی افزایش تدریجی تلفات و واگیری تدریجی و مرگ و میر در جوجه های ضعیف تر و عدم کاهش محسوسِ اشتهای گله، علامت بیماری های میکربی مثل کلی باسیلوز و بیماری های مزمن است.

    همچنین اسهال سفید اوراتی و گچی (با منشأ کلیوی) از اسهال سفید موکوسی و کشدار مایل به زرد که عامل باکتریایی و منشأ روده ای دارد تفریق می شود.



    3- حالا باید دید این بیماری ویروسی چیست؟

    نخست اگر علائم فوق با علائم تنفسی همراه بود، سراغ سه بیماری عمدتا شایع یعنی نیوکاسل، برنشیت و آنفلوانزا می رویم. برای تفریق این سه بیماری باید توجه داشت که:

    مهم ترین علامت برنشیت، بلوکه شدن چرک پنیری در محل دو شاخه شدن نای(سیرنکس) و احیانا اسهال گچی است.

    مهم ترین علامت نیوکاسل خونریزی در راس غدد پیش معده، اسهال سبز و علائم عصبی نظیر تیک سر و پیچش گردن است.[1]

    مهم ترین علائم آنفلوانزا خونریزی های سراسری در لولة گوارشی و بعضا درساق پاست. گاهی هم اسهال سبز دیده می شود.

    اگر بی اشتهایی شدید دارید، به شکل فوق حاد یک بیماری مثل نیوکاسل مشکوک شوید.

    در صورت فقدان علائم تنفسی:

    اگر پژمردگی، اسهال سفید، خونریزی عضلانی و زمین گیری و تورم بورس داشته باشیم با 5 علامت اصلی گامبورو مواجهیم.



    4- گفتیم که افزایش تدریجی تلفات و واگیری تدریجی و مرگ و میر در جوجه های ضعیف تر و عدم کاهش محسوسِ اشتهای گله، علامت بیماری های میکربی و بیماری های مزمن است.

    اگر افزایش تدریجی تلفات و واگیری تدریجی و ضعیف شدن تدریجی جوجه ها توام باشد با اسهال سفید موکوسی، پریتونیت، پری هپاتیت و پریکاردیت به احتمال بسیار قوی کلی باسیلوز داریم. اگر با علائم تنفسی هم همراه باشد با فرم شایع آن یعنی CRD COMPLEX مواجهیم و اگر تلفات شدید باشد و کاهش اشتها هم داشته باشیم، فرم سپتی سمیک بیماری را داریم.

    اگر اسهال سفید با چسبندگی مقعد و افزایش تلفات از هفتة دوم کاهش نیابد بلکه افزایش هم داشته باشد با سالمونلوز سر و کار داریم. در عفونت بند ناف و کیسة زرده همین علائم را داریم اما اوج تلفات از روز سوم تا روز ششم است. در سرماخوردگی اسهال سفید، تلفات شدید، رسوب اورات و چسبندگی و به هم ریختگی هماهنگی گله به خصوص پس از واکسیناسیون را داریم.



    5- اگر جوجه مشکلات و علائم حرکتی دارد:

    اگر ضعف پا و ناتوانی در راه رفتن باشد، معمولا مشکل کمبود مواد معدنی به خصوص فسفر وجود دارد که سریعا هم به درمان پاسخ می دهد.

    اگر پیچ خوردگی پنجة پا داریم و عصب سیاتیک هم متورم شده، کمبود ویتامین B2 (ریبوفلاوین) داریم که سریعا هم به مصرف BCOMPLEX جواب مثبت می دهد.

    حالت ستاره نگری stargazing معمولاً قبل از 2 هفتگی به دلیل کمبودB1 (تیامین) اتفاق می افتد.

    کمبودB6 (پیریدوکسین) باعث کاهش تولید و هچ و ژولیدگی پرها و دیوانگی شدید و دویدن جوجه ها در سرتاسر سالن می شود.

