انتشار در تلگرام

زنجان عاری از بیماری آنفلوانزای پرندگان است

زیستگاه‌های پرندگان آبزی و کنارآبزی و سالن مرغداری‌ها و کشتارگاه‌های طیور استان به ترتیب از سوی محیط زیست و دامپزشکی به دقت و حساسیت بالا، رصد و پایش می‌شود و از ابتدای سال تاکنون نیز بیماری آنفلوانزا فوق حاد پرندگان (آنفلوانزای مرغی) در زنجان مشاهده نشده است.
تماس با مدفوع، خون، ترشحات تازه مجاری تنفسی پرندگان بیمار و محیط زیست آلوده، راه های انتقال بیماری آنفلوانزای پرندگان است و علایم بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، یک بیماری کشنده با انتشار سریع در پرندگان است و تحت شرایطی به انسان نیز منتقل می شود.
بی اشتهایی، اشکال در تنفس با صدای خاص تنفسی، اسهال سفید و سبز، افت شدید تولید تخم، تیرگی تاج به همراه خونریزی در ریش و ساق پا، پژمردگی شدید پرندگان، آبریزش از چشم و بینی و افزایش شدید مرگ و میر پرندگان و علائم آن در انسان نیز شامل تب، سرفه، گلودرد، درد عضلات، احساس کسالت، عفونت چشم و ریه ها، تنگی نفس، خلط خونی و اسهال، است.  
پرندگان مهاجر به ویژه اردک و غاز، جوجه ها، بوقلمون، قو، چنگر، خوتکا و سایر پرندگان وحشی که می توانند این ویروس را به پرندگان خانگی منتقل کرده و سپس به انسان نیز انتقال دهند و این ویروس می تواند اسب، فک و نهنگ را نیز آلوده سازد.  

زیستگاه‌های پرندگان وحشی زنجان مدام پایش می‌شود
رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، با بیان اینکه این اداره کل با توجه به رصد و پایش‌های مداوم صورت گرفته در خصوص وجود این بیماری با هیچ مورد مشکوک مواجه نشده است، گفت: ادارات کل حفاظت محیط زیست و دامپزشکی این استان نسبت به این بیماری در میان پرندگان بسیار حساس هستند و در صورت مشاهده این بیماری، اقدامات مقابله ای لازم را انجام داده و موضوع را نیز به منظور پیشگیری، بلافاصله اطلاع رسانی می کند.
پرویز رستمی، با تاکید براینکه آنفلوانزای مرغی، تعارف بردار نبوده و پنهانکاری در خصوص این بیماری پذیرفته نیست، اظهار داشت: اگر پرنده تلف شده ای در زیستگاه طبیعی و سایت‌های آبی استان زنجان یافت شود یقین بدانیم که این اداره کل بلافاصله اقدامات پیشگیرانه را به منظور مقابله با این بیماری انجام خواهد داد و هیچ پنهان کاری نیز در این خصوص نداریم.
وی با بیان اینکه همه ساله در این فصل از سال، سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی در سایت های پرندگان این استان از سوی عوامل محیط زیست انجام می گیرد و امسال نیز سرشماری در ۶ سایت زنجان صورت گرفته و ۲ سایت دیگر نیز بزودی انجام می شود، تصریح کرد: در این سرشماری ها نیز هیچ پرنده تلف شده ای یافت نشده که این خبر بسیار مسرت بخشی است.

