انتشار در تلگرام

یک میلیون تن کاهش واردات سویا برای تولید مرغ

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: صنعت تولید مرغ در حال حاضر با یک میلیون تن کاهش واردات سویا همراه است.
آقای مرتضی رضایی افزود: غذای مرغ کنجاله سویا، ذرت و مقداری نیز غذا‌های مکمل و ریزمغذی هاست.
وی با اشاره به این کاهش واردات سویا و از سوی دیگر توجه نکردن به هشدار‌ها گفت: تقسیم کاری میان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت صورت گرفته بود مبنی بر اینکه تامین نهاده‌ها با وزارت صمت باشد، اما متاسفانه انجام نشده است.
آقای رضایی با بیان اینکه اگر تولید به اندازه کافی حمایت نشود هیچ وقت نمی‌توان بازار مصرف را کنترل کرد گفت: مرغی که امروز در بازار است ۴۵ روز پیش برای تولید آن برنامه ریزی شده و ما چندین ماه است که مکاتبات بسیار متعددی با وزارت صمت در خصوص کفایت نکردن تامین نهاده‌های دامی داشته ایم، اما توجه نشده است.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: حدود ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن ذرت، حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنجاله سویا و حدود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن جو در سال مورد نیاز است و اکنون با کاهش یک میلیون تنی واردات سویا مواجه هستیم.
وی گفت: مرغ بدون خوراکی‌های یاد شده نمی‌تواند پرورش یابد.

آقای رضایی با اشاره به اظهارات برخی افراد مبنی بر اینکه ذرت به اندازه کافی وارد شده است افزود: این در حالیست که کنجاله سویا و ذرت باید متناسب با هم به مرغ داده شود تا رشد مورد انتظار در مرغ صورت گیرد و اگر یکی کمتر باشد، رشدی اتفاق نمی‌افتد.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: گاهی در بازار مرغ‌هایی وجود دارد که کاهش وزن دارند این‌ها به علت آن است که کنجاله سویای کمتری به آن‌ها داده شده است.
آقای رضایی در خصوص اظهارات برخی مسئولان وزارت صمت مبنی بر اینکه اختیارات نهاده‌ها به وزارت جهاد کشاورزی داده شده است افزود: این موضوع یک هفته است که اتفاق افتاده و اختیارات مربوط به نهاده‌ها به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده در حالیکه مرغی که در بازار وجود دارد حداقل ۴۵ روز پیش جوجه ریزی شده و یک فرآیند چندماهه دارد.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی افزود: برای سه ماه آینده و برای اینکه شب عید ۱۲۵ میلیون جوجه ریزی داشته باشیم و به اندازه کافی گوشت مرغ مردم را تامین کنیم نیاز به ۲۰۰ هزار تن کنجاله سویا در ماه است.