    اگر خروج یک پا از محور عمودی داریم با کمبود منگنز مواجهیم.

    اگر تورم در مفصل خرگوشی داریم با آرتریت مایکوپلاسمایی(پس از هفتة چهارم و معمولا با تاول سینه یا بلیستر و علائم تنفسی) یا استافیلوکوکی مواجهیم. در تورم استافیلوکوکی غالبا مفصل کف پا هم درگیر می شود. (آبسه بالشتک) کشت میکروبی به تفریق کمک می کند.

    اگر در کالبدگشایی سر مفصل ران می شکند، نکروز سر استخوان ران(FHN) داریم. عامل باکتریایی دارد ولی به دلیل عدم نفوذ آنتی بیوتیک به استخوان، درمان ندارد. عامل اصلی در اکثر موارد استافیلوکوک ارئوس است. در جوجه کشی ها خواباندن تخم مرغ های بستر می تواند انتقال افقی را افزایش دهد.

    اگر رسوب اورات در مفاصل (نقاط سفید و گچی متلالو روی قلب و کلیه، کیسه های هوایی، احشاء و مفاصل) مشاهده می شود، نقرس مفصلی یا احشائی داریم. به دلیل کاهش مصرف آب ، بالا بودن پروتئین جیره 40- 30% و کلسیم اضافـی (3% بیشتر).

    اگر مفصل حاوی اکسودای کاهی رنگ است سینوویت عفونی ویروسی (رئو ویروس) داریم. پارگی وتر گاستروکنیموس و وتر آشیل، تجمع آکسودای زرد در مفصل خرگوشی هم دیده می شود. تغییررنگ متمایل به سبز با خونریزی درزیرجلد با ورم بالای مفصل خرگوشی به علت پارگی اوتار.

    در سندرم تاخیر رشد عفونی جوجه های ریز و وازده ، ژولیدگی و شکستگی پرها و التهاب پیش معده تا2 - 3 برابر اندازه طبیعی خود دیده می شود.

    به بغل افتادن جوجه و رکاب زدن، متمایل شدن سر به داخل دو پا یا جانب و اپیستوتونوس و عقب عقب رفتن به دلیل کمبود ویتامین E است.

    پرنوشی، ضعف عضلانی و عدم تعادل، تشنج و مرگ و در لاشه آسیت، پرخونی و خونریزی اندامها، هیدروپریکارد و اسهال نشانگان مسمومیت با نمک است.

    عدم تعادل، سائیدگی انتهای ریشه پرها که منجر به شکستن و از بین رفتن پـرها می شود، راه رفتن مثل غـاز Goose stopping از علائم کمبود روی است.



    6- رنگ اسهال:

    اسهال گچی در بیماری های ویروسی و اسهال موکوسی در بیماری های میکروبی (کلی باسیلوز- سالمونلوز) و اسهال خونی در کوکسیدیوز و اسهال زرد در پاستورلوز و اسهال سبز در نیوکاسل و آنفلوانزا دیده می شود.

    در کوکسیدیوز اسهال خونی همراه نقاط خونریزی و نکروتیک در مخاط روده و پژمردگی گله و افزایش مصرف آب دیده می شود.



    7- سایر علائم:

    اگر درکالبدگشایی تظاهر مخملی و حوله ای در قسمت دوم روده دیده می شود، آنتریت نکروتیک داریم.

    اگر تورم در ریش داریم، اولین چیزی که می توان بدان شک کرد، پاستورلوز (وبا) است که یکطرفه اش حاد و دو طرفه اش مزمن است. تمایل سر به عقب، نشانة درگیری هر دو گوش و به طرفین نشانة درگیری به سوی گوش مبتلاست.

