انتشار در تلگرام

دامدارها در تامین نهاده‌های دامی با مشکل روبرو هستند

سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: زمانی که دامداری‌ها قیمت شیر خام را نزدیک 50 درصد افزایش دهند طبیعتا قیمت محصولات لبنی هم مطابق آن افزایش پیدا می‌کند.

محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی، در خصوص علل نوسانات قیمت لبنیات در ماه‌های اخیر گفت:  قیمت تمام شده محصولات لبنی 60 تا 65 درصد وابسته به شیر خام است. زمانی که دامداری‌ها قیمت شیر خام را نزدیک 50 درصد افزایش دهند طبیعتا قیمت محصولات لبنی هم مطابق آن افزایش پیدا می‌کند.

بنی‌طبا با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی آگاه به افزایش هزینه‌های تولید و تاثیر آن بر قیمت مصرف‌ کننده است، افزود: در پاسخ به درخواست وزارت جهاد برای حمایت از دهک‌های محروم پیشنهاد دادیم هر بخش از زنجیره تولید 5 درصد از سود خودش را نادیده بگیرد اما دامدارها به دلایل اینکه هنوز در تامین نهاده های داملی مشکل دارند، نتوانستند همراهی کنند. ولی فروشگاه‌ها،  مغازه داران و تولید کنندگان هر کدام 5 درصد از سود مشروع خودشان را تخفیف دادند تا بتوانند ده درصد را، روی سه کالایی که ضروری سبد خانوار است و بیشتر دهک های محروم از آن استفاده می کنند، مورد اعمال قرار بدهند.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی تاکید کرد: شرط تداوم قیمت در شش ماه آتی عدم تغییر قیمت شیر خام است، در صورتی که  وزارت جهاد کشاورزی نتواند به تعهد خودش عمل کند و قیمت شیر خام افزایش پیدا کند ما مجبور هستیم دوباره افزایش قیمت را اعمال کنیم تا کارخانه‌ها تعطیل نشوند.  

بنی‌طبا یادآور شد: افزایش شیر خام متاثر از افزایش قیمت خوراک دام است و تمامی این نهاده‌ها وارداتی است؛ با اینکه ارز 4200 تومانی به نهاده‌ها تعلق می گیرد ولی با دو تا نرخ متفاوت در بازار است و بعضا با نرخ آزاد هم مشاهده می‌شود و دامداران می گویند که با نرخ مصوب، نهاده‌ها به دست ما نمی‌رسد. دوم بروز خشکسالی و کمبود علوفه است.

او گفت: آقای ساداتی نژاد وسعت نظر خوبی نسبت به مسائل صنایع لبنی دارد، قبلا اظهارنظری کرده بودند مبنی بر اینکه ما نباید سیاست هایی اتخاذ کنیم که منجر به پرداخت یارانه از جیب تولید کننده بشود و تولید کننده ضرر کند، دیدگاه درستی است. آقای ساداتی نژاد در تلاش هستند که بتوانند نهاده های دامی را با نرخ مصوب به دست دامداران برسانند.

او ادامه داد: راهکار بلند مدت برای حمایت از دهک های محروم، حذف ارز 4200 تومانی از نهاده‌های دامی و انتقال آن به مصرف کننده است. الان یک اشکالی وجود دارد چند فرد می توانند بروند، ارز 4200 بگیرند و نهاده وارد کنند درحالی که آن هم به درستی توزیع نمی شود و نتیجه آن می شود که چند نرخ نهاده در بازار داشته باشیم.

بنی‌طبا در پایان گفت: اگر ارز 4200 را از نهاده حذف کنید خود کارخانه دار و خود دامدار با کمترین هزینه کالای خود را وارد می‌کنند و از آن طرف از ارز 4200 بالغ بر 40 هزار میلیارد تومان آزاد می شود که می توانیم، آن را به دهک های محروم اختصاص بدهیم. دلیلی ندارد که اغنیا از افراد کم برخوردار جامعه بیشتر از یارانه بهره مند باشند پس ما باید راهکار ایجاد کنیم که اغنیا پول واقعی کالا را بدهند و افراد ضعیف از محل یارانه مورد حمایت قرار بگیرند.