انتشار در تلگرام

احتمال کاهش تولید شیر در گیلان

مدیرعامل اتحادیه دامداران گیلان گفت: تامین نشدن به موقع نهاده‌های دامی موجب خواهد شد که برخی دامداران دام‌هایشان را به کشتارگاه بفرستند و به این ترتیب شاهد کاهش تولید شیر در گیلان خواهیم بود.
عباس یوسفی با بیان اینکه دامداران از افزایش قیمت خرید شیرخام اصلا خوشحال نیستند، اظهار کرد: هزینه تولید شیر به قدری افزایش یافته است که قیمت فعلی شیرخام اصلا صرفه اقتصادی برای دامدار ندارد.
وی افزود: در حال حاضر شیر خام لیتری ۴۵۰۰ تومان از دامدار خریداری می‌شود، این درحالیست که قیمت تولید هر لیتر شیر ۵۵۰۰ تومان برای دامدار تمام می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه دامداران گیلان ادامه داد: قیمت مصوب جو ۱۷۰۰ تومان و قیمت ذرت و سویا ۳۲۰۰ تومان تعین شده است و دولت تعهد دارد تا ۶۰ درصد نیاز نهاده ها با قیمت دولتی دام های دامداران گیلان را تامین کند و مابقی باید از بازار آزاد خریداری شود که اصلا برای هیچ یک از دامداران استان به صرفه نیست.
وی با اشاره به چند برابر شدن قیمت لبنیات خاطرنشان کرد: با افزایش هزینه تمام شده تولید شیر، شیرخام گران می‌شود و به طبع قیمت لبنیات نیز افزایش می یابد و در نهایت این امر منجر به کاهش مصرف شیر در بین مصرف کنندگان می‌شود.
یوسفی با اشاره به اینکه با افزایش قیمت شیرخام کارخانجات لبنی شیر کمتری از دامداران می‌خرند، تصریح کرد: با وجود قیمت بالای هزینه تولید شیر در آینده شاهد خواهیم بود که دام‌های بیشتری برای کشتار به کشتارگاه فرستاده شوند و شاهد کاهش تولید شیر باشیم.
وی یادآور شد: برای حمایت از دامداران افزایش قیمت شیر خام راهکار نیست و باید حمایت‌هایی مانند اختصاص یارانه یا تامین نهاده‌های دامی از سوی دولت برای دامدار اختصاص یابد.
مدیر اتحادیه دامداران گیلان افزود: در حال حاضر روزانه ۱۴۰ تن شیر در گیلان تولید می‌شود و از ۷۲ هزار دامدار گیلانی بالغ بر ۳۱ هزار دامدار عضو اتحادیه هستند.
یوسفی گفت: باید تدابیر لازم اندیشیده شود تا حتی در صورت ضرر دولت، حمایت‌های لازم از دامداران صورت گیرد تا شاهد کاهش تعداد دامداران و تعطیلی دامداری‌ها نباشیم.