انتشار در تلگرام

کمبود ۳ میلیون تن نهاده دام و طیور در کشور

کاظم خاوازی گفت: در حال حاضر با کمبود بیش از سه میلیون تن نهاده دام و طیور در کشور مواجه هستیم که این مسئله به عللی از جمله اعمال تحریم‌ها بر کشور و شیوع بیماری کرونا بوجود آمده است.
کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی در جلسه شورای اقتصاد مقاومتی خراسان شمالی اظهار کرد: در حال حاضر، کشور با کمبود سه میلیون تن نهاده دام و طیور مواجه است.
خاوازی فشار تحریم های اقتصادی بر کشور، نبود اختیارات لازم برای وزارت جهاد کشاورزی همچنین شیوع بیماری کرونا را از علل اصلی مشکلات پیش روی تامین نهاده های مورد نیاز بخش کشاورزی در کشور اعلام کرد.
وی گفت: با این وجود، بخشی از نهاده تامین شده به واحدهای مرغ های لاین سپس به واحدهای تولید مرغ های تخم گذار و گوشتی اختصاص یافت.
در عین حال، وی یادآور شد: هر چند کشور با تولید مرغ گوشتی مازاد بر نیاز بازار نیز مواجه است، با این وجود، جولان و سودجویی دلالان عاملی مهم در افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ در کشور است.
وزیر جهاد کشاورزی همچنین به اقدام ذخیره سازی گوشت قرمز دام سنگین به منظور تنظیم بازار در کشور نیز اشاره کرد و گفت: ذخیره سازی گوشت دام سبک نیز مطالبه شد که انجام آن در دستور کار قرار گرفته است.
وی در ادامه بیان کرد: به علت افزایش قیمت نهاده ها و حتی کمبود آن همچنین افزایش هزینه های تولید با مسئله حذف دام های مولد در گله های دامی کشور مواجه شده ایم که این مسئله دغدغه ای مهم برای وزارت جهاد کشاورزی است.
وی افزود: در همین راستا، این وزارت خانه با حضور صاحبنظران و کارشناسان برای برون رفت از این وضعیت و حل آن، جلساتی را برگزار کرده است تا راهکارها انتخاب و تصمیمات برای خروج از این وضعیت گرفته شوند.