حضور پر افتخار ستاره کیان بیرجند در جشنواره ملی امتنان از کارآفرینان برتر ملی

حضور پر افتخار ستاره کیان بیرجند در جشنواره ملی امتنان از کارآفرینان برتر ملی
در جشنواره "امتنان از کارآفرینان برتر ملی" که با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، در بین 13 نفر کارآفرین برتر کشور از سید علی خیریه - یکی از تولیدکنندگان با سابقه عرصه صنعت مرغداری کشور -  در بخش‌ کشاورزی و دامپروری تقدیر به عمل آمد.
به گزارش ITPNews ، این تولیدکننده توانسته است خوراک دام آماده ای را تولید نماید که مرغداران می توانند با مدیریت صحیح و استفاده آن ضریب تبدیل تولیدات خود را از 2/2 به 6 / 1 کاهش و تعداد دوره پرورش را از 4 دوره به 6 دوره در طول سال افزایش دهند که نتیجه آن، کاهش چشم گیرهزینه تولید خواهد بود. در حال حاضر خیریه با راه اندازی زنجیره کامل تولید گوشت مرغ در استان خراسان جنوبی برای بیش از 700 نفر بصورت مستقیم اشتغال زایی نموده است.
برای اطلاع از دلایل و چگونگی موفقیت این تولید کننده با وجود تمام مشکلات کنونی صنعت مرغداری کشور به گفتگو با سید علی خیریه پرداختیم.
با توجه به مشکلات موجود در فضای کنونی و دو سال گذشته صنعت طیور کشور، برگزیده شدن یکی از فعالین صنعت مرغداری به عنوان کارآفرین برتر در سطح ملی نا محتمل و بسیار بعید به نظر می رسید، از دلایل و چگونگی موفقیت خود بگویید؟
بنده علیرغم آگاهی از شرایط سخت و رقابتی تولید اطمینان داشتم که آینده صنعت طیور کشور مناسب می شود زیرا قطعا در شرایط بهبود وضعیت اقتصادی و برون رفت از شرایط تحریم های غیر منصفانه کاهش هزینه خوراک مصرفی طیور نه صرفا از راه کاهش قیمت بلکه از راه افزایش کیفیت و بهبود راندمان نقشی بسیار موثر در مولفه های قیمت تمام شده خواهد داشت و از این رو با وجود همه سختی های کار و کمبود اعتبارات با تلاش شبانه روزی موفق شدم که با بکارگیری تعداد قابل توجهی از جوانان منطقه محروم استان خراسان جنوبی بزرگترین کارخانه خوراک دام و طیور و آبزیان را به بهره برداری برسانیم. به نظر می رسد که پایمردی و تداوم بر تلاش و ایجاد شغل مولد و درآمد برای این هدف یکی از دلایل گزینش اینجانب به عنوان کارآفرین برتر در سطح ملی بوده است و خداوند را شکر می گویم که ثمره چندین سال کار و تلاش، تولید محصولی با کیفیت، رضایت مرغداران منطقه، مشغول شدن مستقیم و غیر مستقیم صدها نفر و عمران منطقه ای محروم از کشور شده است.

{tor_mjvideo}poster=photos/itpvp/pic/movies/Kheirie_e02.jpg src=photos/itpvp/movies/ITPNews-SetareKiyan-karaffarin-01.flv{/tor_mjvideo}

مشکلات اقتصادی تولیدکنندگان بیش از هر چیز متاثر از افزایش هزینه تولید می باشد راهکار شما برای کاهش آن چه بوده است؟