{content_embded_banner}
رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، گفت: با ورود پرندگان مهاجر به این استان، محیط بانان و کارشناسان این اداره کل، تمام زیستگاه های پرندگان وحشی در زنجان را به منظور اطمینان از عدم آلودگی آنها به این بیماری به دقت پایش و کنترل می کنند و بیش از ۱۰ سال است موردی از بیماری آنفلوانزای در بین پرندگان مهاجر و غیر مهاجر وحشی در زنجان مشاهده و گزارش نشده است.
رستمی افزود: هر سال با نزدیک شدن به فصل زمستان، انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی میهمان آبگیرها، سدها و رودخانه های این استان شده و زمستان گذرانی می‌کنند و محیط بانان نیز بلافاصله این زیستگاه‌های آبی را از نزدیک زیر ذره بین قرار می دهند تا از نبود این بیماری، مطمئن شوند.
وی از عموم مردم خواست در صورت مشاهده لاشه پرندگان وحشی نه فقط از نزدیک شدن و لمس آنها به جد پرهیز کنند بلکه موضوع را بلافاصله با محیط زیست در میان بگذارند تا علت تلف شدن آنها مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.
آبگیرها و سدهای مختلف استان زنجان اعم از گلابر، تهم، فیله‌خاصه، قره‌تپه و کهلا، همواره در فصول سرد سال پذیرای خیل پرندگان مهاجر است و انواع پرندگان از جمله خوتکا، انواع مرغابی، انواع اردک ها (سرسبز، نوک پهن و سرحنایی)، باکلان،  بوتیمار کوچک، کاکایی، انواع حواصیل (خاکستری و سفید)، تنجه، چنگر در این مناطق، زمستان گذرانی کرده و با مساعد شدن وضعیت جوی به سمت زیستگاه‌های اصلی خود باز می گردند.
پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در هشت سایت پرنده زنجان که شامل سد تهم در شهرستان زنجان، سد قره‌تپه در منطقه حفاظت شده سرخ‌ آباد و فیله‌ خاصه در منطقه شکار ممنوع واقع در شهرستان‌های زنجان و طارم، سد گلابر در شهرستان ایجرود، سد خندقلو در شهرستان ماهنشان، سد قاهران (کهران) در ارمغانخانه و رودخانه قزل‌اوزن در شهرستانهای ماهنشان و طارم، است زمستان گذرانی می‌کنند.

زنجان عاری از بیماری آنفلوانزای پرندگان است
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان نیز گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیماری آنفلوانزای پرندگان در سطح این استان مشاهده نشده است و اگر موردی یافت شود در این صورت برای جلوگیری از شیوع و مقابله با این بیماری توصیه ها و هشدارهای لازم ارایه خواهد شد.  
محمدباقر حاج کاظمی با بیان اینکه بیشترین نگرانی در خصوص انتقال بیماری آنفلوانزای مرغی، مربوط به دوره گردهای پرنده فروش است، افزود: به طور معمول، دوره گردها، بیشترین منشاء انتقال این بیماری هستند که ناخواسته با حضور در بازارهای محلی روستایی و شهری اقدام به خرید و فروش طیور می کنند که این نیز ممکن است عواقب ناخوشایندی را در پی داشته باشد.
وی اظهار داشت: امسال یک یا ۲ استان کشور درگیر این بیماری شده اند و واکسن مربوطه بر اساس دستورالعمل به ۱۲ استان پر خطر ارسال شده است که زنجان جزو آنها نیست و علاوه بر این هیچ نگرانی از بابت تهیه و تامین واکسن نیست.
حاج کاظمی تصریح کرد: برنامه های رصد و پایش از سوی این اداره کل در سطح روستاها و شهرها، مرغداری ها و کشتارگاه ها صورت می گیرد و همچنین بازدیدهای مشترکی نیز از سدها و آبگیرهای طبیعی زنجان صورت می گیرد و تاکنون نیز به مشکلی خاص برخورد نکرده ایم.
وی افزود: ارتباط پرندگان اهلی، وحشی و آزاد پرواز، می تواند در انتقال این بیماری نقش اصلی دارد و لازم است مرغ و خروس ها، اردک ها، غازها و بوقلمون ها با پرندگان آزاد پرواز همچون کبوترها، گنجشک ها، کلاغ ها و زاغ ها در تماس نباشند.
حاج کاظمی با بیان اینکه برخی پرندگان وحشی این ویروس را در خود ندارند و در صورت تماس با پرندگان آزاد پرواز می توانند به بیماری آنفلوآنزای مرغی مبتلا شده و در نتیجه از این طریق به طیور نگهداری شده در منازل و باغات و همچنین به سالن مرغداری ها، انتقال یابد که لازم است با عمل به توصیه ها و هشدارهای ارایه شده از سوی کارشناسان مربوط، راه تماس‌ها بسته شود.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: قریب چهارسال قبل در چند روستای این استان بیماری آنفلوانزای پرندگان مشاهده شد که منشاء انتقال آن نیز همین دوره گردها بودند که بهتر است و شهرداری ها به عنوان متولی اصلی و همچنین نیروی انتظامی در شهرها و دهیاری ها نیز در سطح روستاها از فعالیت این دوره گردها ممانعت به عمل آورند تا در صورت وجود  این بیماری، جلوی انتقال آن گرفته شود.