    اگر بالای سن سه ماه، ترشحات سروزی چرکی بینی و چشم و تورم سینوس های صورت و ریش،کونژکتیویت و به طور کلی درگیری قسمت فوقانی دستگاه تنفس داریم ولی تلفات بیماری زیاد نیست و واگیری تا 100% می رسد، ممکن است با کریزا مواجه باشیم.

    فساد چربی باعث آسیت و مایعات سفید مایل به شیری می شود. تلفات تا حدی زیاد ولی نسبتا ثابت است و اشتها خوب است.

    دهان زدن، ضعف و فلج، لرزش و مرگ ناگهانی از علائم گرمازدگی است. تلفات تا حدی زیاد ولی نسبتا ثابت است و اشتها خوب است.

    آسیت به دلیل رشد سریع جوجه و افزایش نوردهی و افزایش سرما (زمستان) و زیادی سدیم جیره و کم بودن سن مرغ مادر.

    کانیبالیسم (خودخوری) به دلیل کمبود پروتئین- ازدحام - کمبود نمک و نور زیاد.

    سندرم مرگ ناگهانی یا «S.D.S» معمولاً در خروس ها با معلق زدن و افتادن به پشت مشخص می شود. در لاشه سینه بی رنگ، امعاء و احشاء و قلب و ریه پرخون، دستگاه گوارش پر از غذا و صفرا خالی است. در مرغ تخمگذار در اوج تخمگذاری و با بیرون زدن کلواک پرخون از مخرج مشخص می شود.(پرولاپس)

    اگر در جوجه های جوان تنگ نفس و تنفس با دهان باز بدون رال تنفسی- ترشحات چشم زیر پلک سوم و بینی در فرم چشمی- علائم عصبی (عدم تعادل- اپیستوتنوس- عقب عقب رفتن و فلجی) در فـرم مغزی و در لاشه ندول های کازئوز ببینیم، آسپرژیلوس داریم. در تخم مرغ آلوده، اطاقک هوایی از یک پوشش نمدی سبز رنگ پوشیده می شود. اگر تلفات از روز اول باشد به دلیل آلودگی هچری است که تلفات 10 تا 50% ایجاد می کند و بعد بیماری به شکل مزمن در می آید که ضمن آن پرندگان به علت ناراحتی مزمن تنفسی دچار کمبود اکسیژن و آسیت می شوند. تلفات با تأخیر از بستر یا مواد غذایی آلوده است. دانه های ارزنی کوچک ناشی از آلودگی هچری و دانه های بزرگ تر روی ریه و سنگدان دلیل آلودگی دان است.

    پاسخ...
  •  

    مهدی زمانی گفت : ۹۸/۱۱/۰۴

    سلام با عرض خسته نباشید -بنده سالن پرورش بوقلمون دارم - در حال تخم هستن - از موقعی ک تخم میکنن اسهال ابکی دیدم در مدفوعشون البته تعداد کمی بود - بعد رفته رفته زیاد شد ولی همه گله نه در حد ۳۰-۴۰ بوقلمون - بعد حالت کز کردگی هم پیدا کردن - گاها اسهال کاملا اب هست-

    ۱- دان از پودر ب پیلت تبدیل شده این مدت
    ۲- سالن گاها ب علت سرمای شدید بیرون مرطوب میشه چون داخل گرمه

    با دکتر صحبت شد و‌مورد گزارش شد و کولستین تجویز و‌داده شد - روزهای اول کمتر شد ولی باز مشاهده میشه دوباره - لطف میکنید اگر راهنمایی کنید .

    پاسخ...
  •  
    رضا گفت : سلام من تازه چندتا مرغ تخم گذار اوردم ولی از امروز...

    مهدی گفت : ۹۸/۱۱/۳۰

    سلام احتمال نیوکاسل دارن سریع اقدام کن یه جا شنیدم که درمانش فقط دادن زرته

    پاسخ...
  •  
    mehdi گفت : باسلام رنگ گچی سفید مدفوع به همراه کاهش وزن شدید...