اگر هزینه تولید و یا مناسب تر بگویم قیمت تمام شده را متاثر از سه بخش عمده دستمزد و هزینه پرسنلی، مواد اولیه و سر بار بدانیم به اعتقاد بنده بیشترین و موثرترین سهم را مواد اولیه و سر بار تشکیل می دهد و این به آن معنی نیست که سهم دستمزد و سایر هزینه ها ی پرسنلی کم و بی اهمیت است بلکه تاثیر برجسته و متغییری را برای دو بخش ذکر شده قائل هستم در واقع هر دو این بخش ها متاثر از محیط خارجی شرکت ها و عمدتا تصمیمات دولت ها هستند به عنوان مثال نرخ ارز، وضع قوانین مالیاتی و عوارض و یا افزایش قیمت حامل ها های انرژی ناشی از تصمیمات دولت ها قرار دارند هر گاه دولت (دولت ها) توفیق یابند که قیمت ارز و یا بعنوان مثال حامل های انرژی را ثابت نگه داشته  و یا کاهش دهند قیمت تمام شده محصولات ما نیز کاهش یافته و یا ثابت می ماند. اما همه این عوامل سبب نمی شود که نقش مدیریت در ایجاد هماهنگی منطقی و اصولی بین ارکان اصلی یک فعالیت اقتصادی مانند مسائل مالی، مواد، اطلاعات بازارها را نادیده گرفت. به نظر بنده در همه شرایط کسب و کار داشتن آگاهی از سه رکن یاد شده و برقراری توازن در استفاده از این اطلاعات می تواند به کاهش قیمت تمام شده بیانجامد.
چگونه می توان با وجود مشکلات اقتصادی در سطح کلان کشور یک تولید موفق داشت در حالی که هر فعالیت تولیدی متاثر از محیط کسب و کار است؟
همانطورکه فرمودید مشکلات زیادی که عمدتاً ناشی از تحریم اقتصادی چند ساله کشور بوده بر محیط کسب و کار کشور سایه انداخته است اما معتقد هستم که این عوامل نمی تواند و نباید مانع امید به آینده کشور گردد و با همین امید است که می توان با تکیه بر دانش آگاهی و سنجش دقیق و بهنگام عوامل موثر بر بازار نهاده ها و مصرف نهاده ها محصولی را به بازار عرضه کرد که رضایت هر سه طیف ذی نفع ها یعنی مصرف کنندگان، کارکنان و سهامداران را فراهم آورد. به عنوان مثال اگر اطلاع و آگاهی دقیقی از وضعیت مصرف و تامین کنندگان از بازارهای خارج از کشور داشته باشیم، نیازسنجی صحیحی از این بازارها ...... مد نظر قرار دهیم، می توانیم با صادرات پایدار بخشی از آثار مشکلات اقتصادی در سطح کلان کشور را مرتفع سازیم
از نظر شما تشکل ها و اتحادیه ها چگونه می توانند در کاهش یا بهبود مشکلات صنعت موثر واقع شوند؟
دو مسئله مهم در موفقیت تشکل ها و انجمن ها و یا اتحادیه های صنفی می تواند برای کاهش و یا بهبود مشکلات صنعت موثر باشد. اول انتخاب هیئت مدیره و یا هیئت های عامل بر اساس سنجش برخورداری آنها از نگاه جامع به صنعت طیور و دارای توان و تفکر آینده نگر است و دیگری توانایی چانه زنی و گفتگو با نهادهای تصمیم گیر در مورد این صنعت بخشی نگری و محدود کردن تصمیمات به محدوده ای خاص از جامعیت صنف یا جغرافیای خاصی از عمومیت کشور یا نگاه های موقتی و گذرا به مسائل صنعت هیچگاه کار ساز نبوده و منفعت طلبی های مقطعی کمکی به اعتلا و رفع بنیادین مشکلات نمی کند.
نقش دولت در این میان چه خواهد بود؟
خروج قطعی از عملیات اجرایی و پرهیز از دخالت های مقطعی و زودگذر در بازارهای نهاده و یا محصولات نهایی دامی مانند مرغ و تخم مرغ کمک بسیار بزرگی به سامان گرفتن این صنعت خواهد کرد. به عبارت دیگر سیاستی که در حال حاضر معاونت محترم امور دام در پیش گرفته است، یعنی کمک به تکمیل و ساختار سازی تولید و عرضه محصولات بر اساس زنجیره های تولید کارآمد ترین تصمیمی است که دولت اخذ کرده است. نقش دولت محترم می تواند در آگاهی بخشی موثر به سرمایه گذاران آتی دخالت در امور پیش گفته ، توان اجرایی خود را در بخش های فراگیر ملی نظیر اجرای دقیق و سخت گیرانه مسائل بهداشتی و قرنطینه ای، بکار گیرد. در بخش سرمایه گذاری هم پس از رعایت تمام ضوابط و مقررات خود وامهای سرمایه گذاری را واقع بینانه تر از گذشته از آن رنج برده اند مواجه نگردند. دیگر .... مانند بسیاری از کشورها حمایت واقعی از بخش کشاورزی را در اعطا تخفیف های تاثیرگذار در نرخ کارمزد وام های سرمایه گذاری اعمال نماید
پیشنهاد شما به سایر تولید کنندگان به عنوان مرغدار موفق و با سابقه صنعت ؟
البته بنده در مقام پیشنهاد به همکارانم نیستم اما به عنوان یک تجربه می توانم عرض کنم که آمادگی مداوم برای ورود به عرصه رقابت کامل در همه زمینه های صنعت طیور که مستلزم روز آمد کردن فن آوری ها(آموزش مداوم کارکنان ) بکارگیری روش هایی که منجر به کاهش قیمت تمام شده محصول می شود، برنامه ریزی برای تولید محصول سالم و با کیفیت، عدم اتکا به کمک های مقطعی دولت (دولت ها) برای تامین نهاده ها و یا خرید محصول و هم چنین نگاه بلند مدت به مسائل زیست محیطی می تواند پایداری توسعه صنعت را تضمین کند.
 
کلمات کلیدی کارآفرین
نظرات شما
  •  

    کامران گفت : ۹۴/۱۲/۲۲

    پس یعنی قانون نود روزه جوجه ریزی فقط برای یه تعداد خاصی اجرا میشه و بعدش میگن تولید مازار داریم.من میخواستم 85روزه جوجه بریزم مجوز نمیدادن.این یعنی یه بام و دو هوا

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com