انتشار در تلگرام

6 دلیل آشفتگی بازار نهاده

کنجاله به 5 برابر قیمت مصوب در بازارهای سیاه به فروش می‌رود، قیمت ذرت به کیلویی 5 هزار تومان رسیده ومرغداران هم می گویند پیدا کردن این نهاده ها در بازار مانند سوزن در کاهدان است.
این روزها بازار نهاده‌ها نگران‌کننده است کنجاله به 5 برابر قیمت مصوب در بازارهای سیاه به فروش می‌رود، قیمت ذرت به کیلویی 5 هزار تومان رسیده ومرغداران هم می گویند پیدا کردن این نهاده ها در بازار مانند سوزن در کاهدان است.
برخی مهم‌ترین دلیل این آشفتگی بازار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انحصار در واردات و فساد در شبکه توزیع می دانند. به طوری که رئیس دفتر رئیس جمهوری به تازگی اعلام کرد: «متاسفانه شبکه توزیع و افرادی که کالا وارد می کنند با دلال بازی واسطه گری‌های متعدد باعث شده اند قیمت کالایی که با ارز 4200 تومانی وارد می شود افزایش یابد.»
در این میان عدم نظارت بر توزیع هم مزید بر علت شده و نهاده‌ها  به جای بازارگاه وزارت  جهاد کشاوزری که برای توزیع نهاده ایجاد شده است سر از انبارهای شخصی و بازار سیاه در می آورد. مرغداران هم از سامانه بازارگاه وزارت جهاد دل خوشی ندارند و می گویند ایرادات زیادی دارد و به رغم قول های وزیر جهاد کشاورزی هنوز این ایرادها اصلاح نشده است.
مرغداران به دنبال شفاف سازی توزیع از سوی وزارت جهاد کشاوزری هستند و اعتراض دارند که چرا فهرست شفافی را که مشخص می‌کند نهاده ها به کدام تولیدکنندگان و شرکت‌ها و به چه  میزان داده شده است منتشر نمی شود و معتقدند سکوت این وزارتخانه در برابر این خواسته ها به شک و تردیدهای فساد در توزیع افزوده است.
برخی‌ تا این حد پیش رفته اند که معتقدند انحصارگران به بدنه وزارت جهاد کشاورزی هم نفوذ کرده‌اند و  باعث شده برنامه‌های توسعه‌ای نهاده‌ و خوراک دام و طیور در این وزارتخانه در طی سال‌های گذشته توفیقی نداشته باشد تا این انحصارگران همچنان به منافع خود برسند.
در حالی که خبرنگاران هر روز گزارش هایی از درد و رنج مرغداران می شنوند اما مسئولان وزارت جهاد کشاورزی همه چیز را آرام می خوانند.

خوراک دام وارداتی کجا می رود؟

وزیر جهاد کشاورزی می گوید: «برنامه‌ مفصلی برای توزیع نهاده‌های دامی داریم که قوه قضائیه، تعزیرات و نهاد‌های نظارتی ما را در این خصوصی همکاری می‌کنند و گرم به گرم نهاده‌هایی که امروز وارد کشور می‌شود را می‌توانیم رهگیری کنیم که به کجا رفته است.»
اما در این میان مرغداران نظر دیگری دارند و می گویند نهاده های وارداتی مسیر قانونی توزیع را طی نمی کند و در دست دلالان و واسطه ها است.
سعیده مشایخی مرغ‌دار نایینی به خبرنگار اقتصادی فارس گفت: «محموله های نهاده ذرت و کنجاله سویا پس از واردات در انبارهایی  خالی می شوند، این انبارها مال شرکتهای زیرمجموعه فرد خاص هستند وهر زمانی که این فرد بگوید این نهاده ها را به قیمتی که خودشان میخواهند می فروشند و هیچ نظارتی بر این قیمت ها نمی شود. حداقل 300 انبار این چنینی تنها در استان اصفهان وجود دارد»
به گفته این مرغدار اخیرا قیمت کنجاله در بازار به کیلویی 15 هزار تومان رسیده که حدود 5 برابر قیمت مصوب دولتی است.