انتشار در تلگرام

ضرر دامداران در فروش دام زنده / دولت کمک کند صنعت دامپروی زمین نخورد

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران گفت: نهاده های مورد نیاز دامداران به دلیل خشکسالی، کم و گران شده و نیاز است دولت با تخصیص ارز مناسب به تولیدکنندگان برای واردات نهاده های دامی مانع از نابودی صنعت دامپروری شود.
سید احمد مقدسی در پاسخ به این سوال که آیا دامداران می توانند نهاده های مورد نیاز دام های خود را به راحتی تامین کنند یا خیر؟ گفت: خشکسالی اثرات بدی بر روی نهاده های دامی گذاشته و وضعیت کاه، کلش، یونجه و ذرت علوفه ای بسیار بد است. یعنی هم میزان آن در بازار کم و هم قیمت آنها بالا رفته است.
وی ادامه داد: دولت باید با تخصیص ارز مناسب به تولیدکنندگان و شرکت های دیگر امکان واردات نهاده های دامی از جمله یونجه و کلش را فراهم و کمک کند که صنعت دامپروی از بین نرود. زیرا اگر به دام غذا نرسد تلف خواهد شد.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران تصریح کرد: جو، ذرت و سویا نهاده های وارداتی هستند که بیشتر به بخش دام شیری و صنعتی آن هم با تاخیر تعلق می گیرد و دام ها روستایی و پرورابندی بهره کمتری از آنها دارند. به عبارت دیگر ۲۰ درصد نهاده های مورد نیاز واحدهای تولیدی از سوی دولت تامین می شود و دامداران مجبور هستند که ۸۰ درصد مابقی را از بازار آزاد و کشاورزان خریداری کنند.
به گفته وی یونجه، کاه و کلش و ذرت علوفه ای تولید داخل هستند و امسال قیمت آنها به دلیل خشکسالی و عرضه کم بالا رفته است.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر قیمت گوساله زنده نر برای دامداران کیلویی ۵۷ هزارتومان تمام می شود در حالی که در بازار بیشتر از ۴۶تا ۴۷ هزارتومان خریداری نمی شود. این یعنی دامداران در فروش دام هایشان حدود ۱۰ هزارتومان ضرر می کنند.
مقدسی در پایان گفت:جلوی صادرات دام گرفته شده و از آن طرف چون نهاده نیست دامداران مجبورند دام هایشان را به کشتارگاه بفرستند و این موضوع عرضه را زیاد و قیمت ها را کاهش داده است. با وزارت جهاد کشاورزی مکاتباتی در این زمینه داشته ایم و درخواست کردیم اجازه صادرات دام و از آن طرف واردات نهاده های دامی را بدهند ولی تاکنون با این پیشنهاد موافقت نشده است.