انتشار در تلگرام

فروش آزاد نهاده های دولتی

رئیس ‌انجمن صنایع خوراک دام و طیور با ‌اشاره به سوءاستفاده از نهاده‌های دامی دولتی گفت: برخی از تولیدکنندگان شیر و گوشت و تخم‌مرغ، نهاده دولتی را در بازار غیررسمی به فروش می‌رسانند.
مجید موافق قدیری با بیان اینکه به‌طور متوسط، ۸۵ درصد از نهاده‌های دامی مصرفی، وارداتی و تنها ۱۵ درصد تولید داخل است، اظهار داشت: در ذرت دامی ۹۵ درصد، سویا بیش از ۶۰ درصد و در جو دامی نیز بیش از ۵۰ درصد واردات داریم.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا تولیدکنندگان در صنعت دام و طیور کشور به افزایش قیمت نهاده‌های دامی تولید داخل گله‌مندند، گفت: براساس اعلام ستاد تنظیم بازار  قیمت مصوب کنجاله سویای تولید داخل و وارداتی ۲۷۰۰ تومان است. اما متاسفانه کنجاله علاوه‌بر اینکه با این قیمت به دست تولید‌کننده نمی‌رسد، در زمان مناسب نیز به دست آنها نمی‌رسد.
رئیس ‌انجمن صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان ادامه داد: براساس آماری که وزارت جهاد هم اعلام کرده از ابتدای سال تاکنون از 2/4 میلیون تن نیاز کنجاله سویا تنها ۵۵ درصد توسط دولت تامین شده است. یعنی عرضه به طور کل کم بوده و زمانی که عرضه در بازار به میزان کافی نباشد بازار غیر رسمی رونق پیدا می‌کند.
موافق قدیری اضافه کرد: مانند روز روشن است وقتی واردات و تولید داخلی کنجاله سویا کاهش یابد دیگر کنجاله سویا با قیمت ۲۷۰۰ تومان به دست تولیدکننده نمی‌رسد. البته موضوع دیگری هم مطرح است. برخی از تولیدکنندگان شیر و گوشت و تخم‌مرغ نیز گاهی تعادل بازار را برهم می‌زنند.

{content_embded_banner}
به گفته وی، برخی از آنها علی‌رغم داشتن مجوز جوجه‌ریزی و تولید به‌دلیل اختلاف بسیار زیاد قیمت دولتی و بازار غیررسمی انگیزه‌ای برای تولید واقعی ندارند و نهاده دولتی را در بازار غیررسمی به فروش می‌رسانند که البته تاکید می‌کنم تعداد آنها نیز کم بوده که باعث بدنامی بخش تولید نیز شده است.
گفتنی است، مشکل افزایش قیمت شدید نهاده‌های دامی چند ماهی است ‌گریبانگیر تولیدکنندگان شده، این در حالی است که حداکثر قیمت هر تن کنجاله سویا در بورس شیکاگو 370 دلار است که با در نظر گرفتن نرخ دلار در بازار آزاد که حدود 27 هزار تومان است قیمت هر کیلوگرم از این محصول حدود 9900 تومان می‌شود که با توجه به قیمت 17 هزار تومانی نهاده‌های دامی در داخل کشور، متوجه می‌شویم قیمت جهانی کنجاله سویا تقریبا نصف داخل است!
در این باره، رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهوری اعلام کرد «متاسفانه شبکه توزیع و افرادی که کالا وارد می‌کنند، با دلال‌بازی و واسطه‌گری‌های متعدد باعث شده‌اند قیمت کالا که با ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارزی که ستاد تنظیم بازار مشخص کرده ‌است، بالاتر رفته است.» اما دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور در این زمینه گفت: «برخی مسئولان و مدیران ارشد کشور با دادن آدرس‌ اشتباه، افکار عمومی را به سمت حلقه اول تامین نهاده‌های دامی هدایت می‌کنند.»
در هر حال، آنچه اتفاق افتاده کمبود محصول در داخل کشور و بالتبع بالا رفتن قیمت آن در بازار آزاد است، بنابراین یا باید فکری به حال واردات این نهاده‌ها کرد یا اینکه اگر واردات به حد کافی صورت گرفته، رانت‌های دولتی را در حوزه تجارت این محصول از بین برد.