انتشار در تلگرام

کشتار دام‌های شیری و مولد به دلیل گرانی نهاده‌های دامی

عباس شجاعی اظهار کرد: به دلیل گرانی نهاده‌های دامی شاهد تعطیلی دامداری‌های سنگین یکی پس از دیگری هستیم، متأسفانه در حال حاضر کار در عرصه دام‌پروری بسیار مشکل شده و اگر همین‌گونه پیش برویم تا سه ماه آینده همه گاوداری‌ها تعطیل خواهند شد.
وی با بیان این‌که در هر گاوداری به طور میانگین پنج نفر و به عبارتی پنج خانواده مشغول به کار هستند، ادامه داد: در صورت تعطیلی گاوداری‌ها شاهد افزایش تعداد بیکاران خواهیم بود و خانواده‌های این کارگران در این روزهای سخت تورم، از حداقل امکانات دستمزد محروم خواهند شد.
شجاعی تصریح کرد: بسیاری از این گاوداری‌ها دارای سابقه بالایی هستند و اکنون توانسته‌اند به اصلاح نژاد برسند و گاوهای اصلاح شده پرورش دهند، با این وضعیت گرانی نهاده‌های دام، زحمات، تخصص و تجربه چندین ساله گاوداران از بین خواهد رفت. وی عنوان کرد: هم‌اکنون هر کیلو شیر شش ‌هزار تومان برای دامدار هزینه دارد، حال آن‌که شیر را کارخانه‌های لبنی به سه هزار و ۵۰۰ تومان با پرداخت ۴۵ روزه از دامدار خریداری می‌کنند. رئیس هیئت‌مدیره تعاونی گاوداران شهرستان کاشمر گفت: داروهای دامی نیز سه برابر شده که اگر دامی مریض شود بیش از دو میلیون تومان هزینه درمان آن می‌شود که با این هزینه‌های بالا امیدی به بهبود بیماری دام نداریم.
وی اشاره کرد: با توجه به هزینه‌های بالای نگهداری و درمان مجبور هستیم دام را به کشتار بفرستیم و در آن جا نیز با یک سوم قیمت واقعی تمام شده، دام را به فروش می‌رسانیم.
رئیس هیئت‌مدیره تعاونی گاوداران شهرستان کاشمر مطرح کرد: اگر مسئولان به تولید در بخش دام توجه نکنند در آینده نزدیک مجبور به وارد کردن شیر و مواد لبنی از کشورهای همسایه خواهیم شد.
وی با بیان این‌که یک گوساله، مدت دو سال نیاز به نگهداری و هزینه دارد تا به گاو بالغ تبدیل شود، تصریح کرد: هم‌ اکنون کمبود و گرانی نهاده‌های دامی از جمله جو، ذرت و سویا کار را برای دامدار بسیار مشکل کرده و دامدار نفس‌های آخر خود را می‌کشد به گونه‌ای که گاوهای شیری یکی پس از دیگری به کشتارگاه برده می‌شوند.
شجاعی افزود: با توجه به اینکه نهاده‌های جو، ذرت و سویا از خارج تأمین می‌شوند اکنون شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم، به طور مثال جو از ۱۰۰۰ به ۴۵۰۰، ذرت از ۱۵۰۰ به ۴۳۰۰ و سویا از ۲۷۰۰ به ۱۴۰۰۰ تومان رسیده است. وی با اشاره به اینکه سبوس از ۱۴۰۰ به ۳۸۰۰ و یونجه از ۲۰۰۰ به ۴۰۰۰ تومان افزایش یافته است، مطرح کرد: اگر چه در سال ۹۷ قیمت دام زنده سبک کیلویی ۵۰۰۰۰ تومان بوده ولی اکنون به ۳۹۰۰۰ تومان کاهش یافته است. رئیس هیئت‌ مدیره تعاونی گاوداران شهرستان کاشمر اظهار کرد: اگر چه برای دام سبک و سنگین کنسانتره و یارانه داده می‌شود اما فقط جوابگوی ۳۰ تا ۵۰ درصد نیاز بوده و باقی باید از بازار آزاد تهیه شود.