    علی امیری گفت : ۹۸/۱۲/۱۸

    روی پا و زیر بالش کنه پرنده زده و چون بدنش رو نیش میزنن و خونشو میخورن از درد به دور خودش می پیچه

    پاسخ...
  •  
    mehdi گفت : باسلام رنگ گچی سفید مدفوع به همراه کاهش وزن شدید...

    ابولفضل د گفت : ۹۹/۰۱/۱۵

    کمکم کنید
    دو تاجوجه بیست روزه دارم یکی شون اسهال قهویی داره ، چی کار کنم کمکم کنید

    پاسخ...
  •  
    رضا عبدالرحیمی گفت : ممنون و متشکر لطفا در مورد سایر بیماریهایی مرغ گوش...

    hamid گفت : ۹۹/۰۱/۲۴

    سلام خسته نباشد . من یه مرغ مینا دارم که تقریبا 2 سالشه. حدود یک ماهی میشه که مریض شده و بسیار زیاد اب میخوره و از اون ور دفع میکنه جوری که تمام روزنامش رو خیس میکنه .من هفته ای یک چهارم از قرص یدوکینول رو بهش دادم اما تاثیری نداشت . مینای من از وقتی که مریض شده نه حرف میزنه نه جواب میده و صداش گرفته و وقتی که جیغ کوتاهی میکشه جیر جیر میکنه که انگار گرفته .و خیلی هم لاغر شده .

    پاسخ...
  •  

    محمدسام گفت : ۹۹/۰۱/۲۸

    سلام پانزده جوجه بوقلمون ده روزه دارم.سه تا تلفات دارم.جا خشک وگرم وتمیز وغذا پیلوت...اسهال کارآملی وزیاد آبکی دارند اشتها خوبه.ییکیشون مدفوع چسلناک بهش میچسبهدارد پیشگیری دادم ندارد برای اسهال هم در آب میریزم ولی بدتر شدند راهنپایی کنید

    پاسخ...
  •  
    mehdi گفت : باسلام رنگ گچی سفید مدفوع به همراه کاهش وزن شدید...

    ناشناش گفت : ۹۹/۰۲/۱۲

    نیوکاسل

    پاسخ...
  •  

    ممد گفت : ۹۹/۰۲/۲۰

    علت بی حالی مدفوع سفید و کم غذا شدن جوجه یکماهه لاری چیست و راه درمانش چیست؟

    پاسخ...
  •  
    ممد گفت : علت بی حالی مدفوع سفید و کم غذا شدن جوجه یکماهه لا...

    علی هاشمی گفت : ۹۹/۰۲/۲۳

    سفید بودن فضله علت های مختلف داره اگه توی سفیدی لکه های به رنگ قرمز باشه کوکسیدیوز گرفتن که باعث بی حالی و کم اشتهایی میشه
    در غیر اینصورت یه داروی نیومایسین بهشون بده

    پاسخ...
  •  
    Saeed گفت : سلام بنده جوجه کشی دارم و جوجه میفروشم امروز متوجه...

    رضا گفت : ۹۹/۰۳/۰۳

    دو قطره مولتی ویتامین بچه
    اندازه یه ماش سفکسیم و یه ماش مترونیدازول را با کمی آب مخلوط کن و با قطره چکان یا سرنگ خوردشون بده، بمدت ۱۰ روز

    پاسخ...
  •  
    رضا گفت : دو قطره مولتی ویتامین بچه اندازه یه ماش سفکسیم و...

    هستی گفت : ۹۹/۰۳/۰۸

    سلام
    چند تا جوجه محلی دارم رفتم واکسن شونو بخرم اول کاری بزنم گفتن الان نه بعد یک ماه.
    بعد 15 روز مدفوشون سفید و مشکی و آبکی شده چه دارویی بدم اسم دارو و مقدار مصرف لطفا ممنون میشم راهنمایی کنین.

