اجرای موفق طرح تغییر جنسیت کامل جوجه های ماده به نر

اجرای موفق طرح تغییر جنسیت کامل جوجه های ماده به نر
محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با اجرای موفق طرح تغییر جنسیت کامل جوجه های ماده به نر، راه های جدیدی برای درمان ناباروری انسان کشف کردند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، معاون پژوهش و فناوری این دانشگاه- واحد اصفهان- با اعلام این خبر افزود: با دستیابی به این موفقیت در جوجه به عنوان یک مدل حیوانی برای انسان، امیدهای زیادی در بخش ناباروری و درمان سرطان در انسان ایجاد شده است.
پیام نجفی اظهار کرد: در این طرح با تزریق یک ماده ممانعت کننده سنتز استروژن و نیز فاکتور رشد شبیه انسولین به جنین داخل تخم مرغ تغییر جنسیت تمامی جوجه های ماده به جنس نر که توانایی تولید اسپرم و افزایش وزن مشابه جوجه های نر واقعی داشتند، ایجاد شد.
نجفی گفت: نتایج این پروژه منجر به این اکتشاف گردید که دلیل عدم تاثیر فاکتور رشد شبه انسولین بر جوجه های ماده تداخل این فاکتور با هورمون استروژن است، به طوری که با بلوک کردن سنتز هورمون استروژن در جوجه های دارای ژنتیک ماده جنس آنها به نر تغییر یافته و فاکتور رشد نیز باعث افزایش بیش از ۴۰۰ گرم وزن در روز ۴۲ پرورش آنها شد.
وی افزود: نتایج این مطالعه قابل استفاده در مراکز باروری و ناباروری و درمان سرطان های مختلف از جمله سرطان پستان در  انسان است و پیش بینی می شود که با استقبال زیادی از طرف محققین این علوم نیز واقع گردد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان عنوان کرد: نتایج این پروژه با استقبال بسیار خوب مجامع و انتشارات بین المللی مواجه گردیده و بخشی از این نتایج در مجله بسیار معتبر علمی Plos One که دارای ضریب تاثیر ۷۳/۳ در سال ۲۰۱۳ و میانگین ضریب تاثیر ۵ ساله ۲۵/۴ بوده و مهم ترین مگاژورنال است که در ماه بیش از یک هزار مقاله در زمینه علوم پزشکی به چاپ می رساند، منتشر گردید. گفتنی است که این دومین مقاله از محققین دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان است که در این مجله به چاپ می رسد.
گفتنی است این پروژه یک کار تیمی مربوط به گروه علوم دامی بوده که به صورت مشترک بین گروه ژنتیک دام به سرپرستی شاهین اقبال سعید مدیر مرکز تحقیقات ترانسژنسیز و بخش تغذیه طیور به سرپرستی مجید طغیانی مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان اجرا گردید و اجرایی شدن این پروژه مرهون محمد محمدرضایی بوده که در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد ایشان در مزرعه دانشگاه و مرکز بیوتکنولوژی دانشگاه اجرا گردید.
در اجرای این پروژه و چاپ نتایج عباس علی قیصری و مهدی طغیانی نیز همکاری موثری داشتند. این طرح در مدت زمان ۲ سال و با هزینه ای بیش از ۱۵۰ میلیون ریال اجرایی شد و مورد تایید سایر دانشمندان جهان واقع گردید.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com