انتشار در تلگرام

مدیرکل دفتر محصولات غلات، حبوبات و نباتات علوفه ای وزارت جهاد کشاورزی از بی نیاز شدن به واردات علوفه مورد نیاز دام های کشور خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی کابلی در همایش توسعه کشت علوفه در مازندران گفت: هم اکنون در سطح حدود سه میلیون هکتار اراضی کشور 22 میلیون تن علوفه تولید می شود.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون 20 محصول علوفه ای با توجه به شرایط اقلیمی کشور تولید می شود، افزود: هم اکنون حدود 80 درصد سطح زیر کشت کشور به کشت گیاهان علوفه ای اختصاص دارد.
مدیرکل دفتر محصولات غلات، حبوبات و نباتات علوفه ای وزارت جهاد کشاورزی به برنامه های این دفتر برای افزایش تولید علوفه در واحد سطح در کشور اشاره و تصریح کرد: با کشت علوفه به صورت همزمان در باغات درختان میوه و ثمربخش استانهای مختلف و کشت در اراضی شیبدار می توان به صادرات علوفه از کشورمان نیز فکر کرد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون فضاهای خالی زیادی در کشور برای توسعه کشت علوفه های دامی وجود دارد، ابراز امیدواری کرد: با بکارگیری روشهای جدید و یافته های تحقیقاتی بتوان از فضاهای کشت نشده، گیاهان علوفه ای را با شرایط آب و هوایی مقاوم و زودرس به کشاورزان و دامداران ارائه داد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این مراسم گفت: این استان با دارابودن بیش از سه میلیون و 500 هزار راس دام سبک و سنگین سالانه به چهار میلیون و 300 هزار تن علوفه نیاز دارد.
وی تصریح کرد: این درحالی است که تولید علوفه در مازندران سه میلیون و 300 هزار تن است که مابقی نیاز دامداریهای استان از استانهای دیگر کشور و حتی خارج از کشور تامین می شود.
عنایت الله تورنگ با اشاره به اینکه اراضی کشاورزی مازندران پس از برداشت برنج ازپتانسیل خوبی برای کشت دوم به خصوص علوفه های مورد نیاز دام هاست، افزود: متاسفانه هم کشاورزان و هم دامداران مازندرانی از ظرفیت های خالی شالیزارهای استان پس از برداشت برنج استفاده نکردند.
وی با تاکید بر اینکه به لحاظ کمبود زمین در مازندران ناچار به تراکم تولید در اراضی استان هستیم، تصریح کرد: در این خصوص هم کشاورزان و هم دامداران باید با تولید علوفه در واحد سطح یا حتی کشت در فضاهای گلخانه ای کسری علوفه مورد نیاز دام ها را تامین کنند.
وی خاطرنشان کرد: اراضی شیبدار زیادی در مازندران وجود دارد که با زیرکشت رفتن گیاهان علوفه ای از فرسایش خاکی که در این اراضی در استان وجود دارد نیز پیشگیری می شود