    پاسخ...
  •  

    علی گفت : ۹۹/۰۳/۱۰

    سلام من چهار تا جوجه ی مرغ و خروس دارم هنوز خیلی کوچک هستن یکیشون بیحال بود رفتم نگاهش کردم دیدم مقعدش با همون مدفوع خودش بسته شده آخر روز دوباره نگاه کردم دیدم یکم مدفوع خارج شده ولی قرمز، نارنجی اینطورا بود رنگش. میخواستم بدونم مشکلش همون بسته شدن مقعده یا چون مدفوع قرمز داره بیماری دیگری داره؟
    خواهش میکنم جواب بدید.

    پاسخ...
  •  
    فردوس عادلی مسبب گفت : اسهال سبز نشانه چیست؟...

    محمد گفت : ۹۹/۰۳/۱۰

    نیوکاسل

    پاسخ...
  •  
    امیر گفت : سلام تعدادی از مرغام مدفوع سبز ولی ابکی دارند یکی ...

    مبین محمدی گفت : ۹۹/۰۳/۲۵

    سلام من جوجه بوقلمون دارم سه روز جا ب جا کردم الان مدفوعشون زرد و قهوه ای مرطوب شده و غذا هم خیلی کم میخورند اکثرا میخوابند

    پاسخ...
  •  

    امید گفت : ۹۹/۰۵/۰۳

    سلام یه مرغ بومی دارم ۱۴ روز اول سالم بود الان بکم بی حاله اینجا هم گرمه و اینکه مدفوع سبز داره نه اسحال مشکلش چیه

    پاسخ...
  •  
    امیر گفت : باسلام من ۵۰۰تا مرغ محلی دارم مدفوع ابکی نارنجی مت...

    مریم گفت : ۹۹/۰۷/۰۷

    خوب بود ولی جواب سوال خودم راپیدانکردم

    پاسخ...
  •  
    مصیب گفت : با سلام من یه مرغ دارم گوجه میخوره رب میرینه دلیلش...

    جواد جاسکی گفت : ۹۹/۰۷/۲۱

    عادیه چون گوجه برا پرنده ها قابل هضم نیست

    پاسخ...
  •  

    رها گفت : ۹۹/۰۸/۰۲

    سلام پرنده من اسهال شده و بی قراری میکنه نمیدونم چی کار کنم تا عروس هلندی خوب بشه میشه یکی به من بگه باید چکار کنم خاهش میکنم

    پاسخ...
  •  
    شقایق گفت : سلام ببخشید من ۴تابلدرچین دارم ک ۳تاماده و ۱نر هست...

    محمدبیگی گفت : ۹۹/۰۸/۱۰

    با سلام جوجه مرغ سه ماهه دارم از لحاظ قد خیلی رسد داشته ولی دو هفته ای هست که درست نمیتونه روی پاهاش بایسته و بیشتر می‌خوابه خوارکش خیلی خوبه آب هم خیلی میخوره فضلش هم رنگش سیاهه لطفاً کمکم کنید و بگید با اون باید چکار کنم؟
    ممنون

    پاسخ...
  •  
    شقایق گفت : سلام ببخشید من ۴تابلدرچین دارم ک ۳تاماده و ۱نر هست...

    علی گفت : ۹۹/۰۸/۱۲

    با درود به دوست عزیز.توی بلدرچین نر مقعد ورم کرده و قرمز دارن و مدفوع اونها مثل کف سبک و سفیده و کاملا عادیه این خاصیت نره

    پاسخ...
  •  

    مرجان گفت : ۹۹/۱۱/۲۴

    با سلام
    من یه خروس ۷ ماهه کاملا سالم داشتم ،الان ۳ تامرغ تقریبا ۸ ماهه خریدم و از وقتی مرغا اومدن خروس مریض شد ،دماغش خس خس میکرد و رنگ مدفوعش سبز شد،ریش خروسم لکهای سیاه افتاده،یه قرص کوچیک سبزخارجی ک اسمشو نمیدونم رو به همه شون هر روز میدم و قطره ی برم هگزین توی اب ،سیر و پیاز اینا هم میخورند ،خوراکشون خوبه،رفتارشونم عادیه ،ولی نمیدونم انفولانزاس یا نیوکاسل ،و خوب میشند ؟



    پاسخ...
  •  
    محمدرضا گفت : سلام جوجه من همش چرت میزن مدفوشون ابکی چی بدمشون ب...

