انتشار در تلگرام

پنج میلیون و ۴۸۰ هزار قطعه طیور علیه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ایمن سازی شدند

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: پنج میلیون و ۴۸۰ هزار قطعه طیور در یک سال گذشته در مرغداری‌های این استان علیه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ایمن سازی شدند.

دکتر«محمد فتاحی» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:  ۲۳ هزار و ۲۸۹ مورد بازدید، رصد و پایش فعال و غیرفعال از واحدهای مرغداری صنعتی استان و ۳۱ هزار مورد نمونه برداری در این مدت برای مقابله با بیماری‌های طیور در این استان انجام شده‌است.

وی یاد آور شد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با تایید این بیماری از ابتدای آذر ماه سال گذشته در پرندگان مهاجر تالاب میقان اراک مشاهده و یک هزار و ۳۴۹ بال لاشه پرنده مهاجر با شیوع این بیماری توسط محیط زیست استان مرکزی در تالاب میقان این شهرستان جمع آوری و دفن بهداشتی شد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک پس از ۲ ماه، مدیریت و کنترل و مختومه شد و با انجام واکسیناسیون به موقع طیور و انجام اقدامات نظارتی، بهداشتی و کنترلی موردی از این بیماری تاکنون در واحدهای مرغداری، طیور روستایی و سایر نقاط استان گزارش نشده‌ است.

فتاحی گفت: با توجه به قطع تلفات پرندگان مهاجر از ۱۸ دیماه سال گذشته و رصد و پایش های انجام شده در تالاب میقان به مدت ۲۱ روز پس از این تاریخ ادامه، در تاریخ ۹ بهمن ماه سال گذشته، استان مرکزی از لحاظ بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پاک اعلام شد.

وی اظهار داشت: اطلاع رسانی وسیع و گسترده (رادیویی، تلویزیونی، خبرگزاری، نشریات استانی و سراسری و فضای مجازی)، برگزاری جلسات قرارگاه مقابله با آنفلوانزای فوق حاد در استانداری، برگزاری ۱۵ نشست ستاد مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد در اداره کل دامپزشکی، ممنوعیت صید و شکار پرندگان مهاجر و ورود بازدیدکنندگان به تالاب میقان توسط محیط زیست استان و هماهنگی برای حذف گله‌های با سن بالای ۱۱۰ هفته از جمله اقدامات این اداره کل برای مهار این بیماری بوده‌ است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی افزود: انجام واکسیناسیون پرسنل دامپزشکی و محیط زیست استان استان مرکزی، کارگران فعال در زمینه جمع آوری تلفات در تالاب، تهیه دست نوشته اقدامات امنیت زیستی در مراکز فروش پرنده زینتی در سطح شهر برای پیشگیری از آنفلوانزا با همکاری اتاق اصناف استان و ابلاغ به تک تک مراکز جهت نصب درمراکز و ایجاد سایت شستشو و ضد عفونی در انبارهای پشتیبانی امور دام و شستشو و ضدعفونی خودروهای حمل نهاده قبل از بارگیری از دیگر اقدامات این اداره کل برای مقابله با شیوع احتمالی این بیماری در استان بوده‌ است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.