انتشار در تلگرام

دولت چگونه صنعت تولید پروتئین را زمین زد؟

مجید موافق قدیری رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان اظهار داشت: ۹۰۰ روز پیش زمانی که معاون اول رئیس جمهور مطرح کرد که فقط ارز ۴۲۰۰ تومانی خواهیم داشت، فاتحه صنعت تولید پروتئین را در کشور خواندیم.
وی افزود: ما به سیاست‌گذاران هشدار دادیم این سیاست ارزی، صنعت پروتئین را بر زمین خواهد زد. مزه ارز ۴۲۰۰ تومان را نه تولیدکننده و نه مصرف‌کننده چشید و ما تصور می‌کنیم اگر دولت مشکل نهاده‌های دامی را حل نکند، [مشکلات بر جا خواهد ماند].
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان افزود: ما هشدارها را از آبان سال گذشته دادیم و فکر می‌کنیم اگر دولت می‌خواهد مشکلات حادتر نشود، باید موضوع را جدی بگیرد و نسبت به انتقال ارز مرغوب برای واردکنندگان بخش خصوصی اهتمام جدی تر داشته باشد.
موافق قدیری خاطرنشان کرد: اگر دولت در تامین ارز جوی دامی اقدام جدی نکند، در ماه‌های آینده با کمبود شیر و لبنیات روبرو خواهیم شد.
وی افزود: دولت باید نقش پررنگ‌تری در تامین ارز و انتقال آن به واردکنندگان ایفا کند تا مشکلات حادتر نشود.
تحقق قول تخم‌مرغی وزیرجهاد در هاله ابهام
همچنین رضا ترکاشوند، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گفت: اگر تولید تخم‌مرغ داشته باشیم، هیچ مشکل در قیمت‌گذاری نخواهیم داشت.
وی ادامه داد: مرغ برای نیاز کشور در سالن مرغداری‌ها یافت می‌شود ولی الزاماتی نظیر نهاده‌ها نیز باید مهیا گردد.
ترکاشوند کمبود نهاده وارداتی با ارز دولتی را موجب افزایش هزینه تولید دانست و افزود: جیره طیور رقیق شده و راندمان تولید را تحت تاثیر قرار داده که در قیمت تخم مرغ نیز تاثیر گذار است.
وی افزود: اگر نهاده‌ها تامین شود، قول وزیر جهاد در خصوص تعدیل قیمت تخم مرغ دست یافتنی است.
ترکاشوند با بیان اینکه مرغداران توانایی مازاد تولید مرغ را دارند و در این بین نبودِ نهاده‌ها موجب طی مسیری معکوس در تولید می‌شود، گفت: مرغدار ترجیح می‌دهد با راندمان پایین‌تر کار کند که در نتیجه این تصمیم، عرضه کاهش یافته و پاسخگوی تقاضا نخواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: در اولین فرصت باید نهاده را در اختیار مرغدار قرار دهند که مشکلی برای تولید ایجاد نشود و در برنامه‌ای بلند مدت باید برای تامین ارز، تغییر سیاست‌ها را دنبال کنند.