    مهسا گفت : ۹۹/۱۱/۲۹

    سلام جوجه رنگی من حدود 1هفته اش هست بی حال نمیتونه روی پاهاش بایسته اسهال آبکی سبزرنگ داره هیچی نمیتونه بخوره دیروز افتاد توی ظرف آبش ک با باد ملایم سشوار خشکش کردم دیشب حالش خوب بود امروز صبح خیلی بی حال ک حتی نمیتونه جیک جیک کنه چی براش خوبه. لطفا راهنماییم کنید تازنده بمونه

    پاسخ...
  •  

    هومن گفت : ۹۹/۱۲/۱۱

    سلام... نمیدونم در رابطه با پرندگان دیگر خانگی هم کمکی میتونید انجام بدید یا خیر.... ولی ممنون میشم.
    من یک بلبل عربی دارم...که سه یا چهار روزه که اسهال شده و رنگ مدفوعش بعضی وقته تقریبا قرمز یا صورتی میشه..معمولا بیرون از قفس نگهداری میشه ولی الان بخاطر این مسئله بیرون زیاد نمیارمش....
    دارویی هست که بدون تجویز بشه بهش بدم ببینم چی میشه!؟؟؟

    پاسخ...
  •  
    محمد گفت : نیوکاسل...

    بیژن گفت : ۹۹/۱۲/۱۶

    من چند تا جوجه دارم که خیلی سرحال هستند اما اسهال شدند و کاملا رنگ مدفوع آنها طبیعی است لطفا راهنمایی کنید که چکار کنم که مدفوع آنها دوباره به حالت طبیعی برگردد

    پاسخ...
  •  
    مصیب گفت : با سلام من یه مرغ دارم گوجه میخوره رب میرینه دلیلش...

    شهاب گفت : ۹۹/۱۲/۱۹

    احتمالا میدونه صاحبش وسعش نمیرسه رب گوجه بخره واسش رب گوجه درست میکنه....
    شماها فکر میکنید خیلی بانمکید!؟ نه بانمک نیستید بلکه مشکلات مردم واستون جوکه...
    ابله

    پاسخ...
  •  

    Sogand گفت : ۰۰/۰۱/۱۷

    سلام وقتتون بخیر من جوجه ام دو هفته اش هست تازه بال هاش گنده شده ، امروز یهویی دچار اسهال سفید و ابکی شده ولی سر حال هست و غذا میخوره !!بنظر شما بیماری جدی داره یا مشکلی نیست!؟؟ و اینکه چیکار کنم اسهالش خوب بشه؟!!:(((

    پاسخ...
  •  

    ش گفت : ۰۰/۰۱/۲۱

    ببخشید من یه مرغ یه ساله دارم مدفوعش سفید و ابکب هست به هماه کمی رنگ سبز همش چرت میزنه یه گوشه تخم گذاریش قطع شده و رنگ کاکل صورتی کمنگ شده و اصلا غذا نمیخوره یک ماهه و امروز نفسش یه بوی خاصی میده مولتی ویتامینم بهش میدم اثری نکرده چی باید بهش بدم که خوب شه؟

