انتشار در تلگرام

پائیز فصل صادرات نیست

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی تهران از ثبات قیمت گوشت قرمز در یک ماه گذشته خبرداد.

علی اصغر ملکی، افزود: شقه بره ماده گوشت گوسفندی ۱۱۰ هزار تومان به دست فروشنده می‌رسد و واحد صنفی با اعمال سود ۱۰ درصدی گوشت بدون دنبه را در اختیار مشتری می‌گذارد.

ملکی ادامه داد: گوسفند شیشک با وزن ۲۰ کیلوگرم حدود ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تومان به دست مغازه‌دار می‌رسد و واحد صنفی با اعمال سود ۱۰ الی ۱۲ درصدی آن را عرضه می‌کند.
وی در خصوص عرضه گوشت گوسفندی با قیمت ۱۶۰ هزار تومان در برخی واحدهای صنفی افزود: این نرخ ران گوسفند است و مشتری دیگر خواهان قلوه گاو نیست به همین دلیل قیمت آن بالاست. وقتی مشتری فقط ران گوسفند را بخواهد قلوه گاو روی دست مغازه‌دار می‌ماند از این رو مغازه دار مجبور است ران را با قیمت بالا و قلوه گاو را با نرخ کمتر عرضه کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفند با بیان اینکه دام‌دار در سال جاری به دلیل خشکسالی صحرا نداشت و علوفه گران شد، افزود: با وجود این شرایط دام مورد نیاز کشور تا پایان سال تأمین است. اما اگر بحث صادرات مطرح شود بدون تردید در تأمین دام با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

به گفته ملکی، در آبان سال جاری شاهد افزایش مصرف گوشت گوسفندی در خانوارهای ایرانی خواهیم بود چرا که هوا رو به سردی می‌رود و همچنین رستوران‌ها و هتل‌ها با بهبود وضعیت بیماری کرونا در حال بازگشایی هستند، بازگشایی این مراکز به معنی افزایش مصرف گوشت است.
وی با بیان اینکه منافع دامدار در صادرات است، افزود: پاییز فصل صادرات دام نیست. صادرات دام باید در ماه‌های اردیبهشت و خرداد صورت می‌گرفت؛ یعنی در ماه‌هایی که ما انباشت دام داشتیم. فعالان بخش خصوصی ضرورت بحث توقف صادرات دام را به مسئولان انعکاس دادند که خوشبختانه آن‌ها با ما در این زمینه همکاری کردند.

ملکی با اشاره به سیاست دولت در شکستن قیمت‌ها، گفت: دولت جدید در پی کنترل تورم و شکستن قیمت‌هاست. برای کنترل قیمت‌ها پیشنهاد می‌کنیم در ماه‌هایی که مازاد دام داریم دولت آن‌ها را خریداری و ذخیره سازی کند تا توانایی تأمین بازار در روزهای بحرانی را داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس دام مولد را بصورت راسی خریداری می‌کنند افزود: کشورهای حوزه خلیج فارس (بیشترین خریدار دام ایرانی) خریدار دام پرواری ایران نیستند آن‌ها خریدار بره ماده مولد هستند چرا که گوشت آن لذیذ است.

ملکی با اشاره به کم بودن حجم واردات، گفت: گوشت برزیلی در سال جاری وارد کشور شد، اما بالا رفتن نرخ ارز قیمت این محصول را بالا برد از این رو بهتر است با مدیریت داشته‌های خود از آن‌ها استفاده کنیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی با اشاره به کاهشی شدن قاچاق گوسفند، خاطر نشان کرد: در دوسال گذشته مرزبانی کشور با اقدامات به‌موقع روند قاچاق دام زنده را کاهش داد و دیگر نیازی به واردات نداشتیم.
وی در پایان گفت: آمار مصرف روزانه گوشت در دست سازمان دامپزشکی است چراکه این سازمان در ۱۱ کشتارگاه تهران، استان البرز و خیرآباد مسئول و بازرس دارد.