انتشار در تلگرام

زیان ٦٠٠ میلیارد تومانی کارخانه‌های خوراک دام در بهار امسال

رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور از زیان ٦٠٠ میلیاردی کارخانه‌های خوراک در بهار امسال خبر داد.
مجید موافق قدیری با بیان اینکه نیاز ماهیانه کشور به انواع نهاده‌های دامی تولید خوراک دام 1/5 میلیون تن است، گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود ۴۹۰ هزار تن جو دامی، ۸۴۲ هزار تن کنجاله سویا و یک میلیون و ۹۱۹ هزار تن ذرت توسط شرکت‌های بخش خصوصی و شرکت پشتیبانی امور دام در کشور توزیع شده است که این رقم حداقل ۳۰ درصد کمتر از نیاز کشور به نهاده دامی است.
وی تصریح کرد: جهت کاهش تنش‌های ناشی از کمبود نهاده‌های دامی در بازار باید به مدت محدود حداقل ۳٠ درصد بیش از نیاز کشور انواع نهاده‌های دامی در بازار عرضه شود تا عطش بازار فروکش کرده و فاصله عرضه تا تقاضاهایی که از بهمن ماه سال گذشته ادامه دارد، کم شود. عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: ناگفته پیداست که اگر مشکلات این عرصه حل و فصل نشود تا چند ماه آینده با کاهش تولید محصولات پروتئینی از جمله گوشت مرغ مواجه خواهیم شد چرا که در حال حاضر نیز به دلیل عدم تأمین به موقع و با قیمت مصوب دولتی مواد اولیه تولید خوراک، انگیزه جوجه‌ریزی و پرورش کاهش یافته است.
موافق قدیری یادآور شد: از ابتدای سال متوسط قیمت جوجه یکروزه هزار و 200 تومان و قیمت تمام شده جوجه یکروزه بیش از دو هزار و 300 تومان بود بنابراین می‌توان عنوان کرد که از ابتدای سال تاکنون بخش تولید جوجه یکروزه و گوشت مرغ بیش از دو هزار میلیارد تومان زیان دیده است. رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران ادامه داد: به دلیل عدم تأمین مواد اولیه و نهاده‌های دامی در بهار امسال کارخانجات تولیدکننده خوراک دام و طیور به طور متوسط به نسبت مدت مشابه سال قبل ۷۰ درصد کاهش تولید داشته‌اند که این رقم بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان به کارخانجات خوراک زیان و ضرر وارد کرده است. قدیری ادامه داد: متأسفانه دیوان سالاری پیچیده اداری و بلاتکلیف گذاشتن فعالین اقتصادی در این عرصه باعث کاهش شدید سرمایه گذاری و افزایش ریسک ساختاری در صنعت شده و ادامه این روند تولید محصولات پروتئینی را با خطر جدی مواجه می‌کند.