    پاسخ...
  •  

    محمد متین گفت : ۰۰/۰۱/۲۱

    سلام خروس دارم دستشویی سبز ابکی داره چیکار کنم کمکم کنید

    پاسخ...
  •  

    فاطمه گفت : ۰۰/۰۲/۲۰

    سلا م من یه جوجه رنگی زرد دارم یه هفتشه...دارم بهش دونه پارس میدم و خورده برنج نمیدونم جرا مدفعوعش ابکی شدع انگار دستشویی کردن براش سخته میلرزه لطفاً رهنماییم کنید چی بدم خوب بشع!؟؟

    پاسخ...
  •  

    پریسا اریانژاد گفت : ۰۰/۰۲/۲۳

    سلام بلدرچین دارم ومدفوع بسیار آبکی دارن و یکیشون خیلی گوشه گیروساکته نشانه چه بیماریی هست. غذاشونم ترکیب سویا وذرت وگندمه یکمم نمک زدم

    پاسخ...
  •  

    سیده کبری هاشمی گفت : ۰۰/۰۴/۱۲

    سلام خسنه نباشید من بوقلمون دلرم اسهال ابکی دارن سفیدم دارن سن شونم حدود ۵۵روز هستن بهشون النرونیک دادم داروی مسل ماست سفی
    ده رو باه م دادم

    پاسخ...
  •  

    محمد حسین گفت : ۰۰/۰۴/۲۶

    سلام چند تا از مرغام اسهال ابکی قهوه ای روشن دارن راه کار چیه نشونه چیه ؟

    پاسخ...
  •  

    H.b گفت : ۰۰/۰۵/۰۷

    سلام ، چند روزیه مرغم مدفوعش شبیه به اسهاله امروزم فقط کف بود مشکل از کجاست؟

    پاسخ...
  •  

    رضا جبه دار گفت : ۰۰/۰۵/۳۰

    باسلام من ۸عددمرغ تخم گذار دارم یکی ازآنها ۲سالش است که چند وقت مدفوع آبکی وارد رنگ می کرد امروز مجبور شدم سرش بریدم متاسفانه بدنش پر آب زرد بود وروده هاش پرازتوده های کوچک بود مجبورشدم کلا اربین بردمش ،میشه بفرمایید چه عاملی باعث این بیماری شده بوده ،آیا مسری است یعنی احتمال اینکه مرغهای دیگرهم این بیماری بگیرند

    پاسخ...
  •  
    کریمی گفت : با سلام وخسته نباشید ببخشید من چهارتا مرغ خانگی دا...

    رضایی گفت : ۰۰/۱۲/۰۳

    سلام خواهش میکنم کمکم کنید ,دخترم ی مرغ داره خیلی بهش علاقه داره الان ی مدته که چاقتر و بی حال تر شده و امروز مدفوعش هم سفید شده و میل چندانی ب غذا نداره دخترم خیلی گریه میکنه و غصه میخوره اگ راهی داره بهم بگید تا درمانش کنم

    پاسخ...
  •  

    ملیسا گفت : ۰۱/۱۲/۱۴

    دوتاجوجه رنگی سه روزه دارم اصلن آب نمیخورن ولی مدفوعشون آبکیه چیکارکنم آب بخورن

    پاسخ...
  •  

    محمد گفت : ۰۲/۰۲/۱۱

    درود بر شما .من یکی از مرغ هام مشکل پیدا کرده بود به نحوی که غذا نمی خورد تحرکی نداشت و مدفوع آن سفید شده بود و آب زیادی میخورد در سایت شما داروهایی تجویز شده بود که در خانه نداشتم اما یک قرص کتوکنازول ۲۰۰ را تکه کردم و حدود یک دهم آن را در یک قاشق چایخوری آب حل کردم و با سرنگ به او خوراندم پس از یک روز کاملا بهبود یافت.خواستم این تجربه را با شما در میان بگذارم .سپاس

    پاسخ...
  •  
    mehdi گفت : باسلام رنگ گچی سفید مدفوع به همراه کاهش وزن شدید...

    مهدی گفت : ۰۲/۰۲/۲۸

    سلام اون حیوان نیوکاسل دارد

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com