انتشار در تلگرام

 صدور مجوز واردات تخم مرغ برای تامین ذخایر پشتیبانی

وزارت جهاد کشاورزی قیمت مصوب هر شانه تخم مرغ را با ۶ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش به ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسانده است و همزمان اجازه واردات ۱۰ هزار تن تخم مرغ را صادر کرده است.
روز گذشته حسین دماوندی نژاد، سرپرست معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، خبر داد که به طور گسترده تخم مرغ در سطح مراکز عرضه سراسر کشور با قیمت شانه‌ای ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

وی افزود: تولید ماهانه تخم مرغ در کشور به حدود ۱۰۰ هزار تن رسیده که این میزان از مصرف کشور کمی بیشتر است و به این ترتیب هیچ مشکلی در تامین تخم مرغ مورد نیاز کشور و حتی افزایش ذخایر وجود ندارد.

اعلام قیمت ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر شانه تخم مرغ در حالی است که آخرین قیمت مصوب اعلامی از سوی دولت برای هر شانه تخم مرغ ۳۶ هزار تومان بود.

حمیدرضا کاشانی، رییس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، در ارتباط با آخرین تصمیمات درباره قیمت مصوب تخم مرغ از افزایش ۶ هزار و ۵۰۰ تومانی قیمت هر شانه آن خبر داد و گفت: بر اساس تصمیم شورای تعیین قیمت محصولات کشاورزی قیمت مصوب هر شانه ۳۰ عددی تخم مرغ از ۳۶ هزار تومان به ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت.

وی ادامه داد: همچنین وزارت جهادکشاورزی قیمت خرید هر کیلوگرم تخم مرغ از مرغدار درب مرغداری را از ۱۴ هزار تومان به ۱۸ هزار و ۸۲۵ تومان افزایش داده است.

به گفته کاشانی؛ به این ترتیب قیمت هر عدد تخم مرغ برای مصرف کننده حدود یک هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی همچنین از تصمیم وزارت جهادکشاورزی برای واردات تخم مرغ خبر داد.

کاشانی تصریح کرد: اجازه واردات تخم مرغ با هدف تامین ذخایر پشتیبانی تخم مرغ در ۶ ماهه دوم سال صادر شده است.

این فعال بخش خصوصی اظهار کرد: معمولا در نیمه دوم سال با سرد شدن هوا مصرف تخم مرغ افزایش می باید و با رشد تقاضا در بازار مواجه می شویم که باید مطابق با آن برنامه ریزی برای تامین و عرضه انجام شود.

کاشانی با بیان اینکه مجوز واردت 10 هزار تن از این کالا به اتحادیه داده شده است، افزود: بر اساس مذاکرات انجام شده با کشورهای مبدا واردات فردا اولین بخش از تخم مرغ خارجی به میزان یک هزار تن وارد کشور می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که واردات از کدام کشورها انجام می شود، گفت: ملاحظات امنیتی ایجاب می کند از اعلام اسامی کشورهای که واردات از آن ها انجام می شود پرهیز کنیم، اما تخم مرغ ها از منابع مطمئن با قیمت مناسب تامین می شود.

کاشانی یادآور شد: تخم مرغ های وارداتی تا زمانی که بازار نیاز به آن نداشته باشد عرضه نخواهد شد و مرغداران نباید نسبت به تاثیر منفی آن بر تعادل قیمت در بازار نگران باشند.

وی معتقد است؛ شرایط کنونی بازار تخم مرغ نتیجه تصمیمات اشتباه و مدیرت غلط مسئولان در یک سال گذشته است و اگر مدیریت به درستی انجام می شد نابسامانی در بازار تخم مرغ اتفاق نمی افتاد و احتیاج به واردات نداشتیم.