گردهمایی بررسی و تبیین نقش حقوق مالکیت فکری در صنعت دام و طیور و آبزیان، چشم‌اندازی به آینده از سوی انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان

گردهمایی بررسی و تبیین نقش حقوق مالکیت فکری در صنعت دام و طیور و آبزیان، چشم‌اندازی به آینده از سوی انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان
به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، «مجید موافق قدیری»، رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع خوراک دام، موضوع مالکیت فکری را یکی از باارزش‌ترین سرمایه‌ها در داد و ستدهای تجاری برشمرد و گفت: مالکیت فکری بیش از یک و نیم قرن است که به عنوان یکی از زیرساخت‌های اساسی توسعه فناوری در دنیا شناخته شده و از آن به عنوان ابزاری برای برتری جویی کشورها و شرکت‌ها استفاده می‌شود.
وی در ادامه به مسأله الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت اشاره و تشریح کرد: عضویت ایران در سازمان جهانی تجارت، آسیب‌ها و تهدیداتی را برای نظام حقوقی کشور به دنبال خواهد داشت. البته این آسیب‌ها در صورت عدم آمادگی و نبود زیرساخت‌های حقوقی لازم، زیان‌بارتر می‌شود. بنابراین باید قبل از الحاق، مشکلات مرتبط با حقوق مالکیت فکری را شناسایی و برطرف کنیم.
این فعال اقتصادی نقش تشکل‌ها را در راستای توسعه و نهادینه‌سازی حقوق مالکیت فکری را مهم ارزیابی کرد و افزود: این نقش‌ها و کارگروه‌ها می‌تواند در طراحی نظام جامع حقوق مالکیت فکری و آیین‌نامه‌های مرتبط با آن مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
گفتنی است قانون‌گذار در بند (ب) ماده 45 قانون برنامه چهارم توسعه، دولت را موظف کرده است که نسبت به طراحی و استقرار کامل نظام جامع حقوق مالکیت معنوی ملی و بین‌المللی اقدام و ساختارهای اجرایی لازم را پیش‌بینی کند.{tor_sutitle}قدیری: عدم برخورد جدی با کپی‌برداری از آثار فرهنگی و سپس قدیمی بودن و وجود نواقص در قوانین موجود مهم‌ترین مشکلات هستند که در نظام حقوقی و قضایی با آن مواجه هستیم{/tor_sutitle}
قدیری در ادامه سخنان خود با انتقاد از نگاه صرفاً اداری و حقوقی به قانون جدید ثبت اختراعات، تصریح کرد: قانون جدید ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 نیز نسبت به جایگاه و نقش تشکل‌ها بی‌توجه است. حقوق مالکیت فکری ابعاد مختلف فرهنگی، بینشی، مدیریتی، فنی، حقوقی، اقتصادی و سیاسی دارد.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران، دو مشکل اساسی مربوط به نظام حقوقی و قضایی را مورد توجه قرار داد و گفت: عدم برخورد جدی با کپی‌برداری از آثار فرهنگی و سپس قدیمی بودن و وجود نواقص در قوانین موجود مهم‌ترین مشکلات هستند که در نظام حقوقی و قضایی با آن مواجه هستیم.
وی فقدان فرهنگ‌سازی در داخل کشور و کم توجهی مسؤولان و مردم به اثرات تخریبی و بی توجهی به قوانین مالکیت فکری را نیز از دیگر مسائلی دانست که با آن مواجه هستیم.
در ادامه «علی معلم»، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، سرمایه و دانش را دو مشکل اصلی بخش کشاورزی کشور ارزیابی و عنوان کرد: برند بخشی از سرمایه است و باید آن را به گونه‌ای در نظر گرفت که به راحتی قابل دست درازی نباشد و نظام قانونی محکمی از آن محافظت کند.
شایان ذکر است قدیمی ترین کنوانسیون‌ها مربوط به همین موضوع می‌شود و ایران در سال 1335 به عضویت کنوانسیون پاریس که مربوط به حقوق مالکیت فکری می‌شود، درآمد.
در این گردهمایی شرکت سپاهان دانه نکاتی را در خصوص اهمیت ثبت برند و اختراع به سمع مدعوین رساند و از عملکرد خود در خصوص اخذ پروانه گواهی ثبت اختراع در تولید پیش مخلوط کنسانتره دامی تا سنجه 50 درصد گزارشی را ارائه نمود. بدیهی است که به موجب این سند اختراع، این فرمول و محصول تولیدی از سال 93 به مدت 20 سال در انحصار شرکت سپاهان دانه خواهد بود.
مهندس برموده روند ثبت اختراع و مالکیت فکری را یکی از واجبان مهم برای تولیدکنندگان صنعت خوراک دام و طیور دانست و این موضوع را نه یک هزینه بلکه یک سرمایه و امنیت سرمایه گذاری دانست.

شما می توانید تصاویر مربوط به این گردهمایی را از اینجا مشاهده نمایید ( مشاهده تصاویر )
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com