انتشار در تلگرام

تخم‌مرغ به قیمت عادلانه از تولیدکنندگان خریداری نمی‌شود

منصور بازدار، رئیس اتحادیه مرغ تخمگذار استان قزوین گفت: قیمتی که از درب مرغداری خریداری می‌شود بسیار پایین است، به طوری که برای مرغداران کیلویی ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان تمام می‌شود اما بنا بر تصمیم دولت، با قیمت ۱۴ هزار تومان خریداری می‌شود.
تخم مرغ یکی از اقلام اساسی است که امسال با چالش‌های مختلفی مواجه بوده به طوری که به یکباره با افزایش قیمت نجومی در بازه رمانی کوتاه در این کالا مواجه شدیم به طوری که قیمت هر شانه تخم مرغ 30 تا 40 هزار تومان تعیین شد.
طی روزهای اخیر دبیرکل انجمن‌های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخمگذار درباره کاهش قیمت تخم مرغ اینگونه اعلام کرد که در حالی که قیمت تخم مرغ درب مرغداری از 18 تا 20 هزار تومان به 16 هزار توماهن کاهش یافته اما مغازه‌داران حاضر به کماهش قیمت این محصول در خرده فروشی‌ها نیستند.
این درحالی است که از طرفی هم تولیدکنندگان تخم مرغ و مرغ تخمگذار با مشکلاتی از جمله افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های تولید مواجه هستند که تولید را برای آن‌ها به صرفه نمی‌کند، اما اهرم دولت به جای حمایت از تولید به سمت کاهش اجباری قیمت خرید از تولید کننده می‌چرخد که باعث نارضایتی این قشر شده است.
از طرفی هم مصرف‌کننده به دنبال خرید محصول با قیمت معقول است اما این نوع سیاست‌های غلط باعث شده تا مردم این کالای اساسی را با هر قیمتی در بازار تهیه کنند و گویا هیچکس هم پاسخگوی این ترازوی نامتوازن نیست.

قیمت اتحادیه 30 تا 31 هزار تومان است
منصور بازدار، درباره آخرین قیمت تخم مرغ اظهار کرد: تامین تخم مرغ در بازار برعهده اتحادیه است و بحث نظارت توسط سازمان صمت، جهادکشاورزی و تعزیرات انجام می‌شود.
وی افزود: اکنون تخم مرغ را شانه‌ای 30 تا 31 هزار تومان در اتحادیه به فروشندگان عرضه می‌کنیم که در بازار به قیمت 34 هزار تومان به فروش می‌رسد.

{content_embded_banner}
رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار استان قزوین ابراز کرد: در زمینه تامین هیچ مشکلی نداریم و هر اندازه که نیاز بازار باشد توزیع می‌کنیم؛ قیمت درب مرغداری کیلویی 14 هزار تومان است که با برآورد هزینه‌ها، شانه‌ای 30 هزار تومان به فروشندگان عرضه می‌کنیم.
این مقام مسئول عنوان کرد: ما از درب مرغداری به صورت کیلویی خریداری می‌کنیم که قیمت شانه با کیلو متفاوت است به طوری که هر شانه حدود 2 کیلو و 200 گرم است که با قیمت 30 هزار تومان به واحدهای پخش عرضه می‌کنیم.

اکنون کمبودی در تولید نداریم
بازدار بیان کرد: اکنون هم همین قیمتی که از درب مرغداری خریداری می‌شود بسیار پایین است، به طوری که برای مرغداران کیلویی 15 هزار و 800 تومان تمام می‌شود اما بنا بر تصمیم دولت، با قیمت 14 هزار تومان خریداری می‌شود.
وی اذعان کرد: اگر این روال ادامه یابد تولید مرغداران کاهش می‌یابد و بسیاری از مرغداران، مرغ‌ها را حذف می‌کنند، لذا قیمت واقعی هر کیلو 15هزار و 800 تومان است و اگر 2کیلو و 200 گرمی حساب کنیم درواقع مرغدار باید 35 هزار تومان هزینه برای هر شانه دریافت کند اما اکنون هر شانه‌ای 30 هزار تومان دریافت می‌کنند.
رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار استان قزوین با بیان اینکه به استان‌های تهران، گیلان و زنجان صادرات داریم، گفت: از نظر تولید کمبود نداریم و مسئله اصلی قیمت است که اگر این طور ادامه یابد تولید کاهش خواهد یافت؛ چراکه در گذشته هر قطعه مرغ 25 هزار تومان هزینه داشت اما اکنون 50 هزار تومان برای هر قطعه مرغ تمام می‌شود در حالی که در قیمت فروش هیچ تغییری اتفاق نیفتاده است.